Meren en vulkanen

20 december 2018

Ruim een week fietsen we nu zuidwaarts door een gebied van meren en besneeuwde vulkanen. We hebben vaak gekampeerd - soms is een camping niet groter dan een achtertuintje.

In ieder dorp zien we wel een kerstboom met kerststal, en horen we bekende kerstliedjes in het Spaans. Het weer is heel wisselend. Koud in de ochtend en in de loop van de middag steeds warmer met een soms koude wind maar vaak een brandende felle zon. Af en toe een regendag voor de afwisseling. Maar de zomer staat voor de deur.

We fietsen door mooie landschappen, vaak over asfalt maar soms ook is het ‘ripio’. Een enkele keer moeten we lopen als de helling te steil is. Na ruim duizend kilometer - met één lekke band - varieert onze fietssnelheid behoorlijk: van 3,7 tot 67,9 km/uur.

Eerst komen we door een gebied van de Mapuches, de oorspronkelijke bevolkingsgroep van Chili. We zien veel huizen van hout en golfplaat, vaak vervallen. Ook wordt er veel nieuw gebouwd, vrijwel altijd hout-skeletbouw. Blaffende honden blijven wel een ‘dingetje’, zowel tijdens het fietsen als ook ‘s nachts.

Kletsnat aangekomen in het dorp Entre Lagos stuiten we toevallig op een klein eethuisje waar we vier jaar geleden ook hebben gegeten. Serveerster Gloria regelt telefonisch een leuk ‘hospedaje’ voor ons. We blijven er twee nachten om wat bij te komen, en bezoeken met de bus de stad Osorno, waar Yvonne nieuwe wandelschoenen koopt.

We gaan nu op weg naar het begin van de ‘Carretera Austral’, de avontuurlijke route die eigenlijk het doel is van onze reis.

1. Sanne Janssen:
    21 december 2018
    Yvonne, nog gecondoleerd! Leuk jullie verslagen te kunnen lezen en natuurlijk de mooie foto 's te kunnen bekijken! Benieuwd naar jullie kerst. Moi met Sam naar Berlijn. Weer een hele andere wereld. Vooral gründlich, o o die clichés! Zet um op daar, jullie kunnen het! Lieve groet Sanne
  2. Sjakkelien:
    21 december 2018
    Die ruim 67 km per uur vind ik wel een beetje eng. Doen jullie wel een beetje voorzichtig? Geniet maar lekker!
  3. Bert en Ine:
    21 december 2018
    Het moet vast een pittige tocht zijn als je nieuwe wandelschoenen nodig hebt om de fiets naar boven te duwen? Veel plezier met jullie avontuur!
  4. Nel:
    Mooie foto's weer!
    Bedankt voor jullie bericht en veel groeten vanuit een grijs en nat Eemnes.
  5. Wim en Tanneke:
    21 december 2018
    We genieten van jullie verhalen en prachtige foto’s. Fijne Kerstdagen gewenst en een mooi en gezond 2019.
  6. Ralph:
    21 december 2018
    Leuk dat jullie ook weer bij een bekend eethuis terecht zijn gekomen.
    Veel plezier
    Ralph
  7. Heinjan:
    21 december 2018
    Goeie dagen en een mooi 2019 gewenst!
    Hj en H
  8. Nico Jansen:
    21 december 2018
    Geniet van jullie fietstocht en pas op voor de honden. Prettige feestdagen in Chili en geniet van de aankomende zomer daar.
  9. Henk:
    21 december 2018
    Ha Frank en Yvonne, klinkt goe luitjes! BNaast de daiser een flinke stok achterop om de honden een mep te verkopen:) Goede oreis door 2019!
    H + H
  10. Marianne:
    21 december 2018
    Wij doen het jullie niet na. Ik wil in februari naar Java en dan rond met de trein. Hoe is het eten daar? En de wijn? Lekkere Malbec uit Argentinië?
  11. Cocky:
    22 december 2018
    Wat hebben jullie weer een spannende reis. Prachtige foto’s. Wat een genot via de foto’s en jullie verhalen mee te reizen.
  12. Pim Ziegelaar:
    27 december 2018
    Wat een belevenissen. Is ruim 65 km. niet wat hard op de fiets? Mooie foto's en zo te zien gaat het helemaal prima met jullie. Ja, die honden!!! Van mijn vriend Hans Stoepler (die ook in Chili reisde) weet ik wat een "pest" die dieren zijn. groet en goede reis hoor.
  13. Greet Zweistra:
    27 december 2018
    Hallo Yvonne en Frank, een beetje late reaktie omdat ik een weekje in Brussel was; natuurlijk geen Chili maar toch "buitenland". Van harte een mooi nieuw jaar gewenst en een mooie en veilige voortzetting van jullie reis!
    Greet.
  14. Lidia:
    28 december 2018
    Hallo Yvonne en Frank, Wat een leuke en uitdagende reis maken jullie met z’n tweeen. Spectaculair. Jullie zijn echte bikkels. Ik geniet mee met jullie verhalen en foto’s. Liefs Lidia