Wat een mooi land is Nicaragua!

9 februari 2024 - La Cruz, Costa Rica

Op 2 februari, de dag van ‘Señora de Candelaria’, fietsen we door het gebied van de drie witte dorpjes. Deze blijken niet meer wit te zijn, maar vrolijk gekleurd. Onderweg zien we veel nijverheid, zoals manden vlechten, hangmatten knopen en stoelen maken. Ook stuiten we op allerlei festiviteiten in verband met de Virgen de Candelaria. Langs de grote weg stoppen we in Catarina bij een viering met muziek, zang en eten. In Diriomo zien we mooi uitgedoste paren met maskers op dansen op live muziek. We raken in gesprek met een bewoner van het dorp die tevens in Californië woont. Hij vertelt ons meer over deze traditie, onder andere dat zowel de dansers als de danseressen mannen zijn. Ook vertelt hij meer over de moeilijke politieke situatie in het land.
Op het centrale plein waar we een heerlijke maïskolf eten, is het rondom en in de kerk stampvol met mensen met kaarsen en eten. Iedereen wil de Virgen vereren.

Na al deze belevenissen rijden we door naar de Mombacho Lodge. De Franse eigenaar Nicholas haalt ons met zijn jeep op voor het laatste steile stuk en dat blijkt geen overbodige luxe. De fietsen gaan mee op het dak van de jeep. We komen op een mooie plek in de jungle waar we iedere morgen gewekt worden door de brulapen. Vanuit de lodge maken we te voet een extreem steile klim naar de vulkaan en met een gids nog een behoorlijke wandeling langs de drie kraters (drie dagen spierpijn…) Bij een nachtwandeling zien we diverse slapende vlinders en vogels, tarantula’s, een opossum en een miereneter.

Na twee mooie dagen gaan we weer door, nu naar het vulkaaneiland Ometepe. Onderweg zien we rijstvelden, veel bananenplantages, suikerriet en tabak. We hebben de route niet goed ingeschat en komen uiteindelijk na ruim 100 km kort voor het donker ‘total loss’ aan bij onze bestemming Finca Mystica. De volgende dag zien we dat we weer op een fantastische plek zijn beland, met aardige (Amerikaanse) eigenaars. We wandelen, zwemmen en rusten uit in de hangmat. Ook maken we nog een kanotocht waarbij we kaaimannen en mooie vogels zien. Na drie dagen gaan we terug naar het vaste land. De stormachtige wind maakt de boottocht tot een belevenis. Met een tussenstop in Rivas zijn we nu aangekomen in Costa Rica. Na drie weken hebben we het mooie Nicaragua vaarwel gezegd.

1. Joke:
    9 februari 2024
    Prachtig! Ik geniet mee met jullie reisverslag en foto’s!😍
  2. Nel:
    9 februari 2024
    Dat klinkt heel bijzonder allemaal. Mooi dat jullie ook regelmatig mensen spreken en verhalen horen.
  3. Riet Sanders-Janssen:
    9 februari 2024
    Jullie reiservaringen zijn zo mooi ik lees ze heel erg graag.
  4. Martijn:
    9 februari 2024
    Wat een prachtige tocht! Flinke afstand inmiddels èn hoogtemeters ook. Maar dan al die indrukken en kleurige dieren en mensen. Nu in heerlijk Costa Rica, dierbare herinneringen aan onze fietstocht daar, waardoor we verliefd raakten op dat land en de mensen. Geniet er van en courage als t eens regent als je berg op moet, groen zijn heeft zijn prijs
  5. Frank:
    9 februari 2024
    Prachtige foto’s, wat een kleuren en mooie mensen. Zo te zien is het af en toe wel zwaar, maar jullie komen wel op hele mooie en bijzondere plekken!
  6. Willem:
    9 februari 2024
    Ach wat een prachtige dansers, en zo kleurrijk! Dank voor de verhalen en dank voor het afzien, want dat kunnen jullie ook goed !
  7. Petra Willems:
    9 februari 2024
    Een prachtig verhaal over Nicaragua. Dank je wel, dat wij jullie mogen volgen op deze fantastische reis!
  8. Diet:
    9 februari 2024
    Mooie beelden, wat een vruchten, kleuren en maagden!
    Die hangbrug lijkt met knap eng!
  9. Jose:
    9 februari 2024
    Wat een geweldige maanden maken jullie mee. Erg leuk om jullie te volgen. Ik kijk iedere week weer uit naar jullie verhalen.
  10. Renée:
    9 februari 2024
    Wat heerlijk om mee te lezen met jullie avonturen. Wat een geweldige reis!!
  11. Marieke van Nimwegen:
    9 februari 2024
    Leuk, zo'n verslag van Maria Lichtmis (2 februari) in Nicaragua ;-)
    Jullie maken mooie dingen mee, nog veel goeds op jullie verdere tocht!
  12. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    9 februari 2024
    Dank je wel Marieke. Even gegoogled op ‘Maria Lichtmis’ en we zijn een stuk wijzer geworden. ‘Candelaria’ verwijst natuurlijk naar de kaarsen.
  13. Annelies Kampschuur:
    9 februari 2024
    Weer een super mooi verhaal??
    Bedankt!!!
  14. José en Paul:
    9 februari 2024
    Wat een mooie reis. Leuk om mee te lezen en te genieten van de foto's
  15. Henk:
    10 februari 2024
    Mooi Frank en Yvonne. En ja: Maria Lichtmis wordt hier ook gevierd, maar natuurlijk niet zo uitbundig als wat jullie mee maken😊!
  16. Stefan:
    10 februari 2024
    Prachtig! Ook heel vertrouwd voor me. Mombacha wandeling, Rivas, Granada, de lava bij Masaya. Ben ik ook overal geweest inderdaad prachtig.
    Ben benieuwd naar jullie verhalen van Costa Rica. Ikzelf vind CR wat veramerikaanst en minder oorspronkelijk dan Nicaragua.
    Veel plezier nog op jullie reis!
  17. Cocky:
    10 februari 2024
    Heerlijk verhaal weer om te lezen! xxx
  18. Jeanette:
    12 februari 2024
    Wat een avonturen weer , jullie belanden van het ene mooie in het andere . Echt geweldig !
  19. Pim Ziegelaar:
    12 februari 2024
    Wat een geweldig verhaal weer met interessante maar ook heftige belevenissen. ik geniet er enorm van. Inmiddels bloeien hier de voorjaarsbloemen. Mooi en altijd weer hoopvol. liefs en groet
  20. Gerrit:
    13 februari 2024
    "Prachtig mooie dag" is het liedje van Daniel Lohues. Jullie zullen dat vaak tegen elkaar zeggen en wellicht met een kneepje om te weten dat het echt is! Het is genieten van jullie tocht. Veel plezier en trap ze nog een stukje verder.

Jouw reactie