Pinda's, bamboe, olifanten en meer

13 december 2016 - Ban Lung, Cambodja

Ook nu gaat de grensovergang weer makkelijk. Eerst uitschrijven aan de Vietnamese kant en daarna dollars neertellen voor een Cambodjaans visum. Op weg naar Snuol zien we regelmatig brommers rijden met enorme boomstammen achterop. Later horen we dat deze over de grens naar Vietnam gesmokkeld worden om aldaar goed te verkopen. Waar nu grote rubberplantages liggen was kort geleden nog jungle. Op grote schaal heeft er kap plaatsgevonden door rijke firma's met genoeg smeergeld voor de regering. We ontmoeten in het hotel een Amerikaan die ons hier meer over vertelt. De volgende dag neemt hij ons mee naar zijn farm waar hij pinda's, gember, cassave, mais, sojabonen, peper en rubber verbouwt. Na een gezamenlijke lunch stappen we weer op de fiets richting Sen Monorom. De steile klimmen in combinatie met de hitte vallen wat tegen en tegen drieën besluiten we een busje aan te houden voor de laatste kilometers zodat we toch voor het donker in Sen Monorom zijn.

In Sen Monorom is een levendige maar armoedige markt. Frank gaat hier voor twee dollar naar de kapper. Zonder communicatie, maar met veel zorg en precisie, wordt hij (bijna) gemillimeterd. Ook regelen we hier een olifantenexcursie voor de volgende dag. Hierbij zien we twee olifanten van dichtbij in hun natuurlijke habitat en maken we hun dagelijkse wasbeurt mee.

Via eerdergenoemde Amerikaan hebben we contact gekregen met de eigenaar van een bamboefarm waar we langs gaan op onze verdere fietstocht. Bambusa Global Ventures blijkt een mooi en interessant bedrijfje. We krijgen een uitgebreide rondleiding met uitleg over het verwerken van het veelzijdige bamboe tot allerlei eindproducten, van meubels tot bodemverbeteraar, van zeep tot theelicht en windgong. Het bedrijfje streeft naar bewustwording van de lokale bevolking met als doel bescherming en behoud van het bamboebos. We worden uitgenodigd om mee te eten en te blijven slapen, wat we graag doen.

Onderweg naar Ban Lung fietsen we door dunbevolkte bamboebossen waar we regelmatig mooie vogels horen en zien. In Ban Lung houden we rust en plannen een driedaagse jungletocht. Door aanhoudende regen zien we hier echter toch vanaf.

1. Bernadet Ravesloot:
    13 december 2016
    Wat een andere wereld! Geniet ervan.
  2. Theo Beijaard:
    13 december 2016
    Mooie ervaringen Frank, voor de vogels moet ik mijn boeken gaan raadplegen. De specht is een Knysna woodpecker en de rode is vermoedelijk een Cardinal. De andere twee moet ik nakijken en kom ik nog op terug. Geniet van jullie reis en voorzichtig aan.
    Groet.
  3. Diet:
    13 december 2016
    Mooie contacten, verhalen en foto’s.
    Waarom zo’n doekje voor de mond bij de kapper?
  4. Henk:
    Ha Frank en Yvonne

Mooi verhaal wereldreizigiers!
    De kapper is toch nog duurder dan in Turkije - daar ging ik een half uur onder het mes voor 1 euro, inclusief een warmtebehandeling :). Die vogels zijn wel heel speciaal voor een natuurgidsYvonne!
  5. Gerrit:
    17 december 2016
    Hoi frank en ivonne , leuke reisverhalen en ja kappers kosten niks en het viel me altijd op hoe kundig ze zijn met botte scharen en messen!
    Hebben jullie al gezipt?
    Veel fietsplezier daar. Zien elkaar weer bij de nagtegalen.
  6. Irma:
    19 december 2016
    Bedankt voor jullie enthousiasmerende verhalen!