Bolaven Plateau

28 december 2016 - Napong, Laos

Van Champasak fietsen we langs de westelijke oever van de Mekong noordwaarts en via Pakse naar het Bolaven Plateau. We stijgen naar een hoogte van ruim 1.200 meter. Overal wordt koffie verbouwd. We slapen in een eenvoudig guesthouse (het koelt op deze hoogte heerlijk af!) en eten op een kleine koffieplantage, waar we de volgende morgen ook koffie drinken. We mogen rondkijken hoe de koffie groeit en bloeit, en zien twee prachtige maar giftige spinnen. Ook hier zijn weer talloze watervallen en mooie vlinders. We genieten van het fietsen in de bergen. In een primitief dorpje langs een stoffige onverharde weg komen we tijdens een pauze in contact met de plaatselijke bevolking, waarbij ons boekje met foto's uit Nederland veel belangstelling heeft. In een dorpje van de Katu-stam leren we veel over de gewoontes, gebruiken en bijgeloof van deze mensen die in een wereld leven die mijlenver van de onze af staat.

Kerstmis gaat grotendeels aan ons voorbij. We zijn dan in het dorpje Tad Lo, waar we het badderen van twee olifanten in de snel stromende rivier zien.

We hebben ons dagritme aangepast aan de warmte en zitten om kwart over zes al op de fiets. Tijdens het fietsen moeten we behalve voor gaten en kuilen in de weg ook goed opletten voor overstekende koeien, varkens, kippen en natuurlijk honden. We komen nu elke dag wel andere fietsers tegen. Meestal stoppen we even om ervaringen uit te wisselen. Bijzonder is een Frans stel dat al anderhalf jaar onderweg is, op de fiets vanuit Frankrijk. Ze hebben nog geen idee wanneer ze weer naar 'huis' gaan. We komen ook twee Nederlanders tegen die in april op de fiets uit Nederland zijn vertrokken.

Als we weer iets lager komen en richting Mekong fietsen, zien we af en toe hoe opnieuw frisgroene rijst wordt geplant. We gaan proberen met oud-en-nieuw in het stadje Thakhek te zijn.

1. J.F.A.Fafie:
    28 december 2016
    Wederom dank voor jullie interessante verhalen & foto's.
    Nogmaals een voorspoedig 2017 gewenst.
  2. Erna:
    28 december 2016
    Heb een mooie jaarwisseling daar met veel lichtpuntjes in het nieuwe jaar voor jullie! Heerlijk zo'n reis!
  3. Nel:
    28 december 2016
    Jullie hebben weer prachtige foto's gemaakt.
    Veel groeten en een goed vervolg van de tocht.
  4. Terenia:
    28 december 2016
    Voor jullie een bijzondere jaarwisseling. Geniet ervan!.
    en voor 2017 Laat die fietswielen maar draaien.
  5. Frank:
    28 december 2016
    Wat heerlijk dat jullie ons met zo veel regelmaat nieuwe avonturen blijven sturen. Leuk en bijzonder on hier in het zeer kille Nederland te lezen over jullie tropische avonturen en de daarbij horende plaatjes. Bijna onwerkelijk dat deze vorm van verbinding en communicatie er is terwijl jullie tegelijkertijd mensen ontmoeten die veel eenvoudiger leven en werken. Groet, Frank
  6. André:
    29 december 2016
    Yvonne & Frank,
    Dank voor het delen van jullie ervaringen. Ik geniet telkens weer van de korte verslagen.
    Wens jullie een fijne jaarwisseling en een gezond en vitaal 2017.
    Warme groet, André
  7. Greet Zweistra:
    30 december 2016
    Dag Yvonne en Frank, dank weer voor je mooie verhalen en foto's van jullie avonturen; in welke taal communiceren jullie met de mensen daar?
    Van harte een goed nieuw jaar en een mooi vervolg van jullie reis toegewenst!
    Hartelijke groet, Greet.
  8. Irma:
    2 januari 2017
    Gelukkig Nieuwjaar!
    Bedankt voor jullie mooie reisverhaal en foto's. Rij veilig over de slechte wegen, goed kijken hoor.
  9. Johan Nyqvist:
    13 januari 2017
    Het blijft geweldig. Leuk dat jullie veel wereld fietsers tegenkomen en wat gegevens uitwisselen. Valt het fietsen in die bergen niet erg tegen in verhouding tot de mooie gladde wegen in b.v. de Alpen?
    Groetjes, Johan Nyqvist