On the road again

13 december 2018 - Villarrica, Chili

Er is veel gebeurd sinds ons vorige reisverhaal, zo’n twee weken geleden.

Op maandag landen we op Schiphol, waarna Yvonne meteen doorreist naar Hillegom, de woonplaats van haar vader. Gelukkig kan ze samen met haar broers en zussen nog volop betrokken zijn bij de voorbereidingen voor de begrafenis op vrijdag 7 december. Het is een mooie uitvaart, ondanks het slechte weer op de begraafplaats.

Omdat we ons huis hebben verhuurd, slapen we deze week in onze eigen B&B. Na een intensieve week vliegen we op zondagavond terug naar Chili - alles is geregeld door de ANWB-Alarmcentrale. In Santiago reizen we direct door naar San Fernando, en nemen na de hereniging met onze fietsen en bagage nog diezelfde avond de slaapbus naar Temuco, zo’n 500 km zuidwaarts. In de vroege ochtend fietsen we daar op weg naar ons slaapadres langs de levendige markt. Op de Plaza de Armas, het centrale plein, wordt net een enorme kerstboom opgesteld. We zien ‘s middags dat een demonstratie van studenten direct de ME mobiliseert.

Vanuit Temuco fietsen we op een aangename lentedag door een mooi landschap - met uitzicht op besneeuwde vulkanen - naar het Lago Colico, waar we voor het eerst kamperen en ook zwemmen in het meer. De camping is eigenlijk nog gesloten, maar we laten ons natuurlijk niet wegsturen, en hoeven niet eens te betalen.

De rit van Lago Colico naar Villarrica is grotendeels onverhard en het voortdurend klimmen en dalen kost veel energie. Bij een korte pauze krijgen we bezoek van acht honden, die op één na goed reageren op de ‘dazer’. Net voor het serieus begint te regenen, bereiken we het stadje, waar we vanwege het slechte weer in plaats van de camping kiezen voor een hostal.

Last but not least, we ontmoeten  tot nu toe veel vriendelijke Chilenen waarmee we dankzij onze Spaanse les eenvoudige gesprekjes kunnen voeren.

1. Sjakkelien:
    13 december 2018
    Ik had natuurlijk al gehoord dat jullie weer goed aangekomen waren maar ben blij te horen dat het jullie weer goed gaat.
    Zie ik op die ene foto nou een groot kerst ding? Wat merk je daar van de kerst? Word je ook daar gek van die zoetsappige kerstliedjes en jingle bells?
    Laat maar weten hoe jullie daar de kerst gaan vieren, ok?
    Liefs van Sjakkelien (Stefan zit nog steeds in Nicaragua, die gaat dit weekend naar Costa Rica dus jullie zitten in dezelfde tijdzone, denk ik
  2. K.abgaryan:
    14 december 2018
    Hallo Yvonne en Frank fijn dat jullie goed aangekomen .mooi foto's ..veel plezier nog en geniet er van.veel liefs karine
  3. Nel:
    14 december 2018
    Fijn te horen dat jullie weer verder kunnen gaan met de reis. Veel liefs vanuit NZ.
  4. Jeanette:
    14 december 2018
    Fijn dat de reis goed is gegaan en dat jullie weer ' on thr road' zijn
    Lfs jeanette
  5. Kees&Elly:
    14 december 2018
    Geweldige foto's, mooie verhalen weer. Fijn dat jullie op een goed afscheid kunnen terugkijken, 'gewoon' weer verder kunnen. Veel plezier! En fijne dagen ;-) Lieve groeten!
  6. Bert en Ine:
    14 december 2018
    Goede voortzetting van jullie reis! Mooi om jullie belevenissen te vernemen! Groet, bert en ine
  7. Nico Jansen:
    14 december 2018
    Een fijne voortzetting van jullie reis in het mooie Chili
  8. Ralph:
    14 december 2018
    ziet er weer spannend uit al die foto's. Veel plezier en mooier weer toegewenst
  9. Greet Zweistra:
    14 december 2018
    Hallo Yvonne en Frank, fijn dat jullie - na een nare onderbreking- je reis weer kunnen vervolgen. Jullie genieten van een mooi land en jullie volgers van de beschrijving en de foto's !
    p.s.: vanaf morgen (15-12) wordt Meijenhage 408 weer permanent bewoond en heb ik weer echte buren !
    Greet.
  10. Femke Welles:
    14 december 2018
    Wat een reis hebben jullie in een korte tijd gemaakt! De uitvaart, vliegen naar een ander continent, een nachtbus, keihard sappelen op onverharde wegen, bijna opgevreten worden door honden, kamperen en zwemmen in een meer... Hopelijk vinden jullie weer een fijn reisritme in de komende maanden.
  11. Marianne:
    14 december 2018
    Ik haat loslopende honden in het buitenland. Bij mij werkte de buz niet altijd. Hebben jullie stokken bij de hand?
  12. Agata:
    18 december 2018
    Hallo Yvonne en Frank, fijn dat jullie weer van je reis kunnen genieten. Veel plezier, mooie uitzichten en fijne ontmoetingen:)