Van Thailand naar Cambodja

12 november 2016 - Stoung, Cambodja

Na een lange en warme fietstocht is hier vanuit onze airco-hotelkamer het tweede reisverhaal. Nog net in Thailand krijgen we bij een bijzondere tempel een heerlijke maaltijd aangeboden, uit naam van Buddha. Dan steken we de grens over naar Cambodja. We schakelen weer over op rechts rijden. Wat direct opvalt is de afwezigheid van rouwkleding. Bijna alle kinderen begroeten ons met 'Hello'. Veel vrolijkheid, ook bij de volwassenen. Op de markt van Pailin maken we kennis met gefrituurde insecten en andere heerlijkheden. Vanuit Battambang nemen we de boot naar Siem Reap. Het is een prachtige tocht van zeven uur. Onderweg zien we drijvende dorpen, enorme visnetten en veel activiteit op het water. In Siem Reap worden we geconfronteerd met de gekte van de toeristenindustrie. We houden ons wat afzijdig, maar ook wij bezoeken natuurlijk (per fiets) Angkor Wat en veel andere fantastische tempels. Bij de laatste tempel - in Banteay Srei - slapen we bij mensen thuis ('homestay') en maken wat van het dagelijks leven mee, zoals de rijstoogst en een Engels klasje. Tijdens de ruim 120 kilometer lange fietstocht van vandaag zien we alle stadia van de rijstoogst en de verwerking van de rijsthalmen.

1. Mariet Mathot:
    12 november 2016
    mooie landen he! geniet ervan!
    groetjes mariet
  2. Theo Beijaard:
    12 november 2016
    Siem Reap.is prachtig, mocht je de tijd hebben ga dan op excursie naar het vogelreservaat Trek Toal zeer de moeite waard met veel vogels.. fijne reis verder Cambodja ie zeer de moeite waard. Vergeet ook niet bij Phomn Penn naar Tuol Sleng te gaan, zeer deprimerend wat mensen elkaar kunnen aandoen.
    Geniet van het land en de mensen, het geweldige optimisme wat zij uitstralen.
    Fijne reis verder, nieuwsgierig naar je verdere verhalen.
    Hartelijke groeten,
    Theo
  3. Ralph:
    12 november 2016
    hele fraaie en dankbare ervaring. Ben een beetje jaloers op jullie.
    Succes en plezier verder
  4. Saskia:
    12 november 2016
    Wat leuk om al jullie verhalen weer te mogen gaan volgen!!
    Wat een mooie foto's ook alweer meteen!
    Heel veel plezier en geniet ervan!!
    Groetjes Saskia
  5. Petra branderhorst:
    13 november 2016
    Dat is wel een heel kort verslag, jongelui! 120 km. fietsen, hoeveel dagen is dat? en gefrituurde insecten, hoe smaken die? en zie je nog sporen van de verschrikkelijke rode khmer tijd? siem reap was toch een beladen plek? is er nog steeds genoeg vis in de wateren voor die mensen in de drijvende dorpen? hoe communiceer je met ze? en hoe werkt dat met thuis slapen bij mensen? regel je dat van tevoren of ter plekke? je weet immers niet van tevoren hoe ver je gaat fietsen? is het vlak of geaccidenteerd? lekke band gehad? beetje meer details hoor. liefs Petra
  6. Elly:
    13 november 2016
    Jullie zijn weer heerlijk op stap. Waren de insecten lekker? Veel plezier en fietze! Benieuwd naar het volgende verhaal.....
  7. Nico Jansen:
    14 november 2016
    Yvonne en Frank,

geniet van je reis. Ik vind het knap dat jullie op een dag 120 km kunnen fietsen in de hitte. Ik zie uit naar het volgende verslag.
  8. Cocky:
    19 november 2016
    Mooie kennismaking met Cambodja. Ik was in Siem Reap toen er een film werd opgenomen. De oranje gewaden van de monniken maakten het beeld compleet.
    Veel plezier en onderdompeling in de Aziatische cultuur.