Op pad met de Toyota

1 februari 2024 - Masaya, Nicaragua

In onze 4x4 Toyota Hilux rijden we met een omweg richting Matagalpa. Het landschap is eerst droog en kaal en wordt gaandeweg steeds groener. We zien een aap in een boom maar kunnen, omdat we met de auto zijn, helaas niet stoppen. Ieder voordeel heeft z’n nadeel. We stijgen tot ruim 1.000 meter, er is steeds meer jungle en er zijn veel koffieplantages. We zien kleine open trucks afgeladen vol met arbeiders, zowel volwassenen als kinderen. En… het regent zowaar, compleet met regenboog.

Bij een klein onverhard weggetje van grove stenen slaan we af naar ‘Ecolodge La Sombra’. Op het laatste supersteile stukje is de 4x4 echt nodig. Bij het toegangshek staat een bewaker met geweer. ‘La Sombra’ is behalve een lodge ook een koffieplantage waar arbeiders druk zijn met het plukken, wassen, selecteren en drogen van de koffiebonen. We hadden ons nog nooit gerealiseerd dat er zoveel werk aan vooraf gaat, voor wij een kopje koffie kunnen drinken.
Andere activiteiten van de lodge zijn het opkweken en in de natuur uitzetten van roodoogmaki-kikkers en verschillende soorten vlinders om zo de biodiversiteit in stand te houden.

We maken met de enthousiaste gids Ernesto diverse wandelingen, waarbij we onder andere veelvraten, luiaards, papegaaien en diverse andere vogels zien zoals de nationale vogel van Nicaragua, de Amazone-motmot en de toekan. Hoge bomen met veel oranje-rode bloemen kleuren het berglandschap.
We genieten drie dagen van het verblijf in de lodge, waar we ‘s nachts voor het eerst sinds weken weer een dekentje nodig hebben. Het is op deze hoogte duidelijk iets minder warm.

Via een andere route rijden we terug naar de hoofdstad Managua, waar onze fietsen staan. Langs de weg worden behalve levende leguanen nu ook toekans en papegaaien te koop aangeboden, een treurig gezicht. We fietsen de dag erna naar Masaya en bezoeken die avond nog de actieve vulkaan met dezelfde naam. In het donker zien we de gloeiende lava in de krater. Vanuit Masaya fietsen we de volgende dag zonder bagage en grotendeels onverhard naar de mooie stad Granada. We verbazen ons erover dat we op slecht begaanbare en steile weggetjes toch bussen tegenkomen.

We ontmoeten onderweg veel aardige mensen die vaak een foto van ons willen maken of met ons op de foto willen.

1. Riet Sanders-Janssen:
    2 februari 2024
    Wat een leuk verslag. Je schrijft het heel beeldig en ik zie het dan ook voor mij hoe jullie fietsen op een onverharde weg, de dieren die er levend zijn maar ook de handel die er is in die dieren.
  2. Hester:
    2 februari 2024
    Me da mucha nostalgia....
  3. Hester:
    2 februari 2024
    Erg fijn om jullie ervaringen uit Matagalpa te lezen en ja, bij mij weeft jullie verhaal zich door mijn eigen ervaringen: toen ik in de
    Dominicaanse Republiek in de koffie sector werkte had ik een rode Toyota Hilux. Prachtig, zo'n bergachtig
    koffiegebied met die bomen met rode bloemen. Dank voor het delen van jullie ervaringen.
  4. Femke:
    2 februari 2024
    Mooie foto's, leuk verhaal!
  5. Nico Jansen:
    2 februari 2024
    Weer een prachtig verhaal. Behalve een wereldreiziger ben je ook een begenadigd schrijver. Je kan zo een boek uit geven van je reisverhalen. Veel lezer nog en ik zie uit naar je volgende verhaal en avontuur.
  6. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    2 februari 2024
    Dank je wel Nico voor het compliment. We schrijven de verhalen om de beurt en ook altijd een beetje samen.
  7. Anne-Marie:
    2 februari 2024
    Ik geniet enorm van jullie avonturen en de prachtige foto"s. Wat bijzonder om foto's te zien van Nicaragua, ik ben daar heeeel lang geleden ook geweest.
  8. Pim Ziegelaar:
    4 februari 2024
    Waauw, wat een prachtige foto´s en dito verhalen. Overigens dacht ik dat de veelvraten voornamelijk in Europa en de VS voorkwamen!!!! Wel akelig, die prachtige dieren zomaar op de markt. Nu nog nieuws uit onze en jullie regio; de sauna is weer grotendeels afgefikt {eergisteren}. Wanneer krijgen we nou eindelijk eens elektriciteit na 4 saunabranden!!!
  9. Willem C.:
    4 februari 2024
    Hoe communiceren jullie eigenlijk met bewoners, ervan uitgaande dat jullie het Spaans niet machtig zijn (wellicht wel) en de meeste hispanos het Engels niet (Belize is natuurlijk een uitzondering).
  10. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    5 februari 2024
    We spreken net genoeg Spaans om ons te kunnen redden. In het verleden hebben we een paar keer een cursus Spaans gevolgd. Eenvoudige gesprekjes, dat lukt wel.

Jouw reactie