Terug bij af: Thailand

15 februari 2017 - Chiang Mai, Thailand

Thailand binnenfietsen wordt ons niet gegund, we worden verplicht om met de fietsen in de bus via de 'Vierde Friendship Bridge' het land binnen te komen: een busrit van enkele minuten. In de gezellige grensplaats Chiang Khong vinden we een hotel met zwembad, reden genoeg om er drie nachten te blijven. Er wordt gedemonstreerd tegen de Thais/Chinese plannen om de loop van de Mekong zodanig te veranderen dat grotere (Chinese) vrachtschepen er kunnen varen; een plan met grote gevolgen voor de lokale bevolking en de natuur.

Lekker uitgerust fietsen we daarna via kleine wegen langs de Mekong naar Chiang Saen, waar we 's avonds bij één van de vele stalletjes een gegrilde vis (uit de Mekong) verorberen. Het is tevens ons afscheid van deze mooie rivier, die we in alle vier de landen hebben gezien. Het is de oogsttijd van de maïskolven, tegelijkertijd zien we ook weer jong en fris groen van de nieuwe rijstplantjes. We moeten weer even wennen om links te rijden (we hebben onze achteruitkijkspiegels naar rechts verplaatst). Hoewel meer mensen Engels spreken zijn borden en aanduidingen vaak alleen in het Thais en voor ons onbegrijpelijk. De wegen zijn meestal van prima glad asfalt, de huizen zijn mooier en er ligt minder vuil langs de weg. Thailand is duidelijk een stuk meer ontwikkeld dan Laos. Datzelfde geldt voor de vele boeddhistische tempels die bijna op elke straathoek te vinden zijn. In Chiang Rai staat een wit Buddha-beeld dat zó groot is dat we met een lift 24 etages omhoog moeten om vervolgens door het 'derde oog' naar buiten te kunnen kijken. Als we 's avonds hebben gegeten is het park mooi verlicht vanwege het 'Flower Festival', compleet met Hollandse tulpen.

Vanuit Chiang Rai (alweer hotel met zwembad) nemen we een boot naar Tha Ton over de rivier Nam Kok. Door de lage waterstand en de vele stroomversnellingen is het een spannende tocht. Ook in Thailand bezoeken we veel markten, altijd even kleurrijk maar toch steeds anders. Anders dan in Laos vinden mensen het dikwijls leuk om te worden gefotografeerd. Steeds vaker kopen we op de markt exotische hapjes en ook souvenirs.

Het is volle maan en dat is reden voor speciale ceremonies bij de tempels: 'Makha Bucha'. We zijn dan in het stadje Fang, vlakbij de grens met Myanmar. In Chiang Dao nemen we een warm bad bij de 'hot springs' en bezoeken de enorme weekmarkt. Als we dit reisverhaal schrijven zijn we aangekomen in de grote en toeristische stad Chiang Mai.

1. Ralph:
    15 februari 2017
    Blijft interessant en leuk jullie verhalen te volgen. Groet
    Ralph
  2. Nel:
    15 februari 2017
    Wat een mooi verhaal weer om te lezen. Jullie genieten als ik het zo volg. En straks thuis in Westbroek is het heerlijk voorjaar; het zit vandaag al in de lucht hier. Veel groeten Nel
  3. Marjolijn:
    15 februari 2017
    Wat een geweldige foto in die was tobbe.
    Dus jullie uitgekookt weer op de fiets.
    Geniet ervan
    Liefs marhjolijn
  4. Greet Zweistra:
    15 februari 2017
    weer een mooi fragment van jullie tocht, nu in Thailand ! En wat een prachtige foto's weer, speciaal die in de hot-water kuip !! Intussen is het al een indrukwekkende reeks!
    Goede reis door het ongetwijfeld mooie Thailand!
    Greet.
  5. Cocky:
    15 februari 2017
    Heerlijk ontspannen in de hotsprings, na een dag op de trappers.
    Geniet nog van jullie tocht idoor Thailand.
    Lieve groet van
    Cocky
  6. Sanne Janssen:
    15 februari 2017
    Leuk jullie in de wastobbe..lijkt het begin van een gemeen sprookje maar het heeft een goede afloop aan jullie gezichten te zien hihi.Ik zag ook een heleboel lekkers(hoop ik) op die kraampjes liggen!
    Fijne reis nog.
    Liefs
    Sanne
  7. Tjitske:
    16 februari 2017
    Weer fantastische foto's en leuk verhaal Yvonne en Frank, geweldig om zo op afstand mee te genieten!
    Groet van Tjitske
  8. Math:
    16 februari 2017
    In de "hot pot": aan de kleur te zien zijn jullie bijna gaar. Aan tafel!
  9. K.abgaryan:
    16 februari 2017
    Hoi Yvonne en Frank wat een mooi foto's en interessant om te volgen verder .groetjes van uit Maartensdijk
  10. Peter van der Houwen:
    16 februari 2017
    Leuk om over jullie route te lezen. Al die plaatsen komen me bekend voor. Geniet er nog van de laatste weken. Na een paar voorjaarsachtige dagen is het hier weer grijs en kil. Blijf dus maar lekker daar fietsen.
    Groeten,
    Peter
  11. Frank:
    19 februari 2017
    De foto in de wastobbe komt natuurlijk op poster formaat in de badkamer!
  12. Pim Ziegelaar:
    19 februari 2017
    Opnieuw een geweldig reisverhaal. De foto in de tobbe is te gek!! Goed dat er in het deel van de wereld waar jullie fietsen geen kannibalen zijn! Het water zou ze in de mond staan. Geniet van de laatste fietsweken, hier is het snert.
    Lieve groet,
    Pim