Van winter naar zomer

24 november 2018 - Santiago, Chili

Uitgezwaaid door buurvrouw Diet fietsen we dinsdagmiddag 20 november in 2,5 uur naar Schiphol. Het is drie graden en er staat een ijzige oostenwind. Handschoenen, muts en donsjacks dus. Na een tussenstop in Buenos Aires landen we woensdag om 11 uur plaatselijke tijd in Santiago. Vanuit het vliegtuig prachtig zicht op de besneeuwde Andes. Fietsen en bagage gelukkig okee. In Chili is het ruim 30 graden bij een felle zon, in de 25 km van het vliegveld naar de stad verbranden we behoorlijk. Ons airbnb-adres blijkt op de 26e etage van een flat te zijn. Het is een prima appartement, en de fietsen kunnen gelukkig mee naar boven.

Inmiddels is het vrijdag geworden, we zijn aardig bijgekomen van de reis en het tijdverschil.

Veel gezien in die paar dagen Santiago: de Plaza de Armas, mercado central, met een kabelbaan naar een heuvel buiten de stad. We zien het goed bewaakte paleis van de president, een beeld van Allende, het voormalige foltercentrum van het Pinochet-regime, diverse tentoonstellingen en veel fris groen en bloesem. En overal levendige straathandel en muzikanten. We kopen een Chileense sim-kaart en wat voorraden voor als we gaan kamperen. Morgenochtend vertrekken we in zuidwestelijke richting. Dan gaat onze tocht eigenlijk pas echt beginnen.

1. Heinjan:
    Zo luitjes
    De reis is begonnen
    Meteen al bijzondere indrukken zo valt te lezen
    Heel veel plezier en geluk op jullie reis gewenst!
    Heinjan/Hilde
  2. Nel:
    24 november 2018
    Fijn om wat te horen en mooi dat alle bagage incl. de fietsen goed is overgekomen. Veel groeten vanuit NZ.
  3. Bernadet:
    24 november 2018
    leuk te lezen dat eerste deel goed is verlopen! Veel genoegen daar.
  4. Wim en Tanneke:
    24 november 2018
    Leuk om jullie reisverslag te lezen en de foto’s te zien. Kunnen we een beetje meereizen. Fijne tijd in Chili.
    Groet Wim en Tanneke
  5. Hanni:
    Heel veel plezier daar!
  6. Bert en Ine:
    24 november 2018
    Ha Yvonne en Frank, mooi dat jullie goed zijn aangekomen. Leuk jullie avonturen te vernemen. Jullie worden nu al gemist op Eyckenstein, maar we 'hakken ons door deze prachtige winter heen' !!
    GENIET NOOIT MET MATE
  7. Nico Jansen:
    24 november 2018
    Goed te horen dat de reis voorspoedig is verlopen en jullie al genoten hebben van Santiago. Veel plezier met het fietsen en ik ben benieuwd naar jullie avonturen. Geniet van dit mooie land.
  8. Greet Zweistra:
    24 november 2018
    Hallo Yvonne en Frank, ik begrijp dat jullie de komende winter ontvluchten in een ver oord! Zo te lezen (leuk trouwens dat ik mag meelezen!) lukt dat prima ! Ik wens jullie een prachtige tijd en kom behouden weerom>
    Hartelijke groet, Greet.
  9. Fabiënne Weimar:
    24 november 2018
    Het was dinsdag ijskoud om naar Schiphol te fietsen! Ik vond het naar mijn werk al ver 😬 Gelukkig zijn jullie goed aangekomen en inmiddels opgewarmd. Op naar mooie tochten, veel plezier!
  10. Irma:
    24 november 2018
    Jan en ik wensen jullie een mooie fietsreis!
  11. Hans Fafie:
    Hallo Yvonne & Frank,

Wat leuk weer een reisverslag met mooie foto's van jullie te mogen
    ontvangen. Graag wenns ik jullie een mooie en behouden reis.
    Hartelijke groet, Hans.
  12. Frank:
    24 november 2018
    Wat een service weer. We krijgen een mailtje dat er weer een nieuw reisverhalen is geschreven en worden zo meegenomen op jullie nieuwe Zuid-Amerikaanse avontuur. Fantastisch. Succes met de eerste echte fietskilometers daar.
  13. Jan Hoveling:
    Hoi Yvonne & Frank,
    Fijn dat de reis goed is verlopen. Toch altijd spannend met fietsen en bagage. Afgelopen dinsdag waren wij maar met 6 inclusief Annemarie! Moest met de quad rijden, hebben veel takken en rhodo afval opgeruimd.
  14. Petra:
    Lieve Frank en Yvonne,
    Weer een nieuwe reis, dat het een mooi avontuur mag worden!
    Met veel plezier denken wij terug aan twee jaar geleden, hopelijk genieten jullie huidige huisoppassers net zoals wij toen. En kunnen jullie onbezorgd genieten van het geweldig Chili!

