Fin del Mundo

11 december 2014 - Punta Arenas, Chili

Op Vuurland rijden we richting Ushuaia, op de borden aangekondigd als het einde van de wereld. De Argentijnen lijken er graag aan voorbij te gaan dat er zuidelijk van Ushuaia nog een heel stuk Chili is...

In Bahia Inútil bezoeken we de enige kolonie Koningspinguïns van Zuid Amerika buiten Antartica. Onderweg naar Lago Blanco zien we veel sporen van bevers: beverdammen en -burchten en veel doorgeknaagde boomstammen. De bevers zelf, die ooit zijn ingevoerd uit Canada en nu voor veel problemen zorgen, laten het jammer genoeg afweten. Ook rijden we weer door uitgestrekte, verlaten pampa's. Naast veel guanaco's zien we regelmatig vossen.

Meren kunnen verschillende kleuren hebben. Dat zien we duidelijk als we een wandeling maken langs het Lago Fagnano in de buurt van Tolhuin. Via Ushuaia (een leuke havenstad) rijden we naar het Parque Nacional Tierra del Fuego  waar we drie dagen kamperen. We zien er onder andere de kwak en de Magelhaanspecht. Vossen, roofvogels en de anders zo schuwe grijskopganzen komen vlakbij de tent.

Kamperend aan het Beagle-kanaal genieten we van het uitzicht bij een Beagle biertje. Op de terugweg naar het vaste land moeten we in de rij voor de veerpont, die drie dagen niet gevaren heeft vanwege de storm. Eenmaal aan de overkant rijden we door naar Pali Aike waar we naast vulkaankraters ook regelmatig de Nandu, een soort struisvogel, zien. Waarschijnlijk vanwege de harde wind laten het stinkdier en het gordeldier zich helaas niet zien. Door deze extreem harde wind vertrekken we al na één nacht richting Punta Arenas. We belanden eerst nog bij de Estancia Rio Verde (een grote farm) waar twee gaucho's een (zeldzame) windvrije kampeerplek voor ons weten. Op de laatste dag dat we een auto hebben, rijden we naar de Magellaan-pinguïn kolonie van Sena Otway. Ook van déze parmantige pinguïns hebben we weer genoten.

Terug in het in kerstsfeer omgetoverde Punta Arenas hebben we de Chevrolet weer verruild voor onze eigen IdWorx'en. Vóór Buenos Aires volgt nu alleen nog een stop in Rio Gallegos.

1. Eva vd L:
    11 december 2014
    Wauw wat een prachtig avontuur Yvon! Ik weet nog goed van je afscheid op het werk en nu zit je reis er alweer bijna op... Wat hebben jullie een gave tijd gehad samen! Mooi om op deze manier te kunnen volgen.
    Geniet nog van de laatste tijd daar!

Groetjes Eva
  2. Irma:
    11 december 2014
    Een reis met alleen maar hoogtepunten. En grote tegenstellingen: warme zon. sneeuw en de laatste dagen enorme wind. Bijzondere ervaringen en voor ons heel mooi om te lezen. Dank jullie wel voor je niet aflatende energie om elke week nu al maanden lang te schrijven. Het einde komt nu in zicht. Over tien dagen belanden jullie in de Nederlandse kerstsferen. De overgang van het vele buiten zijn, kamperen en fietsen naar een comfortabel huis met alles erop en eraan moet enorm zijn. Veel groeten van Jan (die onze volgende fietsreis aan het plannen is) en mij.
  3. Linda:
    12 december 2014
    Terwijl ik jullie stukje lees, giert buiten de wind.... alsof jullie verhaal van alle kanten komt.
    Geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Alleen voor bevers tja.. dat wordt toch weer een boottochtje door de Biesbosch ;)
    We verheugen ons om jullie weer zien en nog meer avonturen te horen!
    Vandaag is de vrijmibo... next time.. ja ja dat portje, ik weet het :)
    Veel liefs, ook namens Fred,
    Linda
  4. Marianne:
    12 december 2014
    Ja, Argentijnen voelen zich af en toe wat superieur aan de rest van zuid-Amerika. Is het jullie niet opgevallen dat in een gesprek ze vaak de Europese wortels van hun grootouders resp. overgrootouders noemen?
    Wij zitten hier ook in kerstsfeer met een haarde wind. Maar bij ons gaat die vanmiddag weer liggen. Bij jullie niet...
  5. Lianne Langelaan:
    Hoi Yvonne en Frank,
    Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen en zo een beetje mee te kunnen genieten van jullie reis. Wat hebben jullie veel gezien.
    Ik ben benieuwd naar alle verhalen en natuurlijk nog meer foto's :-)
    Tot snel en geniet nog van het laatste stukje!
  6. Wouke:
    13 december 2014
    Dag Frank en Yvonne,
    Dank maar weer voor jullie berichten. Wat heerlijk om zulke natuurlijke indrukken op te doen. Ik pak zo meteen mijn fietsje om boodschappen te doen maar weet nu al hoe vol en druk het zal zijn zo richting Kerst...in gedachten zoek ik vandaag ook een mooie kampeerplek...was blij om te lezen dat jullie niet van de wereld afgevallen zijn...Geef nu vast aan dat ik het heel speciaal vond om zo wat mee te mogen genieten van jullie enerverende boeiende reis.....nog een goede voortgang en dit verhaal is weer het begin voor een nieuw verhaal? Groetjes, Wouke
  7. Jeanette:
    13 december 2014
    Hoi Frank en Yvonne, bedankt maar weer voor een mooi verhaal. Elke keer word ik weer geraakt door het mooie natuurschoon en jullie belevenissen daarin. Mooie foto van de vos met prooi! Wat zullen jullie vaak met bewondering hebben stilgestaan.
    Maar ik denk dat jullie eenmaal thuis, en dat komt steeds dichterbij, ook wel weer gaan genieten van de tuin met de vogels, het heerlijke wooncomfort, lekker glaasje wijn bij de open haard. Kortom.. Nog een fijne tijd in Rio Gallegos en Buenos Aires en tot gauw, groet van Jeanette en Marlien
  8. Raymond:
    14 december 2014
    Hé Frank en Yvonne, geweldig die beelden te zien. Van de Torres del Paine en van die Pinguïns (wat een stank hè). Ik wens jullie een goed thuisreis straks.
    En ook wel fijn als jullie weer terug zijn!
    gR
  9. Lotte van t.:
    15 december 2014
    Hee yvonne en frank
    wat een mooi laatste stuk van jullie reis. veel plezier de laatste dagen en een goede terugreis gewenst!
    groetjes lotte