El fin del viaje

23 december 2014 - Buenos Aires, Argentinië

Na enkele leuke dagen in Punta Arenas nemen we de bus naar Rio Gallegos, waar het die dagen ruim 20 graden is: voor het eerst sinds tijden weer eens een aangename temperatuur. Dit is de vierde en laatste keer dat we Argentinië binnenkomen. De bus heeft onderweg een lekke band en rijdt de laatste kilometers met een wiel minder en met aangepaste snelheid. We nemen in Rio een kijkje in het Malvinas-museum. De Malvinas eilanden zijn in Nederland beter bekend als de Falkland eilanden en zijn Brits grondgebied, wat de Argentijnen een doorn in het oog is. De Falkland-oorlog van 1982 wordt in dit kleine museum uitgebreid in beeld gebracht.

Van Rio Gallegos vliegen we naar de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires en fietsen direct door naar het kleine appartement aan de Avenida Alberti dat we via Airbnb hebben gehuurd. Het fietsen in het warme BA is een belevenis op zich! We houden het de dagen erna vol om alles in deze wereldstad op de fiets te doen, rijdend over de smalle fietsstroken te midden van druk verkeer dat totaal geen rekening houdt met fietsers. We zien onder meer het beroemde Plaza de Mayo, de botanische tuin, de havenwijk La Boca met zijn gekleurde huisjes, het graf van Evita Peron en de torenflats in de vroegere pakhuizenwijk.
's Avonds gaan we naar een mooi concertje van de rauwe tango-groep Fernández Fierro, en de laatste avond zien we in het beroemde Teatro Colon het ballet De Notenkraker en daarna als echte afsluiting een soort Smartlappenfestival in een kroegje in onze buurt.

We besluiten om op de fiets naar het vliegveld te gaan en dat hebben we geweten! De gedownloade fietsroute blijkt af en toe over vrijwel onbegaanbare modderpaden en illegale vuilstortplaatsen te gaan. De tijd begint te dringen (het vliegtuig wacht niet!) en als we ook nog eens door een hoog hek worden tegengehouden, zit er niets anders op dan de laatste kilometers over de vluchtstrook van een autosnelweg te fietsen, tegen de richting in nog wel. Dan nog twee keer een vangrail over en we zijn er, gelukkig op tijd.

De volgende morgen worden we op Schiphol opgewacht door Mieke, Frank, Nader, Nel en Sijf. Bij koffie met taart in Westbroek komen de verhalen. Na ruim vijf maanden zit onze reis erop! Dit blog is dan ook het laatste in deze serie. Onze ruim honderd volgers: bedankt voor jullie leuke reacties!

Yvonne en Frank

1. Marjon:
    23 december 2014
    Hallo Frank en Yvonne, wat heb ik de afgelopen maanden genoten van jullie verhalen en foto's. De mooiste foto vind ik denk ik dat karkas van het schip op het strand. Wat gezellig dat jullie nu weer thuis zijn. Misschien is dat voor jullie nog wel een beetje wennen..... Hopelijk tot snel. Fijne feestdagen, Marjon
  2. Peter:
    23 december 2014
    Leuk jullie gevolgd te hebben.
    Weer welkom in Nederland.
    Groetjes Peter
  3. Katrien:
    Ha Frank en Yvonne,
    Welkom terug! Dank voor jullie geweldige verhalen en beelden. 't Was erg leuk om met jullie mee te reizen!
    Liefs, Katrien
  4. Roland:
    24 december 2014
    Welkom thuis. Bedankt voor jullie mooie verslagen. Succes met het acclimatiseren.
    Zalig Kerstfeest en een mooi 2015.
    Groetjes, Roland.
  5. Bouwe:
    24 december 2014
    Hi Frank en Yvonne, Wat een belevenis! Benieuwd of alles in ons kikkerlandje jullie nu tegenvalt..... In elk geval wensen we jullie een goed en gezond 2015 en fijne dagen voor nu. Liefs, Bouwe en Nelleke
  6. Jeanette:
    24 december 2014
    Lieve Frank en Yvonne, heerlijk om jullie gezond en wel aan het gebak te zien !. Jullie zien er nog wel ontheemd uit. En van die gebakjes kunnen jullie er wel meer gebruiken, zo te zien wel afgevallen.
    Tot gauw , groetjes Jeanette
  7. Jan Luijks:
    Hola Frank y Yvonne,

bienvenidos en Hollanda! Ik hoop jullie snel te zien en nog meer verhalen te horen! Organiseer maar een leuke foto-avond.En alvast een warm en gezond 2015 toegewenst! Hasta luego, Jan
  8. Wouke:
    Hoi Frank en Yvonne,
    Zo voor het kerstfeest uit lees ik jullie verhaal, einde van jullie reisverhaal wat weer verder gaat in Westbroek......dank voor jullie impressies vond het byzonder om zo wat mee te reizen....en ja gevoel van respect voor jullie dat je samen een dergelijke reis onderneemt....maar vooral voor nu: "WELKOM THUIS!"

Groetjes Wouke
  9. Yvonne:
    Welkom Thuis!
  10. Terenia:
    Hallo Yvonne en Frank
    Welkom terug. De foto van jullie thuiskomst zegt genoeg.. wat een reisavonturen hebben jullie meegenomen naar huis op jullie bijzondere tocht.
    Geniet van de dagen die volgen, enne bij heimwee zet je gewoon je tent op in de tuin. :)
    groetjes Terenia
  11. Riena:
    25 december 2014
    Fijn dat jullie weer heelhuids en vol met fantastische verhalen thuis zijn. Ik heb genoten van de foto's en verslagen. Tot binnenkort weer.
  12. Tjitske:
    25 december 2014
    Wat een prestatie Yvonne en Frank en wat heb ik genoten van jullie verhalen en foto's. De tijd is waarschijnlijk voor jullie omgevlogen! Maar welkom weer lekker thuis...zal wel afkikken zijn van de adrenaline denk ik?
    Hele fijne feestdagen en alle goeds voor 2015 met groet van Tjitske
  13. Marijke:
    25 december 2014
    Eind goed al goed en fijn dat jullie weer in de buurt zijn. Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's. Liefs, tot gauw
  14. Mini Kalivianakis:
    28 december 2014
    Ha Frank & Yvonne,

Bedankt voor de leuke verhalen online. Ik vond het zeer inspirerend!

Groetjes
    Mini
  15. Math:
    29 december 2014
    Gezocht! Kilo's Frank en Yvonne. Liggen ergens tussen de benen van Pacha Mama langs de weg van Cerro Preto naar Pico Macho. Heerlijke reis, hopelijk nog lang nagenieten!

Veel plezier en een goede gezondheid in het nieuwe jaar.
  16. Simone masmeijer:
    29 december 2014
    Hoi Frank en Yvonne,
    Heerlijk was het om jullie te volgen op je spannende reis.
    Fijn om gezond en wel weer thuis te zijn.
    Nog lekker nagenieten en vast alle goeds voor 2015.
    Groeten, Simone. (AZM)
  17. Anne-Marie:
    31 december 2014
    welkom terug, ik heb genoten van alle reisverhalen.