Pech in kleurrijk Guatemala

5 januari 2024 - Antigua, Guatemala

In Chacte zien we voor het eerst fel gekleurde kleding bij de vrouwen en stoere  laarzen en cowboy-hoeden bij de mannen. Bij een winkel waar prachtige bewerkte leren zadels en toebehoren worden gemaakt, koopt Yvonne een mooie leren riem.

Via een mooie maar wel drukke weg fietsen we naar Rio Dulce. Onderweg af en toe het geluid van de brulapen. We komen er achter dat een ‘Autohotel’ een hotel is waar je per uur kan vertoeven. Rio Dulce blijkt een druk en lawaaiierig stadje. We besluiten ter plaatse om een dag eerder dan gepland de boottocht richting Livingston te maken. We boeken een kamer bij hotel ‘Round House’ langs de rivier Rio Dulce. Het regent er de hele nacht en als het ‘s morgens even droog is, huren we een kayak. We kanoën een prachtige smalle kreek in, maar door de regen zien we nauwelijks dieren of vogels. Wél indrukwekkende wortelstelsels van mangrove en als het droog wordt mooie blauwe vlinders. Op de terugweg kanoën we langs de ‘Aguas Calientes’ waar we een bad nemen in het warme vulkanische naar zwavel ruikende water dat uit de rotsen komt. Bij terugkomst in het hotel gaat Frank nog even zwemmen in de rivier en haalt zijn voet serieus open aan waarschijnlijk een scherp stuk glas op de bodem. Pas de volgende morgen kunnen we in de stromende regen met een bootje naar Livingston, waar bij de behoorlijk primitieve medische hulppost de diepe snee met acht hechtingen wordt dichtgenaaid. Wel moet Yvonne eerst bij de apotheek verdovingsampullen en naald en draad gaan kopen. Het resultaat ziet er best goed uit, en tot onze verbazing hoeven we nix te betalen, zelfs niet voor de antibiotica-kuur.

In de haven van Livingston zien we honderden pelikanen en ook op de terugweg talloze zilverreigers. Jammer van de regen, want het is een schitterende tocht. Helaas dwingt dit ongelukje ons tot verplichte rust, terwijl de andere gasten van ons hotel van alles ondernemen. Wij vermaken ons in de directe omgeving van het hotel, dat alleen bereikbaar is over water. We zien speciale rupsen, kreeftjes, poppen van de caligovlinder en bovenal de kolibrie. Door de vele regen en het tropisch oerwoud is en blijft alles klam en vochtig. Onze leuke gastheren Victor en Luis verzorgen op oudejaarsavond voor alle gasten een fijn diner, waarbij Yvonne de pech heeft dat een halve kies afbreekt op een olijvenpit. Gelukkig geen kiespijn, dus we hoeven niet opnieuw gebruik te maken van de primitieve zorg.

Pas op 2 januari kunnen we met een bootje terug naar Rio Dulce en van daaruit nemen we een shuttlebus naar Antigua Guatemala, de voormalige hoofdstad. De fietsen gaan mee op het dak van de bus. We nemen de bus omdat de weg gevaarlijk is, veel stijgt en Frank bovendien nog niet goed kan fietsen. Achteraf een goed besluit, de weg is echt te druk en te gevaarlijk voor fietsers. In het donker komen we aan in Antigua, een relaxte stad met mooie gekleurde laagbouwhuisjes, prachtige binnenplaatsen en straten van eeuwenoude kasseien, waarop overigens nauwelijks te fietsen valt. Overal prachtig geklede indiaanse vrouwen en verkoop van kleding en souvenirs. We bezoeken de grote kleurrijke markt waar we lunchen tussen de ‘locals’. In een park proeven we zes verschillende bieren.

De geplande wandeltocht naar de actieve vulkaan ‘Fuego’ moeten we helaas schrappen, maar gelukkig valt er in en om de stad ook van alles te zien. Veel mooie kloosters bijvoorbeeld, gedeeltelijk gerestaureerd na de zware aardbeving van 1773.

Morgen gaan we weer fietsen en hopen in een dag of drie de grens met El Salvador te bereiken.

