Eerste week Namibië

7 mei 2018 - Omaruru, Namibië

Hier is een eerste bericht vanuit Namibië. De hele maand mei reizen we door dit mooie en uitgestrekte land en buurland Botswana. In plaats van met de fiets deze keer met een stoere Toyota Hilux 4WD, met een daktent waarin we inmiddels al een paar keer hebben geslapen. Maar eerst een uitgebreide instructie. Behalve de daktent hebben we ook kookspullen, tafel en stoelen en een koelkast aan boord, plus twee reservebanden en twee tanks voor elk tachtig liter diesel. Slechts één op de tien krijgt een lekke band, wordt ons verteld. Al de volgende morgen zijn wij die ene... maar de band is vlot verwisseld en een dag later gerepareerd. Negentig procent van de wegen in Namibië is onverhard, van mooi gravel tot wasbord met ‘potholes’. Links rijden went snel, evenals links schakelen.

Al de eerste dag zien we struisvogels en een groep apen, en na een kleine week is dat lijstje uitgebreid met hartebeest, kudu, bergzebra, springbok, spiesbok, ‘rockdassie’, wrattenzwijn, een grote lizard en veel mooie vogels. Soms lukt het om ze te fotograferen, soms zijn we net te laat. Hopelijk gaan we veel soorten later nog van dichtbij zien.

In Sossuvlei beklimmen we ‘Big Daddy Dune’, met 800 meter het hoogste van de enorme roodkleurige zandduinen, en later die dag gaan we nog naar de mooie Sesriem Canyon.

Van Sesriem is het een lange rit door veel wisselende landschappen naar Etusis Lodge, waar we een compleet huis hebben voor twee nachten. Onderweg zien we allerlei wild, meestal van afstand. Ook nemen we twee keer lifters mee. Koffie in Solitaire, bekend van het boek van Ton van der Lee.

De volgende morgen zien we een groep bergzebra’s van dichtbij. Vandaag een korte rit via Karibib en Omaruru, naar de farm ‘Etendero’ waar we een prachtige kamer hebben. Morgen richting ‘Etosha’, het enorme natuurpark waar we de ‘grote vijf’ hopen te zien.

1. Jeanette:
    7 mei 2018
    Leuk om van jullie te horen. En wat een andere wereld ! Succes met de biq five. Maar de hele ervaring op zich lijkt me al super !!
  2. Greet Zweistra:
    7 mei 2018
    Hallo Yvonne en Frank, wat een verrassing weer een reisverslag van jullie te krijgen! Wel in een totaal ander stuk van de wereld dan in jullie vorige reis.
    En heel fijn om er verslag van te krijgen. Ik wens jullie een prachtige tocht en behouden vaart en thuiskomst!
    Hartelijke groet, Greet
  3. Nico Jansen:
    7 mei 2018
    Wat leuk om weer een mooi reisverslag van jullie te krijgen. De eerste foto's zien er prachtig uit. Veel plezier in Namibië.
  4. Nel:
    7 mei 2018
    Fijn weer jullie verslag te lezen. Bijzonder om daar te zijn, denk ik, waar alle natuur zo anders is dan thuis. Geniet ervan! Groeten uit het warme (26 gr) Eemnes.
  5. Ralph:
    7 mei 2018
    Weer een fantastische ervaring. Kom je regelmatig ander verkeer tegen of is dat uitzondering?
    Ralph
  6. Terenia:
    7 mei 2018
    Yvonne, Zo te lezen hebben jullie al heel wat gezien onderweg. Bijzondere ontmoetingen met land, landschappen en de levende have die daar bij hoort. Geniet van deze reis.
  7. Evert en Heleen Blaauwendraad:
    7 mei 2018
    Prachtig weer, nu een op 1x4 wielen i.p.v. 2x2. Fijne reis gewenst.
  8. Nader:
    Mooie fotos!
  9. Pieter van Vessem:
    7 mei 2018
    Veel plezier en stuur maar lekker veel van die mooie impressies.
  10. Frank:
    7 mei 2018
    Wat een fantastische foto van die dode, kale bomen tegen de zandduinen als achtergrond!!! Leuk als foto (3 bij 2 meter) in de huiskamer....
  11. Marijke:
    7 mei 2018
    Dat wordt vast weer een geweldige reis. Veel plezier, geniet ervan!
  12. Theo Beijaard:
    Dag Frank en Yvonne,
    Leuk om weer een reisblog van jullie te ontvangen. Namibie staat ook nog op onze verlanglijst. Er worden vast nog wel prachtige foto’s gemaakt, wij kijken er naar uit. Vooral de vogels. De big vijf hebben wij al in South Africa gezien vorig jaar. Daar 104 verschillende soorten vogels gefotografeerd. Succes en wij kijken uit naar jullie verdere verslagen.
  13. Elly:
    7 mei 2018
    Leuk om over jullie belevenissen te lezen! Goede reis en veel plezier! Lieve groet Elly
  14. Hans Fafie:
    Hallo Yvonne & Frank,

Wat leuk om weer een reisverslag van jullie te mogen ontvangen.
    Momenteel heb ik ook familie in Zuid Afrika. Geweldig om al die
    mooie foto's te ontvangen. Goede reis !
    Hans Fafie.
  15. Linda:
    Genieten.... mmmooie foto's!
    -xx- Linda
  16. Diet:
    Mooi hoor!
    Wel even iets anders dan een bierkartel langs de Rijn😉.
  17. Miriam:
    9 mei 2018
    Wat een verrassing om weer een reisverslag van jullie "in de bus" te krijgen!
    Leuk om weer mee te reizen en van de foto's te genieten. Veel reisplezier!!!
  18. Raymond:
    12 mei 2018
    Hoi Frank en Yvonne,
    Leuk om te lezen en zeker om foto's te zien! Uitgestrekt hè?