Op weg naar Chiloé

24 januari 2019 - Puqueldón, Chili

Vanuit Coyhaique fietsen we richting Puerto Aysén en kamperen nog een nacht op de fijne camping van Nacho en Sandra waar we eerder deze reis mee kennis hebben gemaakt. We nemen kleine weggetjes, wat uiteindelijk resulteert in lopen tussen de koeien, de fiets duwen door een nat stuk land, om uiteindelijk te komen bij een afgesloten hek... Gelukkig is het prikkeldraad aan de zijkant niet zo hoog en lukt het om de fietsen erover heen te tillen.

In Chacabuco slapen we (na een nacht wakker te zijn gehouden door de loslopende honden op de camping in de buurt van Aysén) in een luxe hotel met sauna. De volgende morgen vertrekken we, met mooi weer richting Chiloé, waar we 30 uur later aankomen. De boot doet vele kleine ‘haventjes’ aan, een ervaring op zich. Onderweg zien we naast besneeuwde bergen, watervallen en vulkanen, pinguïns, dolfijnen en walvissen.

Op Chiloé kamperen we eerst op een mooie plek bij Santa Rosa waar we veel watervogels zien. Bij laag water zoekt de plaatselijke bevolking naar eetbare schelpen die gebruikt worden in een stoofschotel met vlees, kip, marisco’s en aardappels. Helaas hebben we deze ‘Curanto’ nog niet gegeten.

Na een (te) zware fietstocht komen we aan in Chonchi. Wat opvalt is dat de huizen hier anders zijn dan op het vaste land. Als we de volgende dag verder fietsen op weg naar het eiland Lemuy worden we aangesproken door een passerende automobilist: ‘Are you Frank?’ Het blijkt de eigenaar te zijn van het airb&b-adres dat we geboekt hebben op Lemuy. De bagage kan mee in de auto, dat scheelt, maar ondanks dat valt het fietsen op het eiland niet mee (regelmatig klimmetjes van zo’n 10 tot 15 procent of meer). We verblijven nu op een mooie plek bij Silvio en Rosanna, die 12 jaar geleden vanuit Italië hier naartoe zijn geëmigreerd. We helpen mee bij het pasta maken en drinken na heerlijk te hebben gegeten zelfgemaakte Limoncello. Vanuit deze plek maken we een excursie naar een pinguïn-eiland. Onderweg dansen de dolfijnen regelmatig rond de boot. Op de terugweg krijgen we marisco’s (schelpen en mosselen) geserveerd met een glas witte wijn. Het lijkt net vakantie!

1. Bert en Ine:
    24 januari 2019
    Wow, dat klinkt weer goed, blijf nog maar even want hier is het wit en frisjes!
  2. Yvonne van Vilsteren:
    24 januari 2019
    Men wat klinkt dit weer bijzonder. Hoe leuk dat je opeens je naam onverwachts hoort. Fijn dat er naast het afzien ook veel genoten worden. Julie stralen op de foto.
  3. Ralph:
    mooie dierervaringen zeg!!!!!!!!!
  4. Femke Welles:
    24 januari 2019
    Wat een geweldige natuur daar. Daar wil ik ook naar toe!
    Heb het goed. Groetjes vanuit Cambodja.
  5. Nel:
    24 januari 2019
    Prachtig, jullie verhalen en foto's. Mooi om zo mee te kunnen genieten.
    Heel sterk dat jullie al de ontberingen doorstaan, en mooi dat er ook regelmatig te genieten valt.
  6. Theo Beijaard:
    24 januari 2019
    Mooie ervaringen en foto’s, geniet ervan. Veel plezier nog
  7. Pieter van Vessem:
    24 januari 2019
    Leuke beschrijving van jullie avontuur en hoe jullie "stilstaan bij toevallige" bijzondere ontmoetingen en mooie locaties. Ga zo door...
  8. Henk:
    24 januari 2019
    Ha Frank en Yvonne, mooi verhaal - pittig fietsen én tillen. Wat bijzonder om Walvissen te zien..... Op de foto's zien wij een daser om je nek hangen Yvonne. Hoe is het met de honden?
  9. Jeanette:
    24 januari 2019
    Wat heerlijk weer ! Dolfijnen , pinguïns , mooie watervogels , wat een prachtig avontuur, natuur . Wel pittig hoor dat fietsen , gelukkig zitten jullie niet alleen op camping plekken maar slapen jullie ook in dik verdiende bedden met de nodige luxe er omheen .
  10. Wynanda:
    Prachtige reis!!!
  11. Marie-Thérèse:
    24 januari 2019
    Ik kan alleen maar weer toevoegen: stoere reis weer van jullie, en stik jaloers. Geniet er van xxx
  12. Willem:
    24 januari 2019
    Wat een prachtige natuur ! En ook fijn om op te eten. Wij hebben dan weer sneeuw, die al een paar dagen ligt. Ook mooi hoor, maar toch ...
  13. Petra Willems:
    25 januari 2019
    Hartelijk dank Yvonne en Frank, ook wij genieten van jullie vehalen. Wat voor belevenissen en avonturen en van de supermooie foto's. Prachtig! Hartelijke groeten uit het vrieskoude Nerderland van Renéen Petra
  14. Marianne Bloos:
    25 januari 2019
    Ik geniet van jullie reisverhalen. Nooit geweten dat Chili zo mooi is.
    Ook een mooie bestemming voor mijn reislustige dochter. Maar ja de honden.
  15. Diet:
    28 januari 2019
    Het afzien leidt gelukkig wel tot bijzondere belevenissen en foto’s!
    Zijn de honden kwaadaardig?
  16. Cocky:
    31 januari 2019
    Wat een prachtige foto’s. Ook voor de ‘thuisblijvers’ is het genieten van jullie reis.