De eerste week in Nicaragua

26 januari 2024 - Managua, Nicaragua

Ook in Nicaragua is het heet. We stappen vaak vroeg op de fiets om rond het middaguur op de plaats van bestemming te zijn. Wat meteen opvalt, is dat er in Nicaragua veel ossen- en paardenwagens rondrijden. In twee dagen rijden we naar León. Het is een open landschap met voortdurend zicht op de vulkaan ‘San Cristóbal’. We nemen een binnenweg richting Quezalguaque, een mooie weg en een kleurrijk dorp. Als we het dorp weer uitrijden richting León, blijkt de brug die we willen nemen half ingestort te zijn. Net zoals de ‘locals’ gaan ook wij de steile weg af en lopen met de fiets door de rivier. Aan de andere kant is de helling zo steil dat we samen één voor één de fietsen naar boven moeten duwen. Daarna volgt een onverhard weggetje langs af en toe simpele bewoning. Bij het binnenrijden van León zien we drie wereldfietsers die we al eerder hebben ontmoet, en dat betekent natuurlijk even bijkletsen.

León is een mooi stadje waar veel te zien is over de geschiedenis van Nicaragua. We bezoeken het Museum van de Revolutie en leren meer over Augusto Sandino en de FSLN. Over de huidige dictator Duarte geen onvertogen woord…
Tijdens het onderhoud van de fiets van Yvonne blijkt een buitenband behoorlijk beschadigd te zijn. We plakken deze met een speciale buitenband-plakker (noodreparatie). Onverhard rijden is nu even niet zo verstandig. We hopen in de hoofdstad Managua de juiste band te vinden ter vervanging. ‘Beagle Bikes’ in Utrecht laat desgevraagd via de mail weten dat die minstens 42 mm breed moet zijn om op onze velg te passen. Inmiddels is er een harde (tegen)wind opgestoken, waardoor we de 95 km naar Managua in twee dagen doen. De tussenstop is in Nagarote, wederom een mooi, kleurrijk dorpje. We eten de plaatselijke specialiteit: ‘Quesillo de Nagarote’, een tortilla met twee soorten jonge, gevlochten geitenkaas. En ‘s avonds nog een heerlijke ‘Ceviche’ in een huiskamer-restaurant.

De weg gaat verder langs het Lago de Managua, met nu zicht op de rokende vulkaan Momotombo. In Managua vinden we uiteindelijk op de markt twee geschikte buitenbanden van 47 mm breed, want ook bij Frank is de band behoorlijk beschadigd. We kunnen nu weer even vooruit. De oude band van Yvonne wordt door een schoenmaker op de markt gelijmd en genaaid. Dat wordt onze reserveband.
De temperatuur is inmiddels gelukkig gezakt naar zo’n 34 graden.

We willen meer zien van dit mooie land met zijn vriendelijke mensen, en besluiten voor drie dagen een auto te huren.

