Kameleons en ringstaartmaki’s

20 oktober 2019 - Ambalavao, Madagaskar

In Morondava hebben we een prachtig huisje met slaapkamer op eenhoog. ‘s Morgens een duik in de Indische oceaan. In drie dagen rijden we zuidwaarts naar Tulear, heftig onverharde wegen, op de laatste 100 km na die geasfalteerd zijn. Regelmatig slagbomen (‘village tax’) en politiecontroles. Eerste stop is in het vissersdorpje Belo-sur-Mer - alweer een eigen huisje aan het strand. Hotel ‘Entremer’ wordt gerund door Laurence, een erg aardige Française. We lopen met laag water naar het dorp en varen later bij hoog water terug met een meisje in haar kano. Veel bedrijvigheid bij de vissers die pal aan zee een heel primitief dorpje hebben opgezet. We eten ‘s avonds natuurlijk verse vis.

De volgende dag rijden we - na een ochtendduik - naar Manja, een bedrijvig en stoffig stadje. Hotel Kanto is matig, bij gebrek aan beter.

Dan de etappe naar Tulear. Verhaal van de dag is de veerboot over de rivier de Mangoky. Er passen net drie jeeps op de boot, waarvan de motor kapot blijkt te zijn. Een stuk of tien mannen trekken en duwen  de boot naar de overkant, lopend door het ondiepe water. Later vertelt onze chauffeur Rija dat de boot helemaal niet kapot is, maar dat de jongens op deze manier meer verdienen en bovendien benzine uitsparen. In één van de vele straatarme dorpjes delen we schriften en potloden uit aan kinderen. Langs de weg kopen we zes mango’s voor € 0,10.

In de best grote stad Tulear gaan we met een ‘pousse-pousse’ (fietstaxi) naar de supermarkt. De volgende morgen onderweg eerst een bezoek aan het mooie Arboretum, met de enthousiaste gids Celia. Daarna onderweg een nieuwe ontmoeting met onze vrienden Mieke en Frank, dit keer niet helemaal onverwachts.

Vanuit Ranohira bezoeken we het NP Isalo met mooie rotsformaties en natuurlijke zwembaden, waar we twee keer een verfrissende duik nemen. Gids Mami vertelt weinig, dat valt wat tegen. We zien de eerste ringstaartmaki, maar een dag later in het kleine NP Anja zien we er tientallen, ook veel kleintjes. Ze laten zich goed fotograferen, evenals diverse soorten kameleons en de spectaculaire sprinkhaan ‘Rainbow Milkweed Locust’, een levend kunstwerk van zo’n vijf centimeter. Dan is het tijd om ons hotel van vandaag op te zoeken: Betsileo Country Lodge. Vanaf Tulear is de weg weer geasfalteerd en zijn de huisjes vaak van baksteen - het is duidelijk een iets minder arme streek.

1. Peter en Betty van Doorn:
    20 oktober 2019
    Met de akelige Herfst voluit voor de deur is het heerlijk genieten weer van jullie reisverhalen. Tijd blijft daar nog steeds stil te staan! Blijf goed alert het is zeker niet ongevaarlijk Mada. Staat ook in mijn Afrikaverslagen die ik krijg over Mada.
    Prachtige foto's weer, geniet samen het leven is maar kort!
  2. Bert en Ine:
    Mooie verhalen!
    Straks weer terug op landgoed Eyckenstein ook eerst smorgens een frisse duik in de vijver! Veel plezier, bert en ine
  3. Ralph:
    20 oktober 2019
    weer mooie berichten. Afgelopen maarndag was Madegascar op TV in een natuurprogramma. 80% van de bossen schijnt in de afgelopen jaren verdwenen te zijn.
    Weer veel plezier daarrrrrrr
  4. Annelies Kampschuur:
    20 oktober 2019
    Mooie verhalen echt heel leuk terwijl we hier al voorbereid worden op het koude weer,brrrrrr!
    Het doet me wel weer beseffen hoe goed we het hier hebben.
    Doe voorzichtig ! Groetjes uit Utrecht .
  5. Irene:
    supermooie foto's!!!!!
  6. Femke Welles:
    21 oktober 2019
    Mooie mensen, prachtige natuur en exotische plaatjes. Schitterend eiland zeg. Nog heel veel plezier!
  7. Marie-Thérèse Meijs:
    21 oktober 2019
    Het leuke van jullie reizen is het gevoel dat ik er ook bij ben. Ik reis altijd een stukje mee in jullie belevenissen. Veel plezier! Xxx
  8. Pim Ziegelaar:
    21 oktober 2019
    Dank voor de prachtige foto´s. Wat een romantiek, mooie huisjes en lekker spetteren in de zee. Zo te lezen genieten jullie weer volop. Mooi eiland hoor. Natte herfstgroet van Pim.
  9. Math:
    22 oktober 2019
    Altijd weer leuk om met jullie mee op reis te gaan. Missen jullie het fietsen?
  10. Jeanette:
    22 oktober 2019
    Prachtige foto's! En erg avontuurlijk, kan me voorstellen dat je niet met fietsen bezig bent en dat het zeer intensief is. Ik heb de route eens bekeken :Pittig hoor. En dat bijna zonder asfalt. Dan is 3 dagen nog kort lijkt me
  11. Aukje:
    23 oktober 2019
    Wat een mooi avontuur hebben jullie! Enjoy. Tom en ik zeggen miauwhoi vanuit Westbroek. Liefs