De bergen in

15 maart 2024 - El Valle de Antón, Panama

Op de laatste dag in Gualaca krijgen de fietsen een schoonmaakbeurt en wij rusten daarna uit in de hangmat. De volgende dag fietsen we weg bij het eerste daglicht en zien in het oosten de zon boven de bergen verschijnen. Tot de Pan-Americana is het een mooi savanne-achtig landschap. Dan nog zo’n vijftien km langs de snelweg tot de stad David. Het is nog te vroeg om de huurauto op te halen, daarom nemen we de tijd voor koffie en een bezoek aan het mooie centrale plein met veel indiaanse mensen. De routeplanner stuurt ons vervolgens naar de verkeerde kant van het vliegveld, maar een aardige Panamees op de fiets staat erop om ons te begeleiden naar de goede plek. Daar aangekomen wil hij wel een kleine vergoeding ‘para comer’ (om te eten). Yvonne haalt prompt een mueslireep tevoorschijn, maar dat is toch niet de bedoeling. Met een dollar neemt hij wél genoegen.

Bij Hertz autoverhuur staat een mooie witte pick-up op ons te wachten. De fietsen gaan in de laadbak met hulp van een erg aardige taxichauffeur. Sowieso ontmoeten we voortdurend vriendelijke mensen. Iedereen is vol verbazing en bewondering over onze fietsreis.
Die avond slapen we in Santiago.

De weg van Santiago naar Santa Fe zit vol grote gaten en gaat steil omhoog en omlaag. Bij een tussenstop in San Francisco bezoeken we een erg mooie vierhonderd jaar oude kerk. Het interieur is volledig van hout. In Santa Fe zien we weer veel indiaanse mensen en ook mannen te paard. We checken in bij hotel Qhia en maken nog een extreem steile wandeling. Het koelt hier lekker af aan het eind van de dag.
Het gebied rond Santa Fe is tropisch regenwoud met veel watervallen, en dus regent het nu ook af en toe. Doordat we beschikken over een auto kunnen we op één dag drie pittige ‘waterval-wandelingen’ doen, samen met een Frans stel die we een lift hebben aangeboden. Op hún beurt delen Bruno en Sylvie hun lunch met ons. Tot onze verbazing zien we nauwelijks dieren, horen wel vogels en zien eigenlijk alleen vlinders. De ‘4x4’ is geen overbodige luxe, de wegen zijn echt abnormaal steil.

Voor we naar een volgend berggebied gaan, bezoeken we nog de ‘Finca Organica’ van Maria en Chon, twee erg aardige senioren die 46 jaar geleden begonnen zijn met de aanleg van deze biologische boerderij, waar onder andere koffie, fruit en groente wordt gekweekt. Maria laat ons trots haar meer dan tachtig soorten orchideeën zien en Chon leidt ons rond en vertelt vol enthousiasme over zijn manier van composteren. We sluiten af met een kop koffie van eigen bonen.

Daarna gaan we op weg naar El Valle de Anton, een stadje gebouwd in de krater van een uitgedoofde vulkaan. De weg de krater in is af en toe beangstigend steil. We hebben een fijne plek geboekt bij ‘Casa India Dormida’. We bezoeken in El Valle de kikkeropvang en de mooie vlindertuin. Het waait die dag hard en regent regelmatig een beetje.
Vanmorgen werden we verrast door een klein orkestje dat bij onze oude buurvrouw kwam spelen ter ere van San José, beschermheilige van dit stadje. Daarna wandelen we via de trail ‘India Dormida’ naar een driehonderd meter hoger gelegen gebied met prachtig uitzicht over de krater en het stadje. Het doet ons af en toe denken aan wandelen in de Alpen. We lopen over de smalle kraterrand met links en rechts een steile afgrond. ‘s Middags gaan we naar de thermale baden, smeren ons gezicht in met heilzame modder en relaxen in het vulkanische water met wel 42 mineralen.

