De trein heeft ‘wat’ vertraging

27 oktober 2019 - Manakara, Madagaskar

Doordat we alles uit ons bezoek aan Madagaskar willen halen en de trein maar twee keer per week gaat, rijden we in verband met de planning, op de N7 een aantal keer heen en weer. Onderweg is er gelukkig veel te zien. Van baksteenproductie tot het hakken van kiezelstenen, het bewerken van de rijstvelden en de Zebu-markt in Ambalavao. We bezoeken het NP Ranomafana waar we met veel andere fazaha’s (blanken) de lemuren proberen te fotograferen. En van afstand zien we ook de bijzondere giraf-kever. Heel speciaal, maar niet vast te leggen voor later. ‘s Middags gaan we weer naar een Arboretum waar we opnieuw door een heel bevlogen jonge gids worden rondgeleid. We zien daar fantastische kameleons en verschillende kleine kikkertjes, naast alle planten die er groeien.

En dan weer een stuk terug over de N7 om een tweedaagse trekking te doen in de Tsaranoro vallei waar weer een andere ‘tribe’ woont en het ‘salama’ (hallo) verandert in ‘akoeriabi’. Inmiddels heeft Yvonne last van haar darmen en brandt de zon aldaar fel, terwijl we aan een behoorlijke klim beginnen. Het is een erg mooi gebied met mooie en vriendelijke mensen. Er wordt hier niet gebedeld door de kinderen omdat er nog weinig toeristen komen. Na een donkere nacht in een koepeltentje, met veel onweer en zelfs wat regen, dalen we weer af naar de rivier waar de auto met chauffeur ons op wacht. Op naar het volgende avontuur: de treinreis van Sahambavy naar Manakara. Vroeg op, om 07.00 uur ontbijt want om 08.00 uur vertrekt de trein. Helaas horen we om 07.30 uur al dat de trein vertraging heeft en zeker niet voor 12.00 uur zal arriveren. Even later wordt er gesproken van 13.00 uur en een verwachte aankomsttijd van 08.00 uur de volgende morgen. We besluiten de treinrit te cancelen en gewoon met de chauffeur over de weg mee te gaan naar onze volgende stopplaats: Manakara, een plaatsje aan de oostkust, met veel vergane glorie. Dus weer een stuk de N7 en daarna richting de kust. De huizen/hutjes zijn niet meer van steen, maar van hout en bamboe wat hier volop aanwezig is.

Vandaag is het zondag. We gaan op excursie met een pushbike en zien onderweg vele Madagashi in de mooiste kleren op weg naar de kerk. In het kleine vissersdorpje waar we verder gaan met de kano komt mooi Afrikaans gezang uit twee verschillende kerkjes. We zien hoe vanille groeit en bezoeken een plantage waar essentiële oliën worden gemaakt. De sfeer hier is heerlijk ‘mora-mora’ (rustig aan). Na een fantastische lunch aan het Pangalanes kanaal lopen we over het strand aan de Indische Oceaan terug en zien daar hoe een hele familie in de golven gedoopt wordt.

1. Cas:
    Erg leuk om te lezen en zien allemaal. Groeten, Cas
  2. Bert en Ine:
    Mooie belevenissen!
  3. Nel:
    27 oktober 2019
    Bedankt weer voor jullie reisverhaal en de mooie foto's.
    Nog een mooi vervolg gewenst!
  4. Nel:
    27 oktober 2019
    Bedankt weer voor jullie reisverslag en de mooie foto's. Heerlijk, die cherimoia's!
  5. Peter en Betty van Doorn:
    27 oktober 2019
    Heerlijk te lezen, wat een avonturen weer! Maar ik lees nergens hoe het nu met Yvonne gaat, die had behoorlijke last van de Madagaskarschijterij en dat is op een trekking en natte tent best heel vervelend.
  6. Cocky:
    27 oktober 2019
    Wat een avonturen en mooie foto’s. Dank jullie wel.
    Yvonne hopelijk weer hersteld.
  7. Theo Beijaard:
    27 oktober 2019
    Mooie foto’s wat een fantastische reis weer. Het lijkt mij een prachtig land. Geniet ervan fijne voortzetting.
  8. Ralph:
    28 oktober 2019
    weer mooi verhaal en beterschap Yvonne
    Ralph
  9. Femke Welles:
    28 oktober 2019
    Haha ja dat zijn pas vertragingen! En wij maar klagen als we 19 minuten langer op het perron staan. Ik krijg weer helemaal de reiskriebels van jullie verhaal. Sterke met de buik en nog veel plezier!
  10. Heinjan:
    H groeten v Heinjan
  11. Pim Ziegelaar:
    28 oktober 2019
    Dank voor jullie reisverslag en bovenal prachtige foto's. Wat een mooie mensen en ze lijken zo ontspannen . De lemuren lijken door je heen te kijken en wat een verschillende kameleons. heel mooi. Zo te lezen hebben jullie opnieuw een fijne reis, wat luxer dan de vorige, maar genieten net zoveel. Nog veel plezier en blijf gezond!
  12. Peter van der Houwen:
    29 oktober 2019
    Dank voor jullie interessante reisverhaal. En wat een mooie foto's.
    Nog veel plezier de verdere reis!
  13. Marianne Bloos:
    3 november 2019
    Wat een andere wereld. Een wonder dat dat allemaal bestaat op de aardbol.
    Jullie komen vast ogen te kort. Fijn om mee te mogen genieten.
  14. Greet Zweistra:
    3 november 2019
    Hallo Yvonne en Frank, ja ik lees met veel plezier jullie belevenissen op Madagaskar maar door problemen met mijn laptop (en mijn geringe ervaring met oplossingen !) ben ik een beetje achterop! Maar dankzij enige hulp gaat het nu weer goed. Mooie belevenissen weer; van dat eiland weet ik eigenlijk niets dus jullie verhaal is zeer welkom! Mooie foto's ook. Goede reis verder!
    Hartelijke groet, Greet.