1. Hans Poot:
    5 januari 2024
    Zo! Mooi weer, het reisverslag bedoel ik, en een meer dan 2000 jaar oud Bataafs gezegde is: Glas in de Voet, Is nooit Goed! Toch veel plezier gewenst onderweg naar De Verlosser...
  2. Catriona:
    5 januari 2024
    It was great to meet you both at the hostel, despite the series of unfortunate events you had there! I'm glad to read about your safe arrival in Antigua and all the best for the journey south. Remember that if for any reason you need to double back to Guatemala, you have a home here in Nebaj (although the zigzag road up to 2000 metres is not exactly an ideal cycling route!) and another one in Scotland. All the very best!
  3. Marianne:
    5 januari 2024
    Bijzonder verhaal weer. Ik herinner me ook die Indiaanse vrouwen op het marktplein in Antigua. Heel mooi. In de souvenirswinkel kon je ook zulke rokken kopen. Omdat wij met de reguliere bussen reisden, is onze ervaring heel anders dan die van jullie. Wij hebben de natuur minder intens beleefd, maar ook de insecten gelukkig. In de busstations is het wel uitkijken voor diefstal. Maar ook heel bijzonder soms: al die bepakte mensen, die vaak lang onderweg zijn. Beterschap met je voet Frank en Yvonne: geen pitten meer deze reis!
  4. Femke:
    5 januari 2024
    Hee Frank, wat een verhaal! Dat zijn weer even hele andere beslommeringen. Maar nu heb je dan wel een kijkje gekregen in de Eerste Hulp gezondheidszorg van het land en dus een bijzondere ervaring rijker. Als Yvonne (die hopelijk nog wel goed kan eten) ook nog die kies laat repareren komt daar tandheelkunde bij ;) Ik vergeet nooit meer de rij tandartsstoelen in Noord Laos, brrr.
    Sterkte met je herstel en geniet maar even van de rust.
  5. Henk:
    5 januari 2024
    Ha Frank en Yvonne, een kleurrijk verhaal met ook een donker rode kleur. Maar je gezonde lijf is het de baas Frank! Hopelijk hebben jullie nu het portie pech achter de rug en kunnen jullie onbezorgd verder. Goed vervolg van de tocht en geniet in 2024!
  6. Nel:
    5 januari 2024
    Goed en vlot herstel gewenst. En ondertussen gelukkig toch leuke belevenissen. Het is lang geleden dat Tjalling in Antigua op een school werkte. Nederlands project. Liefs en groeten Nel
  7. Hans Kampf:
    5 januari 2024
    hoi Frank, wat een avontuur! Heel veel plezier en beterschap. BTW: de Oudejaarszaagdag op Gravingen is geweldig verlopen. Het was warempel de hele dag droog... Zie jouw mail voor een kleine fotoimpressie.
    Hans
  8. Ralph:
    5 januari 2024
    Dat is wel weer andere koek zeg. Lichamelijk ongmak. Maar weer heel mooie ervaringen. Hoop dat je snel hersteld Frank.
  9. Mariet Mathot:
    5 januari 2024
    Frank succes en sterkte en jullie samen lekker blijven genieten natuurlijk!!
  10. Elly:
    5 januari 2024
    Knap dat je die dames in Antigua zo goed op de foto hebt gekregen, Yvonne. Ik kan me herinneren dat mensen in Midden Amerika niet zo dol waren om op de foto te gaan. Dat had iets te maken met boze geesten …. Andere tijden ……
    Beterschap met je voet, Frank! Ik hoop dat het je niet al te lang beperkt.
  11. Joke:
    5 januari 2024
    Wat een prachtige reis. 😍 Ik geniet van jullie foto’s en verslagen. 🥰 Frank sterkte met je voet.🍀 Blijf genieten van alles wat jullie om je heen zien.❤️👍😘
  12. Wim:
    5 januari 2024
    Jammer van de medische pech maar gelukkig dat er goede zorg is, de reis,omgeving,natuur en het avontuur compenseren zo te zien ruimschoots 👍
  13. Jeroen:
    5 januari 2024
    Met plezier en belangstelling gelezen.
    Hou je veilig en geniet!
    Groeten Jeroen
  14. Riet Sanders-Janssen:
    5 januari 2024
    Het is net een spannend boek dat ik aan het lezen ben. Ik kijk uit naar het volgende verslag.
  15. Luut en Priska:
    5 januari 2024
    Wat een pech hebben jullie bij het begin van het nieuwe jaar met de voet van Frank en de kies van Yvonne.
    We wensen jullie in het vervolg van jullie reis geen verdere tegenslag en een voorspoedig en gezond 2024 met vele mooie reizen en fietstochten. En voor Frank een snel herstel gewenst van je voet, zodat je zonder problemen verder kan fietsen.
  16. Nico Jansen:
    5 januari 2024
    Wat een pech hebben jullie gekregen. Gelukkig is het prima opgelost.
    Je kan je fietsers nu weer goed voortzetten.
    Het lijken me wel erg mooie gebieden die je bezoekt. Ik hoop voor jullie dat je geen pech meer krijgt en dat je nog volop kan genieten van jullie mooie reis. Ik kijk uit naar je volgende verslag met mooie foto’s
  17. Hanni:
    5 januari 2024
    Heel leuk om te lezen welke avonturen jullie beleven, al zijn de pechmomenten natuurlijk wat minder. Hopelijk hebben jullie geen last meer van deze blessures. Heel veel plezier nog op jullie fantastische reis!
  18. Marieke van Nimwegen:
    6 januari 2024
    Ha Frank en Yvonne, wat een pech zeg! Maar gelukkig overheerst de avontuurlijke schoonheid in jullie bericht en foto’s.
    Alle goeds voor de verdere reis, en voor 2024!
  19. Irma:
    6 januari 2024
    Och wat een pech bij de start van het nieuwe jaar. Sterkte met jullie beider 'blessures'. Yvonne, hopelijk heb je een goede tandarts gevonden. Frank, ik hoop dat je spoedig weer kan fietsen en goed lopen. Voorzichtig verder reizen!
  20. Jacoline:
    14 januari 2024
    Prachtig! Zo herkenbaar, het is alsof we er zelf weer fietsen.😄
    En in een 'autohotel' mag je als toerist ook prima een nachtje slapen! Kan soms van pas komen als er niets anders is....😅

Geniet van El Salvador en jullie verdere reis!
    Hartelijke groet, Minggoes & Jacoline
  21. Agata:
    20 januari 2024
    Wat een verhaal weer🤩👌 Hopelijk is je voet goed hersteld.