De eerste dagen in Mexico

30 november 2023 - Valladolid, Mexico

In de kou en miezer fietsen we in alle vroegte naar station Hollandsche Rading, zodat we op Schiphol genoeg tijd hebben om de fietsen reisklaar te maken. Gelukkig worden onze in plastic hoezen verpakte fietsen ook nu weer geaccepteerd door de KLM.

Elf uur later landen we in Cancun, Mexico. We halen onze bagage op en maken de fietsen weer rijklaar. Bij het verlaten van het vliegveld vindt de douane het nodig om alle tassen te doorzoeken, zodat we pas tegen vijf uur weg kunnen rijden. De vochtige hitte slaat ons tegemoet. De aangeraden route naar onze Airbnb via de Zona Hotelera (38 km) is eigenlijk te lang, maar door de lange reis en de vochtige hitte zijn we niet helder genoeg om daarvan af te zien. Leuk is het wel dat we direct buiten het vliegveld allerlei vogels horen en zien. In het donker rijden we in eerste instantie naar het verkeerde adres, maar met wat hulp komen we toch aan bij de erg gastvrije Esthela en Jorge, waar we via Airbnb een kamer hadden geboekt.
In de paar dagen in Cancun komen we lekker bij: we zwemmen in de Caribische zee, zien veel exotische vogels en bereiden ons voor op de eerste fietsdagen.

In twee dagen fietsen we 180 km over meestal kaarsrechte wegen naar Valladolid. Het verkeer valt gelukkig mee. Ons eerste uitgekozen hotel blijkt niet meer te bestaan, maar de plaatselijke apothekersassistente regelt via via toch nog een kamer voor ons, want verder fietsen is geen optie.

Inmiddels zijn we in het leuke stadje Valladolid, waar we hebben gezwommen in twee ondergrondse meertjes (‘Cenotes’). Morgen richting Chichén Itza.

