Terug bij de Mekong

21 december 2016 - Champassak, Laos

Na regenachtige gedwongen rustdagen stappen we in Stung Treng weer op de fiets en rijden langs de Mekong naar 'Mekong Bird Resort', een paradijsje op aarde. Weinig vogels gezien trouwens... We hebben een huisje pal aan de Mekong. 's Middags fietsen we over een smal en modderig paadje waar we het primitieve leven in Cambodja met z'n vele hulpprojecten (menige waterpomp, geschonken door het Westen) ook weer zien. De kinderen komen nieuwsgierig naar onze fietsen kijken zodra we even afstappen. De volgende morgen is er een prachtige 'ontbijttafel' voor ons gedekt met uitzicht over de rivier.

We vervolgen onze route langs de Mekong op weg naar Laos en komen nu steeds vaker andere wereldfietsers tegen, waaronder ook een dove Duitse fietser. Er volgt een uitwisselend gesprekje in gebarentaal. Bij de grensovergang naar Laos probeert een beambte ons tevergeefs een paar extra 'service-dollars' af te troggelen. Ook in Laos horen we weer regelmatig 'Hello', maar nu afgewisseld door 'Sabaidie'. De weg is goed geasfalteerd en een stuk rustiger dan in Cambodja. Voor we de Mekong oversteken naar Don Det, één van de 4.000 eilanden, bezoeken we nog de enorme watervallen bij Khon Phapheng, ook in de Mekong. Don Det, Don Khon en Don Khong zijn relaxte eilanden, te bereiken met kleine bootjes waar onze fietsen net op kunnen.

Na de eilanden gaan we op weg naar het National Park 'Xe Pian'. Daar maken we nu dan toch een jungletocht, krijgen uitleg over allerlei medicinale planten, zien weer een olifant en het insect 'de kleine olifant'. We eten dagelijks Lao 'kleefrijst' en zien hoe deze bereid wordt. Onze volgende stop is in Champassak, aan de andere kant van de Mekong. Ondanks de naderende kerst bezoeken we gewoon weer verschillende Buddha-tempels. 's Middags genieten we eindelijk van een heerlijke massage, langs de oever van de Mekong.

1. Nico Jansen:
    21 december 2016
    Goed te horen dat de reis zo voorspoedig verloopt. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in Laos. In dat land ben ik nog nooit geweest. Veel plezier en geniet van dit land.

Nico
  2. Nel:
    21 december 2016
    Mooi om jullie foto's en verhalen weer te zien. Bijzonder! Veel groeten weer.
  3. Marijke:
    21 december 2016
    Wat een avontuur! Fantastisch om jullie verhalen te lezen en foto's en film te zien.
    Ben benieuwd of en hoe jullie iets gaan merken van de jaarwisseling.
    Alvast een mooi begin van het nieuwe jaar!
  4. Irma:
    21 december 2016
    Prachtige bloemen. De schorpioen is wat minder ... Leuke reisverhalen Frank en Yvonne.
  5. Yvonne van Vilsteren:
    23 december 2016
    Wat een avontuur beleven jullie. De foto's zijn prachtig en jullie verhaal klinkt te mooi om waar te zijn.
    Hoe toevallig dat jullie een dove fietser zijn tegengekomen.
    Fijne feestdagen in die mooie Buddha tempels.
  6. Johan Nyqvist:
    13 januari 2017
    Ik heb veel bewondering voor mensen zoals jullie die in totaal onbekende gebieden zo'n grote tocht ondernemen. Het is een heel apart verhaal.
    Door problemen met mijn E-mail reageer ik nu pas. Veel plezier en moed voor de verdere tochten. Groetjes van die andere dove.