Honduras in een notendop

20 januari 2024 - Somotillo, Nicaragua

Na vertrek uit La Libertad kopen we in El Rosario wat fruit op de markt. Als we dat zitten op te eten, komt er een man naar ons toe met voor ons onbekende vruchten. Hij vindt dat we die nodig hebben omdat er veel vitamine C in zit. Wij vonden ze niet te eten, maar het was natuurlijk goed bedoeld. We nemen een kleinere weg, iets minder druk en er is onderweg veel te zien. Een oude man droogt koffiebonen op straat, we stoppen bij een meubelmaker en een baksteen’fabriekje’. Niet ver voor onze bestemming in Zacatecoluca zien we een koffiezaakje waar we lunchen met heerlijke koffie, broodjes en flan toe. Pas bij aankomst bij Hotel Tropical in Z. ontdekt Frank dat zijn stuurtas (met paspoort, camera etc.) nog bij ‘Coffee Time’ staat. Even paniek, en als een speer terug gefietst. Gelukkig is de tas daar nog.

Ook de volgende dag kiezen we voor een andere weg dan de hoofdweg. Het valt tegen: het is tóch druk en er is nauwelijks een vluchtstrook. De doorsteek die we daarna moeten maken is mooi, rustig en onverhard van het ergste soort: het lijkt soms wel op een rivierbedding, en dat 17 km lang.

We fietsen naar een mangrovegebied aan de kust en besluiten spontaan om met een bootje naar het ‘Isla Espiritu Sancto’ te gaan. We blijven er twee nachten, zien grote groepen witte ibissen, een zeeschildpad, kleine krabjes en een krokodil. Deze laatste zorgt ervoor dat we niet gaan zwemmen of kanoën. Opvallend is ook op dit eiland de aanwezigheid van veel zwaarbewapende militairen. We maken stiekem wat foto’s.

In de buurt van de grens met Honduras worden langs de weg levende leguanen als eetwaar te koop aangeboden, wat erg lekker schijnt te zijn. Het is een akelig gezicht.
Was het al een tijd warm met 31-32 graden, dat is inmiddels 38-39 graden geworden, reden om ‘s morgens extra vroeg te vertrekken. En veel water drinken, dat is hier vaak te koop in jerrycans van één gallon (3,78 liter).

De grensovergang naar Honduras gaat vlot. Wat direct opvalt is het groene landschap en de mooie vergezichten. Het verkeer is minder druk en we zien voor het eerst ook grote velden met zonnepanelen. We nemen weer een binnenweg, dat betekent minder verkeer en later meer grote gaten in het asfalt.
In Choluteca slapen we in het simpele Hotel Kali. Terwijl we vooraf juist waren gewaarschuwd voor het gevaarlijke Honduras, voelen we ons hier goed op ons gemak en zien nauwelijks militairen of politie. En overal vriendelijke mensen die ons naroepen en graag Engels willen spreken.

Ondanks dit alles verruilen we Honduras na enkele dagen voor Nicaragua. Voor de grens een kilometerslange rij wachtende vrachtauto’s. De meeste chauffeurs liggen onder hun truck in een hangmat. Eén van de chauffeurs vertelt aan Yvonne dat hij drie dagen moet wachten voor hij de grens mag oversteken. Ook bij de grens lange rijen wachtende mensen, waarschijnlijk in de hoop ooit de VS te bereiken. Wij reizen de andere kant op, dat betekent gelukkig voor ons geen lange rij. Wel moeten al onze tassen door een scanner.

Niet ver voorbij de grens vinden we in Somotillo een simpel Hostal. In ons volgende blog meer over Nicaragua.

