Via Vientiane op weg naar Luang Prabang

17 januari 2017 - Xiang Ngeun, Laos

Bijna duizend km verder, en dus de hoogste tijd voor een nieuw reisverhaal. In een aantal dagen fietsen we richting Vientiane, de hoofdstad van Laos. Onderweg veel houten bruggen, soms in bedenkelijke staat. Vlak voor Vientiane bezoeken we het 'Buddha Park', een moderne beeldentuin ontworpen door de Laotiaanse kunstenaar Boun Leua Souririrat.

Ons 30-dagen visum voor Laos verloopt bijna en dus is een kort bezoek aan Thailand noodzakelijk, zodat we daarna opnieuw Laos binnen kunnen gaan. We steken net voor Vientiane de Mekong over via de Friendship-brug naar de Thaise stad Nong Khai en als we een leuk guesthouse zien, besluiten we spontaan om daar twee dagen te blijven. Het is een idyllische plek direct aan de Mekong. Tot onze verbazing is ook in deze stad een beeldentuin van dezelfde kunstenaar, die in 1975 uit Laos is gevlucht voor de communisten.

Na twee dagen bijkomen in het luxere Thailand gaan we terug naar Laos. Vientiane vinden we niet echt interessant zodat we een dag later verder fietsen. In het dorpje Ilay komen we terecht in een groot festival ter ere van een jonge monnik die na maanden eenzame meditatie weer 'onder de mensen' is gekomen. De bezoekers staan in de rij om hem bloemen, eten en geld aan te bieden. Er is gratis eten en drinken voor iedereen, dus ook voor ons.

Na Vang Vieng komen we in een bergachtig gebied. Het fietsen is zwaar, maar we genieten volop van het landschap en de schitterende uitzichten. Wat onderweg opvalt is dat overal een soort grashalmen liggen te drogen. Later zien we vrouwen daarmee op het land aan het werk en horen we dat er bezems van gemaakt worden. Diezelfde dag rijden we een tijdje gelijk op met de 'bezemwagen', een verkoper van onder andere bezems, op een bromfiets. Vaak worden we hartelijk begroet, met name door kinderen, die soms ook een stukje met ons mee rennen. Het leven in de dorpjes is vaak erg primitief.

We staan nog steeds vroeg op en zien dikwijls de zon opkomen. Die eerste uren in de vroege ochtend zijn vaak de mooiste. Na twee pittige fietsdagen met klimmen tot ruim 1.400 meter komt de stad Luang Prabang in zicht.

1. Theo Beijaard:
    17 januari 2017
    Mooi verhaal, toen wij in Thailand waren konden wij slechts illegaal Laos in. Daarvoor kregen wij wel een uitnodiging maar het leek ons toch verstandiger om dat niet te doen. Laos dus nooit bezocht. Geniet ervan en zo te lezen is er nog steeds niet veel veranderd en is het nog altijd een boerengemeenschap.
    Veel plezier met het vervolg van jullie reis, ik geniet tevens van de herinneringen die jullie reis bij ons oproepen.
    Tot horens.
    Hartelijke groeten,
    Theo en Cora
  2. Ralph:
    17 januari 2017
    nieuw visum aanvragen in Thailand is een piece of cake?
    En een maaltijd daar EURO 1,-?
    Enne blijf nog maar lekker weg, het weer is hier erg matig. Vandaag wel zonnetje.
  3. Renée:
    17 januari 2017
    O wat een bekende plaatsnamen allemaal (uit de tweede hand -Jan Douwe was hier ook!). In Vientiane zijn wel goede ziekenhuizen trouwens... heeft ie ook uit eigen ondervinding...
    Veel plezier nog en blijf nog maar ff weg, tis hier prut, wel koud maar net niet genoeg om te schaatsen vrees ik..
    xxRenée
  4. Steven:
    17 januari 2017
    Mooie belevenissen weer! En mooie foto's.
    Nog veel plezier.
  5. Cocky:
    17 januari 2017
    Slaat de vermoeidheid toe?? Jullie hebben dan ook heel veel km's in de benen.
    Geniet van Luang Prabang. Mooie plek met vriendelijke monniken, ervaring van 10 jaar geleden.
  6. Johan Nyqvist:
    17 januari 2017
    Zoals gewoonlijk is het weer zeer avontuurlijk en monsterachtig zwaar.
    Geniet maar lekker door en hou de conditie op pijl.
    Veel plezier op de verdere tocht.

Johan
  7. Greet Zweistra:
    18 januari 2017
    Dank weer voor jullie mooie verhaal en foto's. Het lijkt me heerlijk om twee dagen in een vriendelijk guesthouse te blijven na alle kilometers in je benen.
    Fijn dat jullie genieten in een zo totaal andere omgeving en bij andere temperaturen; hier is het koud en vandaag de eerste marathon op natuurijs!!
    Veel plezier op jullie verdere tocht !
    Greet
  8. Jantien:
    18 januari 2017
    heb weer even 'bijgelezen' in jullie avontuur, leuk. Wat een prachtige foto's maken jullie!
  9. Femke:
    18 januari 2017
    O ik ben benieuwd hoe jullie Luang Prabang vinden! En ook ik geniet van de herinneringen die jullie reis bij mij oproepen. Wij waren daar in 2009, toen er tot verdriet van mijn kinderen nergens een guesthouse te vinden was met zwembad. We hebben genoten van de stad en de prachtige omgeving met planten alsof je in een tuincentrum loopt. De stad is s avonds gezellig met eetkraampjes en kleedjes op de grond waar lokale handwerken te koop aan worden geboden. De stroom viel om de haverklap uit. En veel monniken in oranje gewaden langs de diep oranje gekleurde Mekong. Heel veel plezier daar!
  10. Nel:
    18 januari 2017
    Mooi om jullie verhaal weer te lezen en de foto's te zien.
    Wat hebben jullie al veel kilometers afgelegd!
    Liefs en groeten, Nel
  11. Marjon:
    19 januari 2017
    Hallo Frank en Yvonne, wat fijn dat jullie zo regelmatig een update sturen. En wat maken jullie weer een schitterende foto's. Ik hoorde dat jullie weer geboekt zijn door de Zonnebloem. Ik weet waarom!
    Goede reis verder.
    Groet!
    Marjon
  12. Cee:
    23 januari 2017
    beste mensen, dank voor jullie "brief"

22-1-2017 was een nationale schaatsdag

vr gr cee