De hitte eist zijn tol

23 februari 2024 - Quepos, Costa Rica

Bij ‘Villa Nico y Anita’ hadden we verwacht een mooi huisje te hebben gereserveerd maar het bleek een ongezellige en zeer gehorige kamer met zes bedden. Gelukkig waren er buiten heerlijke hangmatten, een zwembad en ligstoelen om bij te komen van de tocht en de hitte. We bezoeken, ondanks die hitte, het NP ‘Barra Honda’. Het is een steile wandeling en we worden deze keer niet beloond met interessante dieren, wel is er een mooie ‘Mirador’. We lunchen even later bij ‘Mi Casita’, een fijne plek waar oma haar levensverhaal met ons deelt. De volgende ochtend krijgen we van Anita een uitgebreid ontbijt, ‘omdat fietsers nu eenmaal veel energie nodig hebben’.

Via Jicaral willen we in twee dagen over het schiereiland ‘Nicoya’ naar Paquera fietsen. De eerste rit begint heerlijk bewolkt. We zien mooie vogels onderweg en rijden langs uitgestrekte meloenvelden. Als de bewolking wegtrekt, is het direct heet. Het fietsen gaat moeizaam, maar na 53 km hebben we onze bestemming Jicaral toch bereikt. De tweede dag (45 km) is er geen bewolking en nauwelijks schaduw. Ondanks ons vroege vertrek is het meteen zweten geblazen. Ook stijgt en daalt de weg steeds opnieuw met zo’n 15%. We moeten lopen met de fiets, maar ook dat valt ons zwaar. We stoppen vaak en vooral Frank heeft moeite met het op adem komen. In Rio Grande stoppen we voor een lunch. Frank krijgt (opnieuw) erg pijnlijke kramp in benen en armen. Als we bij een supermarkt een politieauto zien staan, vraagt Yvonne aan de agente om een taxi die ons even later samen met onze fietsen het laatste stuk wegbrengt.

In Paquera besluiten we een arts te raadplegen. Er wordt bij Frank bloed- en urineonderzoek gedaan. Gelukkig niets ernstigs, maar wel een waarschuwing van het lichaam voor te grote inspanning bij deze hitte. Vochtverlies alleen aanvullen met water is onvoldoende. We krijgen zakjes met extra mineralen mee en gaan het wat rustiger aan doen. Gelukkig is het Nationale Park Curú vlakbij. We gaan er vroeg heen, om de ergste hitte voor te zijn en meer kans te hebben om dieren te zien. En we worden beloond! We zien onder andere witstaartherten, bosvarkens, agouti’s, neusberen, ara’s, white-face monkeys en brulapen. Het is een heel mooi en afwisselend park.

Tijd om terug te gaan naar het vasteland. We varen over naar Puntarenas en kunnen gelukkig met onze fietsen mee met de bus naar Quepos waar het Nationale Park Manuel Antonio op ons ligt te wachten. De voorspelde maximum temperatuur voor de komende dagen is slechts 30-31 graden…

