In het land van de Khmer

19 november 2016 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Fietsend naar Kampong Thom besluiten we, vanwege het drukke verkeer, de bus te nemen naar Phnom Penh. Dit lukt verbazend snel en een paar uur later zitten we midden in het drie dagen durende 'Waterfestival' in de hoofdstad. Het centrum is afgesloten voor auto's maar is desondanks druk met brommers en tuk tuk's. Het jaarlijkse festival vindt plaats in oktober of november, als de stroom van de Tonlé Sap rivier van richting verandert. De Tonlé Sap komt uit in de Mekong. Er worden roeiwedstrijden gehouden (60 roeiers per boot) en op de kade lijkt het wel 'Koniginnenacht'. Ondertussen bezoeken we één van de 'Killingfields' en krijgen we meer duidelijkheid over allerlei kanten van de geschiedenis van het land en de rol van de Khmer Rouge hierbij (1975-1979) tijdens het indrukwekkende bezoek aan de gruwelijke gevangenis Tuol Sleng. Om dit een plek te geven besluiten we over te varen naar één van de eilanden in de Mekong, Koh Dach. Hier heerst rust en wordt zijde geproduceerd met behulp van de zijderups. Diezelfde zijderups eten we 's avonds gefrituurd, samen met heerlijke sprinkhanen. Verder bezoeken we nog de Zilveren Pagode en het Royal Palace in Phnom Penh.

Vanuit de hoofdstad fietsen we naar het Kirirom National Park. We verblijven in het kleine, afgelegen dorp Chambok, waar we typisch Khmer eten krijgen en nog napraten met verschillende mensen over het Khmer Rouge regime. We genieten van het onverhard fietsen, maar aangekomen bij de hoofdweg wordt het duidelijk dat het te gevaarlijk is om langs deze weg verder te fietsen. We krijgen een betaalde 'lift' van een busje naar Sihanoukville, dé opkomende badplaats van Cambodja. Hier regelen we een visum voor Vietnam en bezoeken we de Regent School waar de familie van Yvonne een aantal kinderen financieel ondersteunt. We zwemmen in zee en hebben ons nog steeds niet laten masseren op het strand!

1. Cocky:
    19 november 2016
    Fijn om jullie weer te kunnen volgen! xx
  2. Evert en Heleen Blaauwendraad:
    19 november 2016
    Bijzondere verhalen, die Rode Khmer dat was niet niets.Indrukwekkend.Om stil van te worden. Geniet maar verder.
  3. Ralph:
    19 november 2016
    sprinkhanen met zijderups lijkt me eigenlijk wel lekker.
  4. Erna:
    Hi Yvonne en Frank!
    Wat geweldig dat jullie de fietsen hebben gepakt voor een weer onvergetelijke reis! Gaaf! Geniet enorm!
    Lieve groeten! Erna
  5. Theo Beijaard:
    20 november 2016
    Mooi om te lezen en de herinneringen. van vorig jaar komen weer in alle hevigheid boven. Zeer indrukwekkend maar geniet ook aan de andere kant van de aardige mensen en het heerlijke klimaat.
  6. Nico Jansen:
    20 november 2016
    de geschiedenis van Cambodja is inderdaad indrukwekkend. Het is ongelofelijk wat de Rode Kmer hebben gedaan. Geniet van jullie reis en van Vietnam.
  7. Stefan Zehnder:
    20 november 2016
    Wow, your pictures look great. Enjoy your bike ride across south east Asia. We wish you all the best.
    Your Swiss friends from Tierra del Fuego
  8. Nel:
    20 november 2016
    Fijn om weer wat van jullie te horen.
    Veel groeten van hier.
  9. Diet:
    20 november 2016
    Bijzonder dat mensen over de Khmer-tijd vertellen.
    Insecten hebben de toekomst, schijnt.
    Fietsze en geniet!
  10. Willem:
    20 november 2016
    Ik begrijp het, als je niet fietst, krijg je ook geen massage
  11. Henk:
    21 november 2016
    Ha frank en Yvonne

het ziet er zonnig en kleurrijk uit ! Hier is het grijs en somber(:
    Henk
  12. Marjolijn:
    22 november 2016
    Hai,
    Geweldig die verhalen. Ik krijg weer helemaal zin in de tropen.
    En ja zo'n strand massage is wel een aanrader hoor. Is vaak ook meteen een scrub behandeling. Kom je lekker glad uit.
    Geniet lekker.
    Liefs ,
    Marjolijn
  13. Jan Luijks:
    28 november 2016
    Hoi, wat een mooi avontuur weer! Leuk om te lezen en te volgen. helaas op afstand.....Groeten, Jan
  14. Piet Mathot:
    4 december 2016
    Hallo Yvonne en Frank, ik vind het fantastisch dat jullie zo ver op reis zijn en genieten van de mooie natuur. En ik vind het heel erg leuk dat jullie steeds een reisverhaal sturen dat ik kan lezen. Jullie zullen het daar wel warm hebben, wij hebben het hier helaas koud. Maar ondanks de kou ga ik elke dag op de scootmobiel naar buiten, daar word ik goed wakker van. Groetjes en tot volgende keer!
    PS: Monique heeft me geholpen om dit bericht te sturen.
    PS: Dus ook groetjes van mij en nog veel (fiets)plezier! Monique