1. Steven:
    Veel plezier!
  2. Polly & Hans:
    Goed begin toch? Succes!
  3. Agata:
    30 november 2023
    Weer een verre fietsreis! Geniet van deze avontuur!
  4. Riena:
    30 november 2023
    Mooie start! Heel veel plezier gewenst.
  5. Femke:
    30 november 2023
    Oh ja, cenotes....heel bijzonder!
  6. Astrid Van Stroe-Lens:
    1 december 2023
    Wauw super leuk, veel plezier.
  7. Fabiënne Weimar:
    1 december 2023
    Mooie start van jullie reis!! Veel plezier en vergeet die hamstrings niet te stretchen 😛
  8. Nico&Getine:
    1 december 2023
    Leuk jullie te kunnen volgen de komende tijd. Heel veel plezier gewenst!
  9. Willem:
    1 december 2023
    Mocht je in Chicen Itza een Nederlandse gids treffen, doe haar dan de groeten van mij, is Ŕenée Thijsma, een ex-collega uit de jaren '90
  10. Ralph:
    1 december 2023
    Foto's zien er mooi uit. Toch wel ff een pittig begin. Succes op jullie route, dat Allah maar rozenblaadjes op jullie pad mag strooien
  11. Tineke van Schooten:
    1 december 2023
    Een mooie fietsvakantie en leuk om jullie reis te volgen.
  12. Jan Luijks:
    1 december 2023
    Meteen al een spannend begin met mooie foto's, en leuk om jullie te volgen. Ook omdat ik ooit ook in Yucatan was..
  13. Arie:
    1 december 2023
    Het is nu al een mooie reis. Heel veel plezier en blijf heel!
  14. Willem C.:
    1 december 2023
    Veel plezier Frank en Yvonne, het is hier inmiddels winter, water van de Plas < 8 gr., dus doe je voordeel met de temperaturen aldaar zou ik zeggen!
  15. Frank:
    1 december 2023
    Zag ik jou nou fietsen op een echt Mexicaans fietspad, Frank? Die zijn daar dus! Veel plezier.
    Wel een overgang van in je regenpak op het perron in Hollandsche Rading, naar je handdoekje uitrollen op een zonnig strand, Yvonne!
  16. Wim:
    Veel fiets plezier
  17. Loes Gasenbeek:
    1 december 2023
    Wow! Veel plezier in Mexico!
  18. Nel:
    1 december 2023
    Dank jullie wel voor het verslag. Mooi voor ons om mee te kunnen leven / mee te genieten.
  19. Marjolijn:
    Een bijzondere start zo 😆
    Super dat men meteen oplossingen bedenkt zodat je toch lekker kan slapen.
    Ziet er weer prachtig uit
  20. Ria:
    Veel fiets plezier.
  21. Bert en Ine:
    Mooie eerste impressie! Veel fietsplezier. Groetjes Bert en Ine
  22. Jose:
    1 december 2023
    Wat een avontuur. Fijne tijd samen.
  23. Joke:
    1 december 2023
    Geweldig om jullie avontuur te lezen! Heel veel fietsplezier en geniet van alle mooie dingen in de natuur!
  24. Jeroen:
    2 december 2023
    Leuk om te horen dat het een fijne reis is tot nu toe!
  25. Sjakkelien:
    2 december 2023
    Heb net jullie verhaal nu pas voorgelezen aan Stefan. Heb het goed daar en geniet maar in volle teugen!
  26. Terenia:
    2 december 2023
    weer een mooie fietsreis, heel veel plezier in het mooie Mexico.
  27. Monique:
    2 december 2023
    Leuk, Valladolid, daar heb ik mooie herinneringen aan!
    Aan de lange rechte wegen wat minder goede ;-)
    Veel plezier!
  28. Irma:
    2 december 2023
    Wat leuk dat jullie weer een fietsreis maken Frank en Yvonne. Geniet ervan samen en pas goed op elkaar!
  29. Mariet Mathot:
    3 december 2023
    veel plezier en lekker genieten hoor!
  30. Simone:
    3 december 2023
    een goede en mooie reis toegewenst. Ik ben benieuwd naar de verhalen.
  31. Math:
    It giet oan!
    Voelt vanuit de stoel als "plaatsvervangende" vakantie om jullie zo te zien "ploeteren".
    Heerlijk! Veel plezier!
  32. Walter en Mary:
    3 december 2023
    Na ons gesprek op gra ben ik in mijn documentatie Belize gedoken (1998). Als jullie ri Belize gaan de nodige tips en "musts", zoals Tikal, Altun Ha, Victoria House Resort in San Pedro (Ambergris Caye Island), Luba Hati Hotel in Placencia, etc. Naast Belize City en Belmopan is San Ignacio grote stad (ik kon niet op de naam komen).
    Veel plezier
  33. Jeanette:
    3 december 2023
    De kop is eraf , en direct al mooie plaatjes ! Voor een rustig begin vind ik 180 km al heel wat. Ik kijk weer uit naar het volgende blog en wens jullie veel plezier ☺️
  34. Elly:
    3 december 2023
    Mooi begin, Yvonne & Frank! Dit is bekend terrein voor Kees en mij, al is dat meer dan 30 jr geleden😅. Veel fietsplezier! Groet!
  35. Yvonne van Vilsteren:
    4 december 2023
    Wat leuk dat ik dit mag lezen en volgen. Heel veel plezier samen op jullie nieuwe avontuur.
  36. Arja Heilema:
    4 december 2023
    Ha Yvonne en Frank , Wat zijn jullie toch stoere avonturiers , heel veel plezier daar en fijn jullie te mogen volgen.
  37. Joop Bierling:
    4 december 2023
    Goed om te lezen dat jullie nog steeds avontuurlijke reizen maken. Veel plezier en niet te veel Tequila drinken.
  38. Pim Ziegelaar:
    4 december 2023
    Jullie reis begint met heftige momenten en.......kilometers. Maar jullie zouden jullie niet zijn om de problemen te tackelen. Bravo en geniet van het fietsen, elkaar en de natuur.
  39. Paul:
    4 december 2023
    Mooi om jullie avonturen mee te kunnen beleven. Groet vanuit een winters Utrecht.
  40. Dick Gasenbeek:
    5 december 2023
    Maak er een mooie en ontspannen reis van.
    Kortom Genieten !!!!
  41. Bouwe: