Onze laatste week in Chili

3 maart 2019 - Valparaíso, Chili

Van Los Ángeles fietsen we in twee dagen via Yungay naar de stad Chillán. Het is mooi fietsen en we hebben geluk met de wind. Rechts van ons voortdurend de Andes met z’n mooie besneeuwde toppen en vulkanen. We hebben besloten om voor de laatste week een auto te huren - des te fijner is het dat de twee laatste fietsdagen weer over mooie en rustige wegen gaan.

In Chillán kopen we buskaartjes naar Santiago, waarbij ons wordt verzekerd dat de fietsen ook mee kunnen. De volgende dag zit de bus echter zo vol dat één van de fietsen er niet meer in past. Al onze spullen worden weer uitgeladen, het is even paniek! Terwijl Frank moeite doet om het busgeld terug te krijgen, heeft Yvonne al geregeld dat we met een andere busmaatschappij mee kunnen. Zo zijn we aan het eind van de middag dan toch in Santiago, waar we door de drukke avondspits naar ons hostal fietsen. Het is voor ons de derde keer Santiago en we ontdekken weer een leuke nieuwe wijk: Bellavista.

Zoals overal in Chili begint ook in Santiago het leven ‘s morgens pas laat, waardoor we de dag erna relaxed en vaak over fietsstroken richting vliegveld kunnen fietsen. In de buurt van het vliegveld lukt het om een Volkswagen ‘Gol’ te huren - de fietsen blijven achter bij Eurocar.

Via de ‘PanAmericana’, de autoweg die we met de fiets steeds hebben gemeden, rijden we noordwaarts via Illapel naar Ovalle door een droog en heuvelachtig woestijnlandschap waar voornamelijk (enorme) cactussen groeien. Soms is er een groene oase waar onder andere granaatappels, meloenen en olijven worden geteeld. Én druiven, voor de ‘pisco’. Deze streek staat bekend om zijn pisco, en betwist met Peru de ‘rechten’ hiervoor.

We bekijken mooie rotstekeningen in de Valle del Encanto, te midden van veel cactussen.

Vlak voor de kustplaats Los Vilos maken we een wandeling in een natuurgebied en zien een bijzondere vogel, de ‘zwarte schaarbek’. In het vissersdorp Los Vilos zien we de dag erna een groep pelikanen en een zeeleeuw die worden gevoerd bij de visafslag.

Na het verlaten en hete woestijnlandschap rijden we langs de drukke en veel koelere kust met z’n dure villa’s naar de excentrieke en kleurrijke havenstad Valparaíso. We kijken onze ogen uit bij de talloze muurschilderingen en bont gekleurde huizen. Extreem steile straten, lange trappen en veel liftjes om de tegen steile heuvels gebouwde stad te kunnen doorkruisen.

We zien de levendige containerhaven van bovenaf en bezoeken diverse musea, waarvan het huis van de Chileense dichter Pablo Neruda (1904-1973) wel het allermooiste is.

Morgen rijden we terug naar Santiago en vliegen dinsdag 5 maart terug naar Nederland.

1. Wynanda:
    3 maart 2019
    Lieve Yvonne en Frank, dank voor jullie reisblog, heb heerlijk zitten wegdromen! Ik wens jullie een goede reis terug naar NL en nog veel nagenieten toe.
    Liefs Wynanda
  2. Simone:
    3 maart 2019
    Alvast een goed thuisreis toegewenst.
  3. Bert en Ine:
    Goede reis! bertine uit Cabo Verde
  4. Lidia:
    3 maart 2019
    Dat rood wit geblokte tafelkleedje. Komt me zo bekend voor.
    Een goede reis naar huis.
  5. K.abgaryan:
    3 maart 2019
    Hallo Lieve Yvonne en Frank onwijs mooi avontuur .hele goede reis tot volgende week.
  6. Gerrit en Ockje:
    Goede reis terug!
  7. Bep Kamphuis:
    3 maart 2019
    het was een mooie reis, dank jullie wel dat we ervan mee mochten genieten goede reis naar huis en succes met het weer wennen aan het leven hier.
  8. Agata:
    3 maart 2019
    Goede reis naar huis en tot ziens!
  9. Theo Beijaard:
    3 maart 2019
    Prachtige reis, nog een paar dagen en een goede thuisreis gewenst. Wel even gekeken hoe een zwarte schaarbek er uit ziet.
  10. Ralph:
    4 maart 2019
    weer een mooie herinnering rijker
  11. Peter:
    Hoi Frank en Yvonne
    Genoten van de mooie verhalen en foto's van jullie r
  12. Cocky:
    4 maart 2019
    Dank voor jullie mooie verhalen en een goede terugreis naar Nederland.
    Lieve groet
  13. Femke Welles:
    4 maart 2019
    Dan kan het toch ook heel fijn zijn om een auto te hebben en zomaar overal naar toe te kunnen, steil of niet! En kan de stofwisseling alvast ietsje vertragen 😉
    Fijn dat jullie de laatste week nog zoveel mooie dingen hebben gezien. Goede reis en behouden aankomst gewenst!
  14. Marian:
    4 maart 2019
    Jongens goede vlucht terug naar ‘huis’ alhoewel uit jullie uitdrukking op de foto’s het toch lijkt dat jullie je de afgelopen maanden daar in zuid Amerika ook erg thuis gevoeld hebben. Groet en tot gauw Marian
  15. Hans Fafie:
    Hallo Yvonne & Frank,

Dank voor jullie geweldige reisverslagen en schitterende foto's.
    Ik heb er van genoten. Een goede reis en een behouden thuiskomst
    gewenst. Beste groeten van Hans Fafie.
  16. Fabiënne Weimar:
    4 maart 2019
    Wat een mooie reis moet dit geweest zijn. Leuk ook om mee te lezen! Goede reis terug naar Nerderland en groetjes! Ps. Frank: volgende week maandag pilates hè niet vergeten ;-)
  17. Math:
    4 maart 2019
    Wel thuis! Er is weer ruimte voor een taartje!
  18. Petra Willems:
    Beste Frank en Yvonne,

Hartelijk dank voor al die mooie reisverslagen met schitterende foto's. Het was voor ons spannend, fantastisch en soms ook ontroerend om te lezen. We hebben veel geleerd over dit Zuid-Amerikaanse land en zijn dankbaar dat we jullie mochten volgen. Wij wensen jullie een goede terugreis en een fijn welkom thuis. Veel liefs en groeten van Petra en René
  19. Irma:
    4 maart 2019
    Hartelijk bedankt voor jullie inspirerende reisverhaal: we hebben ervan genoten en krijgen zin om ook weer op de fiets te stappen. Goede terugreis.
  20. Ap Bloemendal:
    4 maart 2019
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en foto"s. Goede thuisreis.
  21. Irene:
    Welkom thuis!
  22. Ellen:
    5 maart 2019
    Goede terugreis, het was leuk jullie te volgen!
  23. Jeanette:
    6 maart 2019
    Welkom thuis ! Zie nu pas jullie blog ... Een mooie laatste week wad het zo te zien. En wederom van die kleurrijke foto's , prachtig. ! En wat een mooie vogel die zwarte schaarbek :ik heb 'm er even op nageslagen. Fijn dat jullie weer thuis zijn. Tot gauw ziens en bedankt voor het mee genieten . Lfs jeanette
  24. Pim Ziegelaar:
    7 maart 2019
    Welkom thuis. Hoop op een goede reis terug. Heb genoten van jullie reisverslagen en foto's. Wat een reis!! Hoop jullie gauw weer te ontmoeten. In de sauna of sportschool of zo maar in het "wild". groet Pim.