1. Leddie Valstar:
    20 januari 2024
    Hoi Frank en Yvonne. Hebben jullie die leguanen geprobeerd? Mooie tocht fietsen jullie. Is het makkelijk om goede overnachtingsplekken te vinden?
  2. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    20 januari 2024
    Nee, wij eten geen leguanen. Overnachtingsplekken? Soms gaat dat heel vlot, soms is het puzzelen, met hulp van Pocket Earth, Google Maps en Airbnb.
  3. Leddie Valstar:
    Bevalt de tocht?
  4. Nel:
    20 januari 2024
    Dat zijn weer mooie belevenissen. Bedankt voor jullie verhaal en foto's. Veel liefs en groeten!
  5. Femke:
    20 januari 2024
    Wat zal jij blij geweest zijn Frank, dat je stuurtas er nog stond! Hoe gaat het met de voet?
    Wat een bijzondere reis maken jullie, zoveel landen, zoveel culturen.
  6. Katrien:
    20 januari 2024
    Ik geniet mee van jullie avonturen en vind het stoer! Veel liefs!
  7. Nelly:
    Wat leuk 🥰 om te zien! En veel plezier verder 👍
  8. Greet Zweistra:
    Hallo Yvonne en Frank,
    Veel dank voor de mooie beschrijving van jullie reis! Ik lees het elke keer weer met veel plezier en interesse. Het is speciaal voor iemand die niet verder dan 500 meter van huis komt! Hartelijke groet en goede voortzetting! Greet Zweistra.
  9. Renée:
    20 januari 2024
    38-39 graden.....pfffff Hier fijn sneeuw en ijs haha!!
    Desondanks geniet ik van jullie verhalen, dank en goede reis verder!!
  10. Riet Sanders-Janssen:
    20 januari 2024
    Het is zo leuk om jullie belevenissen te lezen. En chapeau voor jullie lef om elke keer het onbekende tegemoet te gaan.
  11. Joke:
    20 januari 2024
    Wat een avonturen maken jullie mee. Ik vind het heel leuk om jullie reisverslagen te lezen. Prachtige foto’s. Ik vind jullie heel stoer in deze reis!💪🏻🥰
  12. Nico Jansen:
    20 januari 2024
    Weer een mooi reisverhaal. Het is wel een avontuurlijke ervaring het fietsen door midden Amerika. Ben benieuwd wat jullie van Nicaragua vinden. Goede reis verder gewenst.
  13. Willem C.:
    20 januari 2024
    Bij jullie bijna 40 gr, en hier rond het vriespunt. Water vd Plas is inmiddels gedaald tot ca 4,5 gr. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in Nicaragua. Veel plezier verder!
  14. Ralph:
    20 januari 2024
    Toch maar niet zwemmen met die krokodil. Gelukkig, dat je je fototoestel niet kwijt bent geraakt. Weer fraaie ervaringen rijker. Bij ons is het rond de 0 graden. Gisteren met Wim en Andy op De Haar gezaagd met prachtig zonnig weer. Ook een ervaring rijker
  15. Henk:
    20 januari 2024
    Ha Frank en Yvonne, jullie warme avontuur gaat verder! 38 graden is hier moeilijk voor te stellen...,, vandaag gezwommen bij 4,6 gr. Leuk dat Honduras relaxt is! Geniet van het vervolg🚴‍♀️
  16. Wim:
    21 januari 2024
    mooie foo's en verhaal weer
  17. Mini Kalivianakis:
    21 januari 2024
    Wij zijn ook ooit van Nicaragua (Managua) naar Costa Rica gefietst. Onze mooiste dag was vanaf Jinotepe via Popoyo over het strand. Was echt geweldig. Aanrader. Jinotepe, La Riviera, Tupilapa over de weg. Dan in Tupilapa het strand op. Bij Caseta Y Torre is er dan een hele smalle doorgang naar een mooi paadje het bos in. Vanaf daar gaat het vanzelf naar Popoya. Je moet wel van te voren goed kijken waar die doorgang is, anders is het misschien moeilijk te vinden. Ik heb wel een gpx als jullie geïnteresseerd zijn. Veel plezier nog. Groetjes!
  18. Cocky:
    21 januari 2024
    Weer heerlijk om te lezen en "mee te reizen". Liefs!
  19. Diet:
    21 januari 2024
    Mooie beelden! Leguanen eten…..mwha….en villen….!!
    Fijn dat de Hondurezen aardig zijn.
  20. Pim Ziegelaar:
    30 januari 2024
    Jullie buitengewone ervaringen stapelen zich op. Gaten in wegen, levende leguanen op de markt, tas vergeten bij de koffietent enz. Maar ook veel onvergetelijk mooie ervaringen. Nu Nicaragua. Heel veel reisplezier. Lieve groet