Op weg naar Vietnam

28 november 2016 - Can Tho, Vietnam

In onze (voorlopig) laatste dagen in Cambodja worden we niet meer alleen nat van het zweet, maar krijgen we ook te maken met heftige tropische regenbuien. De onverharde wegen kleuren oranje en wij trotseren soms diepe plassen. Bij Kep, ook bekend om zijn krabmarkt, krijgen we in een vlindertuin de kans om foto's te maken van de schitterende vlinders die we onderweg al vele malen gezien hebben. Vlak voor de grens met Vietnam gaan we bij een ecologische 'pepperfarm' langs om te zien hoe peper wordt verbouwd. Groene, zwarte, witte en rode peper blijken allemaal van dezelfde plant te komen. De verschillen ontstaan door een andere pluktijd en behandeling. We kunnen op de farm blijven slapen, in een mooi rieten huisje op palen.

De volgende dag fietsen we naar de grens met Vietnam en zien onderweg hoe onder andere rijst op de weg gedroogd wordt. Als we eenmaal de grens over zijn, komen we steeds meer punthoedjes tegen, en de meeste vrouwen beschermen hun huid met gezichtsbedekking, handschoenen, lange mouwen, lange broek en teensokken. Een blanke huid is duidelijk mooi in Vietnam. Verder valt op dat bijna niemand Engels spreekt. We worden nog steeds veel begroet en bekeken. Ook blijkt Vietnam het land van ijskoffie te zijn.

Soms lukt het ons om te ontsnappen aan het drukke verkeer door kleine weggetjes te kiezen met steile bruggetjes en af en toe een pontje. Dit vergt de avond tevoren een goede voorbereiding door goed te turen en te zoeken op Google maps, de gewone kaart en Pocket Earth. Daardoor vinden we een kolonie met koereigers, fietsen we langs metershoge bamboestengels en zien een steenoven in bedrijf, gestookt op vliesjes van de rijstkorrel. In de grote stad Can Tho (1,2 miljoen inwoners) staan we om half zes op om de drijvende markt te bezoeken in een klein bootje. Een bezoek aan een noedelbedrijfje hoort ook bij deze excursie. Hier wordt de oven gestookt met oude lappen.

1. Annie de Roo:
    28 november 2016
    Wat een boeiende reis! Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt. Hg, Annie
  2. Nel:
    28 november 2016
    Leuk dat jullie nu de route ook hebben ingevuld.
    Veel groeten van hier!
  3. Greet Zweistra:
    28 november 2016
    Hallo Yvonne en Frank, veel dank voor jullie verhaal met prachtige foto's (vlinder!)! Glij niet uit op de natte oranje wegen. Ik betrap me erop dat ik zaterdags denk: "zou er al een verslag uit Cambodja zijn?"" Het is heel fijn om jullie te volgen en de foto's te zien. Goede reis verder!
    Hartelijke groet, Greet.
  4. Mini Kalivianakis:
    28 november 2016
    Leuk weer om jullie verhalen te lezen. En zo herkenbaar. Ben benieuwd waar jullie nu naar toe gaan! Veel plezier verder!
  5. Math:
    30 november 2016
    Regenbuien en hoge temperaturen, dat zweet lekker weg. Wie doet de was? Ik ben benieuwd waar de reis jullie nu heen voert. China? Filipijnen? Laos? Trap en schrijf vooral door.
  6. Mariet Mathot:
    30 november 2016
    zo herkenbaar alles
    geniet ervan!
  7. Irene:
    1 december 2016
    Wat lijkt me het heerlijk om zo samen op pad te zijn en zoveel moois te zien en te beleven. Jullie doen dat prachtig, ook al zal het soms ook afzien zijn. Nog vele mooie fietskilometers samen en tot de volgende fotoserie met verhaal erbij.
  8. K.abgaryan:
    1 december 2016
    Hallo Yvonne en Frank wat spannend . Mooi belevenis genieten samen .ik ben ook benieuwd waar jullie verder heen gaan .
    Groetjes Karine