1. Hester:
    23 februari 2024
    Wow, wat een afwisseling in jullie tocht! En die hitte, niet alleen maar fijn natuurlijk. Goed dat jullie op tijd een arts hebben geraadpleegd en dat die verstandig advies gaf. Dank voor alweer een prachtig reisverhaal.
  2. Annelies Kampschuur:
    23 februari 2024
    Super mooi en spannend verhaal!!
    Bedankt!!
  3. Marianne:
    23 februari 2024
    Weer prachtige foto's! Ja, misschien toch een beetje uitputting. En het advies van mineralen is heel goed. Het einde komt langzaam in zicht...
  4. Nel:
    23 februari 2024
    Goed om weer van jullie te horen. Heftig die hitte en idd verstandig om de plannen zoveel mogelijk aan te passen. Liefs en groeten!
  5. Nico Jansen:
    23 februari 2024
    Weer een spannend verhaal. Geniet nog van dit mooie land. Ik gebruikte bij hitte altijd ors zakjes (een zout/suiker oplossing )die ik van de ggd gekregen had om in mijn bidons te doen tegen verdroging. Dat hielp mij erg goed. Veel plezier nog.
  6. Joke:
    23 februari 2024
    Wat een prachtige dieren/foto’s hebben jullie gemaakt.
    Doe rustig aan en nog een goede reis!
  7. Elles Jongenelen:
    23 februari 2024
    Dank voor jullie verhaal en de mooie foto’s! Valt niet altijd mee in de hitte. Alie goeds en veel plezier nog. Elles
  8. Derk van Dorth:
    23 februari 2024
    Fijn als het lekker warm is, maar goed om op te letten. Toen ik in Roemenië en Hongarije fietste bij 35 C in de schaduw (maar die was er niet :)) kon ik soms soep nemen rond lunchtijd, echt verstandig om te doen. Soms incl. kippenbotjes, die konden gelijk naar de rondlopende honden! Soms kocht ik een tweeliterfles sap, dronk ik in één keer weg! vergeet ook niet zout aan te vullen door pinda's of noten.
  9. Jeanette:
    23 februari 2024
    Mooie plaatjes weer en gelukkig net op tijd het nodige gedaan t.a.v. Frank. Geniet ze nog en rustig aan maar verder. 💗
  10. Femke:
    23 februari 2024
    Schepje suiker + schepje zout in bidon + veel drinken kan helpen. Met die hitte en jullie inspanningen ligt uitdroging al snel op de loer.
    Sterkte en nog veel plezier!
  11. Luut:
    23 februari 2024
    NP Manuel Antonio is ook zeer de moeite waard.
    Als jullie daar zijn, moeten jullie ook zeker even naar El Avion, een oud vliegtuig met een geschiedenis. Ze hebben in het vliegtuig een bar ingericht en een restaurant om het vliegtuig heen gebouwd.
    Kan je erg lekker eten (en drinken!). Een aanrader.
  12. Irma:
    23 februari 2024
    Oef wat een zware tocht! Pijn, fiets duwen, hitte.
    Let goed op elkaar.
    Dank weer voor jullie verhaal en lieve groet!
  13. Mariet Mathot:
    24 februari 2024
    Mooi allemaal hoor! En nu even rustig aan doen! Dat is natuurlijk van groot belang En blijven genieten
  14. Wynanda:
    24 februari 2024
    Hoi! Helemaal bijgelezen en gekeken, prachtige reis en fijn die verhalen en foto's, wens jullie nog een fijne tijd, lfs Wyn
  15. Wim:
    24 februari 2024
    Prachtig weer allemaal en hopelijk bengen de mineralen en wat rust de energie weer terug
  16. Cocky:
    25 februari 2024
    Bikkels! xxx
  17. Pim Ziegelaar:
    26 februari 2024
    Wat een heftig verhaal weer. Worden wij hier geconfronteerd met die eeuwige regen en inmiddels ook kou, zie ik jullie knokken op de pedalen in die bloedhitte en ook nog bergopwaarts. Wel uiteindelijk beloond met al die tropische dieren die jullie netvlies voorbij trekken. Denk om jullie lijven, je hebt er maar één {hier spreekt een oude muts}. Liefs en groet
    Warme groet en liefs
  18. Hanneke Boom:
    3 maart 2024
    Hoi Yvonne en Frank,
    Leuk om jullie verhaal te volgen. Wij lopen een paar dagen op jullie achter. We zijn nu bij het nationaal park Manuel Antonio. Morgen vertrekken we richting Corcovada. Ik voel met jullie mee, het is soms heel warm. Dat lijkt me op de fiets extra zwaar. Heel veel plezier bij de rest van jullie reis.
    Groetjes Hanneke Boom
  19. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    3 maart 2024
    Hoi Hanneke
    Wat leuk dat jullie ook in Costa Rica zijn! Wij zijn inmiddels de grens overgestoken naar Panama. Veel pleziernog!

Jouw reactie