Op weg naar Guatemala

22 december 2023 - El Remate, Guatemala

Ondanks veel waarschuwingen over de onveiligheid van Belize City vinden we vlot een fietsenwinkel waar we twee binnenbanden kopen. Eén van ons blijft bij de fietsen en bovendien staat er een beveiliger. Of het autoventiel van de banden gaat passen is nog de vraag. (Later blijken deze ventielen niet te passen in onze wielen - nix mee opgeschoten dus).

We fietsen de stad uit over een rustige weg met diepe plassen en veel drempels. De drempels in de dorpen en steden dwingen je om echt af te remmen, zoals tot nu toe eigenlijk overal.

Over een drukke weg fietsen we die dag tot aan het begin van de Coastal Highway. We vinden er een fijn overnachtingsadres met prima ontbijt, waarna we de volgende dag over de rustige Coastal Highway naar Hopkins fietsen. We stoppen regelmatig om vogels en één keer een krokodil te bewonderen. Borden waarschuwen voor overstekende tapirs, katachtigen en herten, maar helaas zien we die niet. Hopkins is voorlopig onze laatste stop aan de Caribische Zee. De Caribische sfeer wordt er ‘s avonds nog eens benadrukt bij een optreden van swingende bongo-spelers.

Over de prachtige Hummingbird (= kolibrie) Highway fietsen we de heuvels in. Het is regelmatig stevig klimmen. Vlak na de lunch in Green Hills stoppen we bij de Pineapple Hill Lodge. Daar blijkt een groot personeels-kerstfeest aan de gang. Eigenlijk is de Lodge gesloten, maar eigenaar Steven kan het niet over zijn hart verkrijgen om ons weg te sturen. Terwijl wij lek gestoken worden door de kleine maar o zo gemene ‘bugs’, bedenkt Steven steeds een nieuwe oplossing. Uiteindelijk krijgen we de mooiste accommodatie: het ‘Nest’, een huis met keuken, woonkamer en slaapkamer. Alles in de buitenlucht, maar omgeven door muggengaas. Pineapple Hill is een paradijsje midden in de jungle. We wandelen in het oerwoud, zwemmen in de ‘jungle pool’ en krijgen een verse zelfgekweekte tilapia voor het avondeten.

Via de hoofdstad Belmopan fietsen we twee dagen later richting Guatemala en hebben nog een stop in Unitedville. Daar is een kleine overgroeide Maya-site, en we zien van een afstand weer heel mooi de toekan.

Via San Ignacio, waar we de Maya-stad ‘Cahal Pech’ bezoeken, komen we uiteindelijk bij de drukke en chaotische grens. Bye bye Belize, met je mooie plaatsnamen als Hope Creek, Silk Grass, Cool Shade en Fresh Water. Bienvenido en Guatemala. In Melchor de Mencos pinnen we Quetzals en kopen een sim-kaart voor Guatemala, ons derde land. We vinden de grensplaats niet aangenaam en krijgen gelukkig een lift tot bij het grote Lago Petén Itzá, waar we net voor donker aankomen.

Van hieruit gaan we naar Tikal. Daarover meer in ons volgende blog.

1. Ria:
    22 december 2023
    Wat een mooie en bijzondere tijd beleven jullie daar. Heerlijk genieten van alles!
  2. Marianne:
    22 december 2023
    Toch wel een beetje jaloers. Hier in Nederland is het regen en regen. Grensplaatsen zijn vaak onveilig, maar ook wel weer spannend!
  3. Nico&Getine:
    22 december 2023
    Jullie beleven heel wat! Soms is het ook een beetje afzien, maar er is altijd weer een " beloning" met iets moois😊
  4. Ruud:
    22 december 2023
    Fantastische verhalen en foto’s. Jullie beleven echt veel meer dan wij in down under. Maar kerst buiten op het terras zoals wij hier zal jullie zeker ook bevallen.
  5. Ineke:
    22 december 2023
    Mooie avonturen beleven jullie.
    Prettige feestdagen! 🎄 ✨
  6. Hans Kampf:
    22 december 2023
    super! Fijne feestdagen in een geweldig avontuur.
  7. Henk:
    22 december 2023
    mooi verslag Frank en Yvonne! Geweldige belevenissen.... Hier in Utrecht: Amateurclub Hercules ()Voordorp) heeft Ajax uit de beker geknikkerd:)
  8. Marian:
    22 december 2023
    Leuk jullie reisverhalen te lezen. Echt een gevoel er een beetje bij te zijn. Natuurlijk zal het af en toe wat afzien zijn, maar wat je er voor terug krijgt…..
    Geniet nog maar volop van jullie mooie reis!
    Groet
    Marian
  9. Ralph:
    22 december 2023
    Mooi zo'n oerwoud en al dat wild. Maken wij ons druk over de wolf. Nog veel nieuwe ervaringen toegewenst, leuke feestdagen en een gezond 2024. Wij gaan morgu op De Haar tekeer
  10. Steven:
    Mooi verslag weer. Geweldig land begrijp ik. Fijne feestdagen
  11. Jeanette:
    22 december 2023
    Prachtige gebeurtenissen, wat een avontuur zitten jullie in. Ik geniet volop van de verslagen, de foto's
    Wij wensen jullie fijne feestdagen
  12. Math:
    22 december 2023
    Met de (kerst) ballen in de zon. Kijk je uit voor de piranha's of iets anders dat je rauw lust! Veel plezier.
  13. Xander Millen:
    22 december 2023
    Leuk verslag weer: Ooit liftend en bussend jullie route (tot nog toe) andersom gedaan maar fietsend lijkt mij toch echt veel mooier! Ben benieuwd naar jullie volgende verslag
  14. Willem C.:
    22 december 2023
    Is weer eens wat anders: kerst in de zon iplv in de regen, zoals hier ....
  15. Nico Jansen:
    22 december 2023
    Een mooi avontuurlijk verslag. Het lijkt me fantastisch om het wild al fietsend te zien. Prettige kerstdagen.
  16. Mariet Mathot:
    22 december 2023
    geniet er lekker van hoor!!
  17. Cocky:
    23 december 2023
    Wat weer een heerlijk verhaal. Fijn om zo met jullie mee te reizen. Veel liefs! xx
  18. Wim:
    Mooi foto's weer
  19. Diet:
    24 december 2023
    Mooie belevenissen en spannende verkeersborden!
  20. Riena:
    24 december 2023
    Leuk om te lezen, mooie belevenissen, prachtige foto’s!