Een Toyota voor een week

14 januari 2019 - El Blanco, Chili

Van de leuke camping van Nacho en Sandra fietsen we naar Coyhaique. De wind is die dag onze vriend en duwt ons over de heuvels door de mooie vallei van de Rio Simpson. Na een lange klim dalen we af naar de stad Coyhaique. Het weer is alweer twijfelachtig en we nemen een ongezellige kamer in ‘Hostal Anita’.

De regen komt daarna met bakken uit de lucht. We wikken en wegen, bekijken verschillende weer-apps en na veel twijfelen, besluiten we om voor een week een auto te huren, vanwege de kou, de regen en de slechte weersvoorspellingen. Tenslotte moet genieten de boventoon blijven voeren. Ook boeken we alvast de boot naar het eiland Chiloë voor de 18e.

Dinsdag 8 januari rijden we met onze stoere donkerblauwe Toyota 4WD naar het zuiden, eerst langs enkele prachtige meren. We zien roofvogels een dood konijn verorberen. Boven één van de meren zien we de storm opkomen en het weer slaat wederom om, de regen verandert in sneeuw en de temperatuur zakt tot net boven nul. We zijn blij met de auto! We zien een hert, maar door de sneeuwstorm is fotograferen moeilijk. Niet kamperen dus in het mooie ‘Parque Nacional Cerro Castillo’, maar een ‘shabby’ hostal in het dorp Villa Cerro Castillo, waar we in de stromende regen met moeite een slaapplaats vinden. Gelukkig is de regen de volgende morgen gestopt en we wandelen naar de mooie, drieduizend jaar oude muurschilderingen van handen, ‘Paredón de las Manos’. Daarna verder zuidwaarts. Asfalt wordt weer ripio, maar onze Toyota weet daar wel raad mee. We vinden een leuke camping, waar wij de enige ‘niet-fietsers’ zijn. Dat voelt wel een beetje vreemd...

In Puerto Tranquilo maken we, een dag later, een boottocht naar de ‘Catedrales de Marmol’, prachtige grotten en structuren in het zandsteen. De boottocht ernaartoe en terug met veel wind en flinke golven is al een belevenis op zich. We nemen twee Chileense liftsters mee tot Puerto Bertrand en vinden zelf een prachtige kampeerplaats aan de rivier, net buiten Cochrane. Maar eerst zien we nog een waterval in de onstuimige en onwaarschijnlijk blauwe Rio Baker, die wel gekleurd lijkt te zijn met blauwe inkt.

De boot reserveren van Chile Chico naar Puerto Ibañez lukt niet (alles vol voor auto’s), wat betekent dat we straks dezelfde weg terug zullen moeten rijden naar Coyhaique. Inmiddels is het eindelijk droog, met vrij ‘normale’ temperaturen. Van Cochrane rijden we de Carretera Austral over slecht ripio naar Caleta Tortel, het dorp met louter houten vlonders in plaats van straten. Mooi, maar we hadden er meer van verwacht. Dit dorp is het zuidelijkste punt van onze reis. Onderweg veel zwaarbepakte fietsers die het niet makkelijk hebben op de vaak steile en slechte weg. Het is een landschap van bossen, meren, rivieren, watervallen, besneeuwde bergen en gletsjers. We rijden terug en vinden een fantastische kampeerplek bij een farm aan de Rio Nadis. Met uitzicht op diverse gletsjers staan we vol in de wind, maar onze ‘Hilleberg’ kan dat hebben. We besluiten een dag langer te blijven op deze fijne plek, maken enkele mooie wandelingen en koken in de gezellige keuken vers geslacht schapenvlees in de oven van het houtfornuis. Het zijn hier lange dagen: om 10 uur ‘s avonds is het nog licht en vliegen de banduria’s (zwartkop-ibissen) nog luid kwakend rond.

Nog een paar dagen met de auto, daarna gaan we weer fietsen.

Het weer knapt intussen op, met veel zon en aangename middagtemperaturen. Zondagmiddag wordt het ruim 20 graden! We kamperen alsnog op de camping van het ‘Parque Nacional Cerro Castillo’, waar we dinsdag al even waren.

1. Bert en Ine:
    14 januari 2019
    Mooi die variatie met 4WD, strakjes weer lekker verder op de fiets. Veel plezier!
  2. Nel:
    14 januari 2019
    Wat een mooie foto's, vooral die van de Cathedral de Marmol. Kunst!
    Heb het goed en geniet ervan! Veel groeten!
  3. Fabiënne Weimar:
    14 januari 2019
    Wat is het mooi daar! Prachtig om te zien en lezen. En groot gelijk hoor om even op 4 i.p.v. 2 wielen te reizen 😉 Genietse!
  4. Frank:
    Hoi Frank en Yvonne,
    Jullie moeten heel water regen en wind trotseren, maar de plaatjes die jullie schieten zijn er wel extra mooi door!
    Fijn zo mee genieten van die prachtige bergen, spectaculaire waterval en sneeuwtoppen.
    Groet, Frank
  5. Ralph:
    Ondanks de regen blijft het mooi daar. Fraaie foto's. Enjoy
  6. K.abgaryan:
    14 januari 2019
    Hallo Yvonne en Frank prachtige foto's .hier ook regen maar niet zo hard als daar . Nog veel plezier en geniet met mooi natuur .liefs karine
  7. Wim en Tanneke:
    15 januari 2019
    Dank voor jullie mooie verhalen en prachtige foto’s. Afzien en genieten....nog een fijne tijd daar. Groet vanuit een saai Holland.
  8. Femke Welles:
    15 januari 2019
    Wat een bijzondere en schitterende natuur. Vast fijn dat het lijf even rust krijgt, heel goed gekozen. Prachtige foto's!
  9. Greet Zweistra:
    15 januari 2019
    Hallo Yvonne en Frank, dank voor jullie verhaal en wat een prachtige foto's ! Maar wel koud daar en nat, Maar gelukkig ook zon en prachtige natuur; fijn dat jullie ervan genieten; Mooie voortzetting van jullie tocht .
    Greet.
  10. Jan van Schie:
    15 januari 2019
    Mooi verhaal en prachtige foto’s. Geniet er van! Stoer hoor zo’n reis maken.
  11. Pim Ziegelaar:
    15 januari 2019
    Inderdaad, onwaarschijnlijk blauw op de foto's en ja heel erg mooi. Verstandig om een auto te huren, uiteindelijk gaat het om het genieten en dat doen jullie. Ik zie het aan de stralende koppies op de foto. Bedankt weer voor het spannende verhaal en een mooie reis verder..
  12. Kees&Elly:
    15 januari 2019
    Dank.voor dit reisverhaal. Hele mooie foto's weer, ondanks het slechte weer😉
  13. Stefan Zehnder:
    17 januari 2019
    Hi Yvonne and Frank
    I have just seen, that you are travelling again in South America. For how long?
    Wish you a wonderful time.
    Iris and Stefan
  14. Agata:
    18 januari 2019
    Wat zien jullie toch een mooie dingen! Prachtige foto's!