Liefs Robbert, Petra en Doris
  15. Ralph:
    weer heel veel succes en plezier daar Yvonne en Frank
    Wij gaan vast weer van jullie verhalen genieten
    Ralph en Bep
  16. Marie-Thérèse:
    24 november 2018
    Hoi Y & F, wat een prachtig avontuur gaan jullie weer aan.
    Zie ik net dat ze jullie al hebben toegevoegd bij de emoticons: 🚵🏻‍♀️🚵🏻‍♂️
    Xx mth
  17. Theo Beijaard:
    24 november 2018
    Fijne reis gewenst, wij zitten nog tot volgende week in de USA
    Hartelijke groeten en geniet ervan,
    Theo
  18. Diet:
    24 november 2018
    Succes met het eerste echte traject!
  19. Marieke van Nimwegen:
    24 november 2018
    Goede reis, veel mooie avonturen en veel liefs, van Josje en Marieke
  20. Marieke van Nimwegen:
    24 november 2018
    Die trouwens vanavond naar Iain Matthews gaan luisteren In the Woods, bij Maarten.
  21. Cocky:
    Dag lieve Frank en Yvon,
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn! Ik verheug me op jullie berichten.
    Veel liefs,
    Cocky
  22. Irene:
    Veel plezier!
  23. Elly:
    25 november 2018
    Wat heerlijk, weer zomer! Veel reisplezier!
  24. Femke Welles:
    25 november 2018
    Erg benieuwd wat dit land jullie gaat brengen. Goed smeren!
    Hebben jullie nu 2 simkaarten in je telefoon of hoe werkt dat?
    Geniet van het uitzicht, Grtz Femke.
  25. Wout:
    25 november 2018
    Geniet er maar heel veel van, dan doen wij dat op afstand ook een beetje. Veel plezier!
  26. Wynanda:
    25 november 2018
    Lieve Yvonne en Frank, gaan jullie de Carretera Austral fietsen?!
    Staat bovenaan mijn verlanglijstje, ben zo benieuwd hoe het jullie vergaat!
    Liefs Wynanda
  27. Renée:
    25 november 2018
    Wat ontzettend leuk dat ik weer kan meegenieten, het was mij even helemaal ontgaan dat jullie de biezen+fietsen weer gingen pakken, haha! Alle goeds&veel plezier!! xxxxRenée
  28. Peter van Doorn:
    25 november 2018
    Wat heerlijk dar we jullie verhalen weer mogen meelezen. Even anders dan Afrika wordt het, naar Chili is so mooi! Verstandig om goed te acclimatiseren je zult veel op grote hoogtes rijden. Ik ben net gisteren geopereerd voor een nieuwe heup en vandaag alweer thuis. Ik kan dus heerlijk meelezen. Betty en ik wensen jullie heel veel mooi kilometers en mooi foto’s. Geniet ervan zolang her kan.
  29. Miriam:
    25 november 2018
    Ik wens jullie weer een fantastische reis!!
  30. Bep Kamphuis:
    Dag Yvonne en Frank,
    Wat fantastisch dat jullie weer een grote fietstocht gaan maken maar wat een ijzig koud begin die tocht naar Schiphol !
    Leuk om jullie reis weer helemaal mee te mogen volgen.
    Geniet er van en goede reis.
    Bep Kamphuis
  31. Pim Ziegelaar:
    Lieve Yvonne en Frank,
    Aan de foto's te zien is jullie reis een dikvoormekaarshow.! Geniet er van.
  32. Cocky:
    26 november 2018
    Op weg, het avontuur tegemoet. Leuk deelgenoot te zijn van jullie reis en belevenissen. Lieve groet, Cocky
  33. Johan Nyqvist:
    26 november 2018
    Ben echt benieuwd hoe jullie reis gaat worden. Ziet er nu al goed uit.
    Doe vooral voorzichtig want we willen jullie wel weer graag heel in Utrecht zien.
    Goeie reis en groetjes,
    Gerda en Johan Nyqvist