Stuwmeren en grotten

5 januari 2017 - Kong Lor, Laos

In vier dagen fietsen we de bijna 400 km naar Thakhek. Soms langs de Mekong, soms over de hoofdweg en ook een stukje door het 'binnenland'. Hierdoor zien we weer allerlei tafereeltjes van verkoop, landbewerking en huisvlijt,waaronder het weven van gekleurde matten van 'grasstengels'. Er wordt van alles te eten aangeboden langs de kant van de weg maar het is niet altijd erg hygiënisch, waardoor het soms moeilijk is om een betrouwbaar restaurantje te vinden.

Oud en Nieuw vieren we ouderwets met bier en spelletjes op een terras langs de Mekong, samen met Bruno en Caroline (Franse wereldfietsers die we al een aantal keren tijdens onze reis hebben ontmoet). Op Nieuwjaarsdag vertrekken we in alle vroegte (in Holland is het dan net Nieuwjaar). Langs de weg zien we veel vrouwen (en af een toe een man) zitten met zilveren schalen gevuld met eten, drank en geld voor de monniken. Even later zien we ook de monniken die het komen ophalen.

We fietsen richting het stuwmeer Nam Gnouang. Onderweg bezoeken we allerlei grotten waarvoor we steeds van de hoofdroute af gaan en over onverharde weggetjes rijden. Soms moeten we ook een riviertje oversteken. Na een steile klim komen we op een hoogte van ruim 500 m bij het stuwmeer aan. Dit enorme meer is pas vijftien  jaar geleden ontstaan, door het aanleggen van diverse stuwdammen. Veel dorpen zijn onder water gezet en de bevolking is geëvacueerd naar nieuw gebouwde dorpen. De dode bomen steken op veel plaatsen boven het water uit, wat een surrealistisch landschap oplevert. We fietsen verder tussen hoge muren van het karstgebergte. Richting Kong Lor rijden we door tabaksvelden en vinden we een heerlijk guesthouse om weer even bij te tanken. We maken hier een bijzondere boottocht over een rivier die 7,5 km door een grot loopt.

1. Ralph:
    5 januari 2017
    Weer een fraai verhaal voor ons en een prachtige ervaring rijker voor jullie
  2. Renée:
    5 januari 2017
    Deze beelden herken ik van Jan Douwe's reis! Hier heeft hij met z'n motor rondgetoert, hij is ook in de grot Kong Lor geweest. Mooi hoor, daar!
  3. Nico Jansen:
    5 januari 2017
    wat een mooie reis maken jullie. Zo'n vaartocht door de grot Kong Lor lijkt me een prachtige ervaring. Goede reis verder.
  4. Greet Zweistra:
    5 januari 2017
    Mooi dat jullie "ouderwets" oudjaar vierden met bier en spelletjes (zonder oliebollen en champagne !!) Maar toch een heel goed nieuw jaar toegewenst en een behouden thuiskomst !
    Dank weer voor je mooie verhaal en foto's, Greet.
  5. Jan Luijks:
    6 januari 2017
    Wat een mooie reis maken jullie weer! En leuk om jullie zo te volgen !!
  6. Elly:
    8 januari 2017
    Dank weer voor deze update! Veel reisplezier verder!
  7. Femke Welles:
    10 januari 2017
    Dank voor jullie verslag, wat klinkt dat heerlijk allemaal. Respect voor de afstanden die jullie wegrijden.
    Wat voor soort grotten vind je daar en wat zie je daar binnen? Nieuwsgierig....
  8. Tjitske:
    15 januari 2017
    ik lees alle reisverslagen met heel veel plezier Yvonne en Frank, bekijk de prachtige foto's en ben iedere keer weer onder de indruk maar ook nieuwsgierig naar wat jullie nu weer meemaken...indrukwekkende trip hoor! Goede reis verder!
  9. Pim Ziegelaar:
    16 januari 2017
    Geniet enorm van jullie reisverhalen en de mooie foto's. Wat maken jullie veel mee en zo te lezen gaat het allemaal goed. Ook voor de komende weken veel succes en voor de rest van 2017 in alle opzichten heel veel geluk.