Verder noordwaarts

26 januari 2017 - Muang Xai, Laos

Als we Luang Prabang binnenfietsen valt meteen op dat het er anders is dan de rest van Laos. We zien minder afval langs de kant van de weg: het huisvuil wordt opgehaald in plaats van verbrand op eigen erf, en er zijn stoepen en zebrapaden. Ook zijn er veel toeristen, restaurants met een Westers menu en mooie sites om te bezoeken. Luang Prabang staat op de Werelderfgoedlijst. Naast de mooie tempels en het paleis gaan we tevens op excursie naar de Kuang Si waterval. Het is er erg druk, maar de waterval zelf is dan ook indrukwekkend,met verschillende niveaus en blauw water.

Na drie dagen stad stappen we weer op de fiets. We zien langs de weg het proces van de bezems een stap verder; een man is bezig de 'grasstengels' tot bezem te maken. We fietsen door schitterende berglandschappen, langs kleine dorpjes en komen uiteindelijk aan in Nong Khiao waar we de boot nemen over de rivier Nam Ou naar Muang Khoua, een tocht van zes uur. In Muang Khoua informeren we of we nog verder noordwaarts kunnen met de boot. Dit  blijkt niet meer te kunnen, omdat er stuwdammen gebouwd zijn door de firma China Power. We passen onze plannen aan en fietsen richting Oudomxai. Het wegdek is over het algemeen in een goede staat maar af en toe zitten er grote gaten in, het blijft opletten. We genieten van de groene omgeving en onderweg zien we voor het eerst vrouwen in klederdracht. Bij onze stop voor de lunch wordt Yvonne door hen belaagd - ze willen allemaal graag iets verkopen. Vanuit Oudomxai willen we verder fietsen in noordwestelijke richting.

1. Theo Beijaard:
    26 januari 2017
    Mooie reis, zou het bijna jammer van gaan vinden dat wij naar Zuid Afrika gaan. Er blijft gelukkig altijd iets te wensen over, wellicht komt het er nog van. Azie heeft in het verleden wel ons hart gestolen.
    Groeten en veel fietsplezier. Geniet van de mensen om jullie heen.
    Theo
  2. Greet Zweistra:
    26 januari 2017
    Wat fijn toch dat jullie zo'n prachtige reis kunnen maken (al zal het ook wel eens zwaar fietsen zijn !) en wat een prachtige foto's weer. Ik geniet mee!
    Hartelijke groet, Greet.
  3. Elly:
    26 januari 2017
    Geweldig, en zo herkenbaar! Wij namen de minivan langs deze zelfde rivier Nam ou nr Nong Khiao, hierdoor hadden we geen last van de stuwen. Vanaf daar gingen we over de rivier naar Muang Ngoi, en de volgende ochtend met een ander bootje naar weversdorpje Sop Chem, heel bijzonder. Vreemd dat jullie niet verder naar het noorden kunnen komen, want wij zijn met de boot die vanuit Vietnam kwam weer terug gegaan naar Nong Khiao. Niemand die daar een dienstregeling van wist, maar het lijkt me toch dat er dan ook een boot naar Vietnam gaat. Anyway, veel reisplezier verder! Schitterende foto's!
  4. Nel:
    27 januari 2017
    Bedankt weer voor het mooie verhaal en de prachtige foto's.
    Heel veel plezier weer en veel mooie ontmoetingen verder.
    Groeten! Nel
  5. K.abgaryan:
    27 januari 2017
    Hoi Yvonne en frank prachtige foto's en mooi verhaal . Veel plezier en Succses nog met verder reizen .grietjes karine
  6. Miriam:
    29 januari 2017
    Het blijft genieten van jullie mooie foto's en verhalen!! Nog veel reis plezier en hartelijke groet, Miriam
  7. Femke Welles:
    29 januari 2017
    Wat een geweldige reis! Prachtig daar, wat een schoonheid. Voor mijn gevoel zijn jullie al heel lang weg...en in een compleet andere wereld terecht gekomen.
    Hier móeten wij ook een keer naar toe. Op de fiets.
    Veel geluk & genieten gewenst!
  8. Henk:
    30 januari 2017
    Ha Frank en Yvonne

De dooi is hier ingevallen en ik kom weer toe aan jullie boeiende verhalen :)
    Wat een wereldreis maken jullie . Prachtig! En neem wel wat souvenirs van deze verkoopsters mee!
  9. Pim Ziegelaar:
    1 februari 2017
    Wat een reis! Zo te lezen verloopt alles naar wens, ik bedoel geen narigheid. Mooie foto's ook. Ik blijf genieten van jullie verhalen. Take care.
    Wintergroet van Pim
  10. Ralph:
    3 februari 2017
    prachtige acties en mooie foto's.
    Wij komen net terug van Cap Verde