Sabaidie ... Bye, bye Laos

5 februari 2017 - Chiang Khong, Thailand

In onze laatste week van bijna twee maanden in Laos komen we dicht bij de grenzen met China en Myanmar. Van de ruim 5.000 km die we tot nu gefietst hebben, zijn er zo'n 3.000 in Laos afgelegd. Zo dicht bij de grens wonen veel mensen van Chinese afkomst en dat is duidelijk zichtbaar. In verband met het Chinese nieuwjaar zien we daarnaast ook veel Chinese auto's in konvooi voorbij scheuren; zij vieren het nieuwjaar in Laos en houden weinig rekening met mede-weggebruikers. In Luang Namtha gaan we lopend over een bijzondere brug, gemaakt van hout en bamboe. In de rivier eronder staan de mensen zich te wassen, zoals we wel vaker zien. We zijn van plan om verder de Gouden Driehoek (Laos - Myanmar - Thailand) in te fietsen. Ooit was dit het centrum van de opiumhandel. Het laatste stuk willen we met een vrachtboot over de Mekong afleggen richting de Thaise grens. We rijden door een mooi en rustig gebied over onverharde en stoffige weggetjes. Veel bananenplantages. De bevolking lijkt hier nog armer dan we al gezien hebben. We zien veel vrouwen in traditionele kleding met bijzondere hoofddeksels. Het is schrikken als we bij een kraampje langs de weg allerlei dode dieren en mooie vogels zien liggen, bestemd om te worden gegeten. Zelfs kleine jongetjes leren om met hun katapult te schieten op alles wat beweegt, om zo aan eten of geld te komen.

Aangekomen in het dorp Xiang Kok wordt ons door de 'Immigration Police' verboden om per boot verder te reizen. De Mekong vormt hier de grens tussen Laos en Myanmar en we hebben geen visum voor Myanmar. Er staat ons niets anders te doen dan dezelfde weg terug te nemen (130 km, grotendeels onverhard en bergachtig). We fietsen terug naar het eerste dorp waarvandaan wél een bus gaat, maar helaas wil die ons met onze fietsen niet meenemen. Helemaal terugfietsen kost veel tijd en zien we niet zitten. Gelukkig krijgen we al snel een lift van een kleine vrachtauto, zodat we diezelfde middag weer terug zijn in Luang Namtha. In drie dagen bereiken we daarna, over een heel mooie weg met jungle-achtig landschap en veel steile klimmetjes, alsnog de grens met Thailand. Vooral de laatste dag genieten we extra van alle zwaaiende kinderen: Sabaidie, Sabaidie - Bye Bye Laos!

1. Jan Luijks:
    5 februari 2017
    Waauww, wat een indrukwekkende reis weer! en het gaat maar door. Hoeveel GB heb je al aan foto's gemaakt Frank? Groet, Jan
  2. Miriam:
    5 februari 2017
    Grappig om te zien dat ze in deze streek van Laos op dezelfde manier hun voorraadschuren beveiligen als in Wallis in Zwitserland, daar noemen ze het "mausenplatten". De hoofdtooi van de Akha vrouw is echt een kunstwerk.
    Hartelijke groet, Miriam
  3. Math:
    5 februari 2017
    De vieze man zou (smak, smak, glibber, glibber) zeggen: "Hmm, lekker, gebakken muis". Goed om te zien dat er nog toeristenluwe gebieden zijn, waar je nog écht kunt reizen. Met volle teugen geblazen genieten, nu het kan.
  4. Gerrit en Ockje:
    5 februari 2017
    Geweldig... Blijf maar lekker daar. Hier mis je niets... Beetje schaatsen.
  5. Ralph:
    5 februari 2017
    gaaf zo een broodje rat. en een fraaie brug.
  6. Nel:
    5 februari 2017
    Dank jullie wel voor weer een mooi verhaal met prachtige foto's. Met de hartelijke groeten uit Zwitserland.
  7. Nico Jansen:
    5 februari 2017
    wat een prachtige reis. Jullie zullen wel een super conditie hebben van al die dagen fietsen. Veel plezier in Thailand.
  8. Irma:
    5 februari 2017
    Wij vinden het erg leuk om op afstand weer te mogen meegenieten van jullie mooie, sfeervolle en bovenal fantastische fietsreis, waaraan geen einde lijkt te komen. Mooie lift in de vrachtauto! Soms heb je een beetje geluk bij een pechgeval. Op naar een nieuw avontuur in een nieuw land: Thailand.
  9. Johan Nyqvist:
    5 februari 2017
    De verhalen en foto,s worden steeds mooier.
    Gelukkig zijn er nog goede vrachtwagen chauffeurs die de reis toch iets
    prettiger maken. Succes op de verdere tocht. Chapeau.
  10. Pim Ziegelaar:
    6 februari 2017
    Allemensen, wat een incasserings- en doorzettingsvermogen hebben jullie. Je zult zeggen; geen keus! Maar toch! Petje af. Wel ongelofelijk allemaal hoor en wat een prachtige foto's. Succes op de rest van de reis.
  11. Greet Zweistra:
    6 februari 2017
    Als ik het goed begrijp zijn jullie nu in Thailand terecht gekomen; bravo !
    Zojuist was Nadja hier en heb ik haar al jullie foto's laten zien. Zij was zeer onder de indruk van jullie reis- en ondernemingslust!
    Veel goeds op jullie interessante tocht.
    Greet.
  12. José en Paul:
    6 februari 2017
    Wat ontzettend balen. Hele weg terug. Gelukkig toch een lift gekregen.
    En mooie foto's . De ratjes en vogeltjes zien er niet echt aantrekkelijk uit. Grr!
    Nog veel plezier nu in Thailand
  13. Femke Welles:
    8 februari 2017
    Behoorlijk frustrerend moet dat zijn geweest als je zo'n eind terug moet fietsen! Inmiddels weet ik hoe vermoeiend dat is en hoe je gemiddelde snelheid dan afneemt. Wat een geweldig avontuur moet het allemaal zijn, echt heel bijzonder wat jullie doen! Geniet maar van de luxe in Thailand. Groetjes, Femke
  14. Piet Mathot:
    8 februari 2017
    Prachtig die fantastische reis die jullie maken , ik wouw dat ik dat ook nog zou kunnen. Ik heb begrepen dat jullie weer naar Holland komen. Dan kunnen wij weer persoonlijk genieten van jullie verhaal.
    Pappa Piet Mathot