Morgen gaan we op weg naar de Caribische kust.

1. Joke:
    15 maart 2024
    Wat een geweldig avontuur weer! Geniet er nog van!😎🔆😍
  2. Ralph:
    15 maart 2024
    Frank heeft weer voldoende lucht voor stijle wandelingen begrijp ik. Fraaie belevenissen. Die specht is voor mij een toppertje
  3. Hester:
    15 maart 2024
    Zouden jullie wel weer kunnen wennen aan iedere dag Westbroek? Geweldig mooi, jullie reisverslag!
  4. Nico Jansen:
    15 maart 2024
    Weer een fantastisch verhaal over jullie avontuurlijke reis.
  5. Hiemke Knijn:
    15 maart 2024
    Geweldig allemaal zeg, wat een avonturen en wat fijn dat jullie zoveel mooie mensen tegengekomen! Maar ik kijk er ook al naar uit om de verhalen te horen bij een koffietje in Westbroek!
  6. Derk van Dorth:
    15 maart 2024
    Ja, heel herkenbaar dat mensen heel hulpvaardig zijn; en dan achteraf geen eten maar geld verlangen. Zo begon een zigeuner op de Bulgaarse grens mijn fiets te wassen met een raamwisser, tot de douanevrouw boos op hem werd. Hij vroeg vervolgens om "uiro"
  7. Diet:
    15 maart 2024
    Mooie foto’s en belevenissen.! Prachtige kerk met al dat houtsnijwerk. Tja dat zal wel weer even wennen zijn over een weekje. Nog een mooie laatste etappe!
  8. Femke:
    15 maart 2024
    Wat mooi, die vlinders! Gelukkig krijgen jullie ook reizend met een auto voldoende beweging 😉 Fijne dagen gewenst daar!
  9. Gerrit:
    15 maart 2024
    Mooi al die verhalen, ik vraag me ondertussen wel af wie van jullie de schrijverspen hanteert.
  10. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    15 maart 2024
    Dat doen we om de beurt Gerrit. En dan toch ook samen het verhaal maken.
  11. Gerrit:
    16 maart 2024
    Maakt het nog uit of je de route van zuid naar noord fietst of omgekeerd? Bijvoorbeeld de factor wind of temperatuur!
  12. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    16 maart 2024
    In alle acht landen was het erg warm. Max. in de schaduw tussen 33-38 graden. Door echt bij het eerste daglicht te vertrekken en alleen in de ochtend te fietsen ontwijk je de grootste hitte. Wij zijn dat uiteindelijk gaan doen. Wel is het iets minder heet naarmate je hoger komt. Maar nog steeds warm.
    Wind… ik weet niet of er een vast patroon is in de windrichting. We hebben hem zowel mee als tegen gehad.
  13. Elly:
    18 maart 2024
    Dank voor alle mooie verhalen én foto's!
  14. Pim Ziegelaar:
    18 maart 2024
    De inwoners van de landen waar jullie doorheen reizen zijn niet de enigen die zich verbazen over jullie fietstocht. Hier zit er nog een te typen!!!! Wat een stalen lijven moeten jullie hebben maar ook wat een doorzettingsvermogen. Ik geniet steeds opnieuw van jullie verslag en de foto´s. Veel dank en veel succes gewenst tijdens de laatste weken.
  15. Jan Luijks:
    18 maart 2024
    Mooie foto's en verhalen weer! Leuk hoor om zo mee te reizen. Yvonne, heb jij ook zo'n Water-to-Go bidon?
  16. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    19 maart 2024
    Ik ken die bidon niet. Misschien uitleg via de app? Alvast dank
  17. Bouwe:
    23 maart 2024
    Wat een mooie reis weer! Met ladingen ervaringen en indrukken wordt Westbroek weer erg normale……. Sterkte met komende weken👍🏻😎
  18. Annelies Kampschuur:
    24 maart 2024
    Bedankt voor de mooie verhalen!
    Groetjes,
    Annelies