Natuur, hoog water en steile klimmetjes

28 december 2023 - Chacte, Guatemala

In El Remate gaan we ontbijten bij ‘La casa de Don David’. Dat blijkt een fijne plek te zijn, waar mooie gekleurde vogeltjes op de voederplaats af komen en als we er ‘s avonds weer gaan eten, zien we veel grote vleermuizen van dichtbij.

De fietstocht naar Tikal is niet lang maar wel pittig, met steile klimmen. De Maya ruïnes van Tikal liggen in een groot beschermd natuurreservaat. Je moet hiervoor eerst door een soort grote poort in Maya-stijl, waar enkele zwaar bewapende militairen staan. Na het kopen van de entree-tickets is het nog zo’n 17 km door de jungle fietsen over een stille weg met waarschuwingsborden voor verschillende overstekende dieren. We hebben een nacht gereserveerd in het chique ‘Tikal Inn’ hotel. De kamer die we krijgen toegewezen blijkt al bewoond door een kolonie grote steekmieren. Dat gaat niet samen, en dus krijgen we een mooi huisje.

Die middag bezoeken we de Maya-ruïnes, die verspreid liggen in de jungle. Naast de mooie indrukwekkende tempels zien en horen we regelmatig allerlei dieren (een vos, apen, neusberen, agouti en nog meer) en vogels (papegaaien, pauwkalkoenen, kuifsjakohoenen). Door een gids worden we gewezen op de zeldzame bonte slechtvalk die bovenop één van de tempels zit. De tempels hier zijn enorm hoog en steken boven het oerwoud uit.

Op weg naar Flores gaan we een openstaande kerk binnen en zien daar de voorbereidingen voor kerst. Er worden enorme lappen stof gestreken die de kerk moeten gaan versieren. Ook stoppen we bij een ‘Feria de Ganaderos’’, een jaarlijks feest van de paardenhandelaars.

Flores is een soort eiland, verbonden met het vaste land door een brug. Het is volgebouwd met gekleurde huisjes en heeft een prettige, rustige sfeer. De waterstand in het meer Petén Itza is zó hoog dat sommige straten niet begaanbaar zijn. We hebben er een paar relaxte dagen, maken op kerstavond een mis mee en worden om 24.00 uur wakker van het vuurwerk, afgestoken vanwege de geboorte van Jezus.

Na Flores fietsen we zuidwaarts. Het is regelmatig stevig klimmen. We zien in de dorpen enorme hoeveelheden aan vuurwerk dat nog verkocht moet worden. We hopen met oudjaar op een rustige plek ergens in de jungle te zitten!

Aangekomen in het dorp Chacte hebben we er nu zo’n 1.500 km op zitten.

1. Marie-Thérèse Meijs:
    28 december 2023
    Voor jullie ook een mooi, gezond, avontuurlijk 2024!
    Dank voor de fijne fietsverhalen en de prachtige foto’s. Liefs
  2. Nel:
    28 december 2023
    Weer een mooi verhaal, dank jullie wel. We wensen jullie een goede reis dit nieuwe jaar in. Liefs, Nel en Sijf
  3. Anton:
    28 december 2023
    Wat een prachtige tocht tot nu toe!. Jullie ook vast een mooie jaarwisseling en voortzetting van jullie reis.
  4. Femke:
    28 december 2023
    Hopelijk had je dat uit een boekje, dat die mieren zo steken.
    Veel rust en stilte gewenst met oud & nieuw (lijkt me voor de vele dieren daar ook fijn).
  5. Elly:
    28 december 2023
    Mooi hoor, op de fiets 17 km door de jungle naar Tikal en een grote diversiteit aan dieren gespot! Dat was bij ons ruim 30 jr (!) geleden wel anders. Geen toekans gezien? Die zagen wij dan weer wel, kan ik me herinneren ....
    We wensen jullie een rustige oud op nieuw. Wij vertrekken zondag voor de rust van onze hond nr Zeeland.
  6. Polly & Hans:
    28 december 2023
    Tjonge, wat maken jullie een mooie (jaloersmakende) reis! Mooi beschreven, geeft prachtig beeld. We wensen jullie daar fijne, rustige feestdagen en alvast een reisvol 2024.
    Met liefs, van Polly & Hans
  7. Nico Jansen:
    28 december 2023
    Wat een avontuur. Het lijkt me prachtig om al die dieren in het wild te zien. Veel plezier met de volgende etappe
  8. Riet Sanders-Janssen:
    28 december 2023
    Leuk verhaal van een prachtige reis. Ontzettend leuk om te lezen.
  9. Maarten Wiesman:
    28 december 2023
    Ik ben onder de indruk van jullie reis. Twee mensen op de fiets door Guatemala e.o. Mooie belevenis weer. Zelf het plan om in juni mijn St. Olafsleden in Noorwegen uit te gaan lopen.
    Ik wens jullie een veilig vervolg van jullie queeste. En ook een mooie jaarwisseling aldaar.
  10. Saskia:
    28 december 2023
    Heerlijk om jullie verhaal weer te lezen! Alvast de allerbeste wensen voor 2024! Veel gezondheid, geluk, liefde en mooie reizen gewenst!!
  11. Ralph:
    28 december 2023
    Veel natuur met beestjes die je niet iedere dag ziet. Jammer dat jullie niet tussen de bijtmieren wilden slapen, zou echt een ervaring rijker zijn geweest. Alweer 1.500 km verder, de tijd gaat snel.
    Mooie (rustige) jaarwisseling toegewenst en nog vele, vele mooie ervaringen
  12. Annelies Kampschuur:
    28 december 2023
    Oh, wat maken jullie weer een spannende reis!
    Echt heel leuk om te lezen, ben vet jaloers.
    Wens jullie een super voorspoedige reis, mooi weer, lekker eten en goede wegen.
    En bovenal een gezond en goed 2024!!
  13. Mariet Mathot:
    28 december 2023
    Spannende reis hoor! Lekker genieten samen en alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar natuurlijk
  14. Diet:
    29 december 2023
    Mooie combi, al die dieren en tempels.
    Hoog water komt bekend voor.
    Goede jaarwisseling!
  15. Jeanette:
    1 januari 2024
    Wat indrukwekkend weer, zoveel moois ! Hopelijk hadden jullie een rustig oud en nieuw . Wij in Gapinge , Walcheren, lekker rustig. En voor jullie een inspirerend en gezond 2024 met veel avontuur.
  16. Pim Ziegelaar:
    4 januari 2024
    Dank voor jullie prachtige reisverhalen en natuurlijk de foto's. Wat een belevenissen!!!
    Niet altijd eenvoudig maar wel geweldig. Hebben jullie ook nog last van knutten, hebben wij weer niet!!!! Ik wens jullie een fijn en veilig verloop van jullie reis in het nieuwe jaar. lfs