Yucatan: lange rechte wegen

7 december 2023 - Buenavista, Mexico

Onderweg naar Chichen Itza hebben we onze eerste lekke band. Een dikke spijker moet met een tang verwijderd worden, maar na een kwartiertje zitten we weer op de fiets. Chichen Itza is een indrukwekkende Maya-stad. Het is er druk maar de sfeer is relaxed. We zien naast de mooie ruïnes ook leguanen, exotische vogels en veel kraampjes vol souvenirs voor de toeristen. Hoe sommige souvenirs van ‘klei’ gemaakt worden zien we later in ons hotel in het nabij gelegen Pisté.

Vanaf Pisté is het 100 km over een kleinere maar kaarsrechte weg in de hitte naar Peto. Als we de volgende morgen weer op weg gaan, rijden we een stuk samen op met een groepje jonge ‘ciclistas’ die op bedevaart zijn ter verering van de Virgen de Guadalupe, de beschermheilige van Mexico. Ook nu ook weer een lange rechte weg, maar nu met af en toe een stortbui en wind tegen. In José Maria Morelos zien we bedevaartgangers die bijna levensgrote Mariabeelden op de fiets bij zich hebben. ‘s Avonds horen we een Mexicaans orkestje en als we gaan kijken blijkt er een processie te zijn. Vanaf nu gebeurt dit dagelijks tot 12 december.

Onze volgende stop is ‘Kiich pam Kaax’, Centro Ecoturistico. Om dit te bereiken nemen we een mooie kleinere weg die overgaat over in een smal, onverhard weggetje met diepe, niet te ontwijken plassen van soms wel 30 cm diep. We blijven twee nachten op deze mooie plek en slapen in een Maya-hut met een dak van palmbladeren. We doen een vogelexcursie met een gids, waarbij we onder andere de toekan zien en worden verwend met heerlijk eten. Even bijkomen.

De volgende etappe is er weer één van 100 km. Om de hitte voor te zijn, vertrekken we bij zonsopgang (07.15 uur). Onderweg zien we een grote bosvalk en er steekt een Tayra (veelvraat), marterachtige, de weg over. We kopen langs de weg een tros heerlijke, smaakvolle banaantjes en komen uiteindelijk aan in Buenavista aan de Laguna de Bacalar. Lekker zwemmen en een mooi hotel.

Belize is vanaf hier niet ver meer.

1. Willem C.:
    7 december 2023
    Nou deed kennelijk iets fout, en daar ging m'n reactie. Houden jullie een etappegemiddelde van ca 100 km aan? Ben benieuwd naar jullie ervaringen met Belize.
    Ciao, Willem
  2. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    7 december 2023
    We hebben etappes van ongeveer 100 km omdat er geen eerdere overnachtingsmogelijkheden zijn. Zodra het kan, zoals vandaag, fietsen we minder ver.
  3. Ralph:
    7 december 2023
    Weer mooi verhaal en die spijker wordt vast ingelijst. Veel plezierrrr
  4. Joke:
    7 december 2023
    Wat een avontuur. Die beeldjes vind ik erg mooi. Veel felle kleuren!😍 Geniet van al het mooie wat jullie zien!
  5. Femke:
    7 december 2023
    Best lange etappes, zo in het begin van de reis. Bikkels zijn jullie!
  6. Wim:
    7 december 2023
    Herinner me Chitchen Itza als een enorm veld met allemaal tempels en toendertijd (1994) nagenoeg geen souvenir kraampjes
    Het ziet er mooi en warmuit daar...geniet
  7. Henk:
    7 december 2023
    Mooi bezig Frank en Yvonne, fietsen, natuur, cultuur, religie- wat wil een mens nog meer? bon Camino🌺!
  8. Mariet Mathot:
    geniet er lekke van!!!
  9. Aukje:
    7 december 2023
    Ik heb even meegelezen. Wat een mooi avontuur zo! Zet m op met die kilometers. Enjoy!
  10. Nel:
    7 december 2023
    Mooi weer om te lezen en de foto's te zien.
  11. Ruud:
    7 december 2023
    Geweldig verhaal. Mooie foto’s! Geniet lekker.
  12. Nico Jansen:
    8 december 2023
    Ziet er goed uit. Veel plezier in Mexico. Nico
  13. Anton:
    8 december 2023
    Prachtig, veel plezier en goede reis.
  14. Bernadet:
    9 december 2023
    Leuk om te lezen en foto’s te zien.
  15. Judith:
    12 december 2023