Tropische stortbuien en zwemmen tussen de haaien

15 december 2023 - Caye Caulker, Belize

In een paar dagen fietsen we naar de grens met Belize. Om Mexico te mogen verlaten moeten we 40 dollar pp betalen en om Belize binnen te gaan, moeten we onze net gekochte bananen ter plaatse opeten. Wat direct opvalt zijn de rustige wegen en dat alles in het Engels is. En het Caribische gevoel met vrolijke mensen die je gedag zeggen. Via Corozal komen we in Orange Walk over een ‘very bumpy road’. We zien de eerste Mennonieten, die vlakbij Orange Walk een groot gebied bevolken. Op onze (boot)excursie naar Lamanai met de enthousiaste gids Amir horen we meer over deze Mennonieten, die al eeuwen extreem eenvoudig en met strenge geloofsregels leven. Ze hebben hun oorsprong in Nederland en Duitsland, hebben een strikte klederdracht en vervoeren zich met paard en wagen. Onze gids vertelt ook veel over de Maya’s en over planten en kruiden. De Maya-tempels in Lamanai zijn mooi en deels nog bedekt door oerwoud. We zien en horen er ook de eerste brulapen.

Met de wind mee fietsen we de dag erna over een asfaltweg een kleine 100 km naar Belize City, waar we dezelfde middag de boot naar het ‘Bounty’ eilandje Caye Caulker nemen. Helaas krijgen we hier te maken met storm en tropische stortbuien die ons dwingen om even rust te nemen. Er rijden geen auto’s op het eiland, maar wel veel ‘golfkar-taxi’s’ en fietsen. Als we het eiland op de fiets gaan verkennen, is het slalommen tussen enorme plassen door en soms er dwars doorheen. Na twee dagen kunnen we gelukkig toch een snorkel-excursie maken naar onder andere het ‘Hol Chan Marine Reserve’. Hier snorkelen we op drie plaatsen en zien behalve het prachtige koraalrif (het op één na grootste ter wereld) ook talloze kleurrijke vissen, en we zwemmen tussen de haaien. Een onvergetelijke ervaring!

Morgen varen we terug naar de vaste wal en stappen we weer op de fiets.

1. Jürgen & Peggy:
    15 december 2023
    We zijn weer verbaasd over je avontuurlijke geest. Peggy en Jürgen uit Teltow wensen jullie veel plezier en mooie ervaringen.
  2. Femke:
    15 december 2023
    Die vis...de magische hand van Yvonne!? Spectaculair, de natuur daar. Is het koraal nog in goede staat? Het lijkt me geweldig om zo te snorkelen, alsof je zweeft... Heel veel plezier gewenst!
  3. Henriëtte:
    15 december 2023
    Wat een mooie foto’s weer en prachtig om allemaal mee te maken. Wat zullen jullie genieten! Ik wist niet dat Belize zo’n mooi eiland is.
  4. Xander Millen:
    15 december 2023
    Klinkt als een leuke fietstrip 😄
    Staan er op Cay Caulker nog steeds bordjes ‘go slow’? Zoete herinneringen
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal
  5. Nel:
    15 december 2023
    Wat bijzonder weer en zoveel onbekende dieren. Mooi!
  6. Hans Kampf:
    super!
  7. Jan Luijks:
    15 december 2023
    Mooi verhaal en prachtige plaatjes weer.
  8. Derk van Dorth:
    15 december 2023
    Meestal betaal je een visum om een land in te mogen, maar om eruit te mogen? Willen ze je zo graag houden? Belize is bij ons echt onbekend, mooi om te lezen!
  9. Renée:
    15 december 2023
    Jullie zien er zo blij uit!!!
    Heerlijk om n beetje mee te reizen vanuit een grijs Holland, prachtige foto's!
  10. Joke:
    15 december 2023
    Wat een bijzonder avontuurlijk verhaal van jullie. Wereldreizigers! 😍Prachtig om jullie avontuur te kunnen volgen!🥰
  11. Ralph:
    15 december 2023
    Schitterend, al die dieren. En tussen de haaien, daar ben ik jaloers op. Veel plezier en mooie ervaringen
  12. Willem C.:
    15 december 2023
    Lees net dit bericht in de krant: "Jeff (76) uit Hasselt doodgebeten door haai of krokodil in Mexico: ‘Familie is in shock’ " Weliswaar zwemmen jullie tussen Belizaanse haaien maar weten die dat onderscheid te maken?
  13. Diet:
    16 december 2023
    Mooie foto’s! Bijzonder en fascinerend die Mennonieten. Dat snorkelen lijkt me ook geweldig. Neem aan dat het menslievende haaien zijn.
  14. Cocky:
    17 december 2023
    Wat een mooi land, Belize. De afwisseling spat van jullie foto's af. Heerlijk!!
  15. Nico Jansen:
    17 december 2023
    Het ziet er allemaal fantastisch uit.
  16. Pim Ziegelaar:
    18 december 2023
    Wat een geweldige ervaringen en dank voor de mooie foto's. Die Mennonieten blijven lekker in het stenen tijdperk leven. Ook geen zorgen om de toekomst!!! Veel plezier jullie en genieten maar.
  17. Wim:
    19 december 2023