1. Lianne Langelaan:
    26 januari 2024
    Hoi Frank en Yvonne, wat een avontuur! Ik lees ieder verhaal met veel plezier. Geniet van jullie reis.
  2. Marie-Thérèse Meijs:
    Fantastisch verhaal weer.
    Vorige jaar mijn nieuwe fiets, een Santos, bij Beagle Bikes in Utrecht gekocht!
  3. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    26 januari 2024
    Beagle Bikes is ons vaste adres voor als er iets is met onze inmiddels bijna 13-jarige Idworx’en. Ook in Nicaragua kregen we advies en antwoord op onze vragen.
  4. Leddie Valstar:
    26 januari 2024
    Mooi verhaal Frank en Yvonne. Slijten de buitenbanden in deze vakantie extra snel en komt dat door de ruige wegen?
  5. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    26 januari 2024
    We zijn begonnen met nieuwe banden en die zijn zeker nog niet versleten. Door het vele rijden op de vluchtstrook die meestal zo’n 10 cm lager ligt dan de weg, moeten we voortdurend dat hoogteverschil op en af. De zijkant van de banden is vrij dun en is daardoor beschadigd.
  6. Hans Kampf:
    26 januari 2024
    dank je en heel plezier! Het hout van de Knotploeg van de 30e december (Gravingen) is allemaal opgeruimd en wordt thans gekloofd.:)
  7. Ralph:
    26 januari 2024
    Fraai filmpje waar je oude banden worden gerepareerd. En die groep wandelaars zijn waarschijnlijk onderweg naar de heilige USA
  8. Joost:
    26 januari 2024
    Was er in León nog iets te zien van de stedenband met Utrecht?
  9. Yvonne Mathot & Frank van Waert:
    26 januari 2024
    Nee, van de stedenband met de stad Utrecht hebben we nix gemerkt. Officieel is die in 2016 beëindigd.
  10. Frank:
    26 januari 2024
    Zo te lezen en te zien is deze reis ook af en toe hardwerken: tegen de wind in knokken, hellingen op klauteren met je fiets, en banden plakken en vervangen.
    Lijkt me ook wel bijzonder zo intensief door een land te reizen en er alles van mee te maken.
    Geniet en blijf schrijven over wat jullie allemaal beleven.
  11. Hester:
    26 januari 2024
    Hallo Frank en Yvonne, wat een sterke herinneringen roept jullie verhaal op! In Nicaragua woonde ik als twintiger, en ik heb er veel geleerd over hoe een bevolking echt kan hopen op, en zich inzetten voor, een betere samenleving. Achteraf naïef, al die Nicaraguanen zelf, en mensen die vanuit de hele wereld mee kwamen helpen om dit land te helpen opbouwen. Naïef omdat niemand wilde zien dat macht áltijd corrumpeert. Nou ja, dat is nu wel weer bewezen, alleen al in het land waar jullie nu doorheen gaan toeren met de auto - zo leuk dat jullie dat gaan doen! Geniet van de pinollillo en quesadas en quesillos en neem een potje 'Achioto en polvo' mee naar huis - daar maak je heerlijke kip mee klaar!
  12. Riet Sanders-Janssen:
    26 januari 2024
    Prachtig reis en ik geniet van jullie verhalen.
  13. Willem:
    26 januari 2024
    Het zijn brede banden die de weelde kunnen dragen. Alweer in een ander land, het is nauwelijks bij te houden. Mooi hoor, dat Nicaragua. Zo'n paard met wagen heeft ook zijn voordelen.
  14. 26 januari 2024
    Jullie maken heel wat mee. Fijn dat jullie zo genieten. Leuk om jullie verhalen te lezen zodat wij ook genieten van deze landen. Zijn jullie al op de helft van de reis? Wat een luxe zal het zijn om met de auto de omgeving meer te verkennen. Hartelijke groet
  15. Derk van Dorth:
    26 januari 2024
    Mooi iedere keer jullie ervaringen te lezen. Al heb ik zelf nog niet buiten Europa gefietst (wel 35 landen erin) , geeft het telkens een fijne herkenning. Misschien toch wat voorzichtiger die randen op en af?
  16. Joke:
    26 januari 2024
    Wat een spannende reis maken jullie toch! Ik geniet van jullie verslagen en prachtige foto’s!😍😘
  17. Peter van der Houwen:
    26 januari 2024
    Mooi om jullie verhalen te lezen!
    Nicaragua doet ons weer denken aan onze fietstocht jaren geleden in het zuiden daar rondom het grote Cocibolca meer en het vulkaaneiland in het meer. Wens jullie veel fietsplezier verder.
  18. Annelies Kampschuur:
    27 januari 2024
    Jullie fietstocht is super cool en stoer!
    Bedankt voor de updates.
    Wens jullie veel goede ervaringen
  19. Greet Zweistra:
    27 januari 2024
    Hallo Yvonne en Frank, het is heel fijn om jullie interessante ervaringen te lezen ! Maken jullie ook foto's? Ik besef dat ik van die landen eigenlijk niets weet maar jullie verhalen leren mij nog op mijn oude dag. Greet .
  20. Nico Jansen:
    30 januari 2024
    Het leest als een avonturenroman. Ik wens jullie nog veel plezier op deze bijzondere tocht.

Jouw reactie