Laatste stop: Bangkok

5 maart 2017 - Bangkok, Thailand

Voor de verandering hebben we in de wereldstad Bangkok vooraf een hotel besproken, vlakbij het station. We blijven er vier nachten. Het uitgebreide ontbijt  op de twaalfde verdieping in het chique hotel naast het onze maakt lunchen bijna overbodig. We bezoeken een aantal ‘highlights’: Chinatown, de Golden Buddha, de Emerald Buddha, de Golden Mount, de tempel Wat Pho en het Royal Palace, dat voor een deel alleen toegankelijk is voor in het zwart geklede Thai die afscheid komen nemen van de in oktober overleden koning Bhumibol die aldaar een jaar lang opgebaard ligt. Intussen verschijnen overal portretten van de nieuwe koning.

De eerste dag verplaatsen we ons op de fiets, de tweede dag in TukTuk’s, de laatste dag nemen we diverse boten over de rivier de Mae Nam Chao Phraya. De ‘bikelane’ is af en toe moeilijk te fietsen door hekken of geparkeerde motorfietsen en auto’s. Soms worden we tegengehouden door vriendelijke agenten: “You cannot go”. Ook dat heeft weer te maken met de overleden koning.

In de noordelijke buitenwijk Nonthaburi bezoeken we voor het laatst een markt. In tegenstelling tot de populaire en toeristische Khao San Road komen hier alleen ‘locals’. We kopen allerlei kleine souvenirs nu het eindelijk kan. Reizend op de fiets is er immers nauwelijks plek voor extra bagage.

Op donderdag 2 maart gaan we met een taxi naar het vliegveld Suvarnabhumi. Het is de afsluiting van een prachtige reis van ruim vier maanden door vier Aziatische landen. We hebben in 6.203 fietskilometers in totaal één lekke band gehad en geen andere fietsenpech. We hebben geslapen op 85 verschillende plekken, van primitief tot luxe. Veel leuke ontmoetingen onderweg, ook met andere wereldfietsers. Op Schiphol worden we opgewacht door Frank en Mieke die ons in Westbroek afzetten. Van het warme Bangkok naar het koude Nederland, waar het voorjaar er duidelijk aankomt en de eerste gasten in onze B&B inmiddels alweer geweest zijn. Bedankt iedereen voor jullie leuke reacties op onze reisverhalen. Plannen voor een nieuwe reis hebben we nog niet, maar die zullen zeker komen.

PS. We hebben vijftig malariapillen ‘Malerone’ over. Wie daarin is geïnteresseerd moet het even laten weten.

1. Elly:
    5 maart 2017
    Welkom thuis! Nu al zin in jullie fotoavondje.
  2. Jos:
    5 maart 2017
    Geniet nog lekker van de laatste momenten. Dank voor de bijzondere reisverhalen en de prachtige foto's.
    Goede reis naar huis.
  3. Greet Zweistra:
    5 maart 2017
    Uit het laatste reisverhaal begrijp ik dat jullie intussen weer thuis zijn; ik hoop dat je snel weer went aan ons klimaat en land! Heel veel dank voor jullie verhalen en beelden, ik heb jullie bewonderd en meegenoten. Sterkte bij de "inburgering" (maar dat zal wel lukken) in je heerlijke huis!
    Nogmaals dank en een hartelijke groet, Greet
  4. Renée:
    5 maart 2017
    Jullie zijn al weer terug begrijp ik! Welkom thuis, de krokusjes bloeien, teken dat de lente er aan komt! Tot gauw en ik kijk ook uit naar het dia-avondje, haha!! Liefs,
    Renée
  5. Femke Welles:
    5 maart 2017
    Weer veilig thuis, mooi zo. Ik wens jullie veel na-genieten!
    Hartelijke groet, Femke.
  6. Jeanette:
    5 maart 2017
    Wat hebben jullie een prachtige reis gehad en weer zoveel meegemaakt. En ook heerlijk dat jullie weer gezond en zonder ongelukken terug zijn gekomen. De buddha's hebben jullie goed begeleid !
    En ik ben ook blij dat jullie er weer zijn , tot binnenkort
  7. Luut en Priska:
    5 maart 2017
    Welkom thuis. De lente komt eraan hier.
    Mooi gepland voor het nieuwe fietsseizoen, Frank.
  8. Evert en Heleen Blaauwendraad:
    Welkom thuis!!!!
  9. Marie-Thérèse Meijs:
    6 maart 2017
    Dank voor het leuke verslag iedere keer. Ik heb er van genoten. En was soms stik jaloers. Als je alles aan elkaar plakt, kun je er een mooi reisboek van maken. En uiteraard een leuke dia-avond bij jjllie thuis! Ik hoop totsnel. Xx
  10. Irene:
    6 maart 2017
    Weer thuis dus. Dat zal ook wel even schakelen zijn. Tot gauw. Lieve groet, Irene
  11. Nico Jansen:
    7 maart 2017
    welkom thuis naar deze prachtige reis. Het zal wel even wennen zijn In Nederland.
  12. Hanni:
    7 maart 2017
    Welkom thuis
    Wat zal dat wennen zijn! Ik vind het geweldig dat jullie dat zomaar doen. (Jalours)
    Tot ziens :)
  13. Irma:
    8 maart 2017
    Beste Yvonne en Frank, wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt. We hebben genoten van jullie verhalen. Veel sterkte met de overgang van het warme Zuidoost Azië naar het gure, natte en koude Nederland. Veel groeten!