Indrukwekkende natuur

23 november 2014 - Natales, Chili

Tijdens de boottocht van Puerto Montt naar Puerto Natales komen we langs het plaatsje Puerto Eden, waarvoor de Navimag-boot het enige contact met de buitenwereld is. Kleine bootjes stromen toe om handel (vis en schelpdieren) te drijven. Ook passeren we veel zalmfarms en vliegen er soms enorme albatrossen met ons mee. Gelukkig is de zee vrij rustig en worden we niet zeeziek.

Vanuit Puerto Natales (Chili) nemen we de volgende dag een bus naar El Calafate (Argentinië). We fietsen het 'Parque Nacional Los Glaciares' in en worden overdonderd door het indrukwekkende schouwspel bij de gletsjer Perito Moreno. Met enorm geweld breken brokken ijs van de 55 meter hoge gletsjer en vallen in het meer.

Op weg naar Torres del Paine (Chili) maken we ondubbelzinnig kennis met de enorme kracht van de wind in Patagonië. We worden regelmatig van de weg geblazen en Yvonne gaat een keer onderuit. Gelukkig kunnen we de tent opzetten in de luwte van een verlaten politiepost. De volgende dag gaan we opnieuw het gevecht aan met de wind. Net als we het helemaal zat zijn, krijgen we een lift van leuke mensen uit Barcelona. Weer op de fiets worden we net voor de grens met Chili uitgenodigd op een 'estancia' voor een heerlijke maaltijd, klaargemaakt door kok Fabio. Aan de Chileense kant van de grens kunnen we die avond overnachten en meeëten bij twee gaucho's, die ons ook inwijden in het maté-ritueel. Van betalen is in beide gevallen geen sprake!

Daarna volgen vier wandel- en fietsdagen in het 'Parque Nacional Torres del Paine'. Hier zien we grote meren in verschillende kleuren, mooie bloemen en vogels, een nieuwe soort lama - de guanaco - en indrukwekkende, besneeuwde bergen. Ook lopen we natuurlijk naar de prachtige plek waar we de drie 'Torres' in al hun glorie zien. Via een voor auto's afgesloten weg fietsen we na vier dagen de 100 km terug naar Puerto Natales. De wind is die dag onze vriend.

1. Marianne:
    24 november 2014
    Mooie zin hoor: Ondubbelzinnig kennis..
    Bespeur ik hierin een literaire bijdrage van Frank ;).

Hebben jullie maté geproefd? Wij hebben het veel gezien, maar nooit gedronken, of beter gezegd gelurkt. Is een lelijk woord, maar ik weet geen betere omschrijving. Sukses met de wind!
  2. Willem:
    24 november 2014
    Jawel hoor, lekker mate lurken uit een kalebas, die rondgaat, en niet zeuren over hygiene!
  3. Sjakkelien:
    24 november 2014
    Altijd weer blij als ik iets van jullie hoor want ik begon me al een beetje zorgen te maken..... Maar nu blijk ik 1 verslag over te hebben geslagen dus het lag niet aan jullie maar aan mij.
    Stefan zit nu in Colombia (tot zondag) dus dichter bij jullie dan bij mij. Ik hoop dat de storm wat minder heftig wordt want da's niet echt prettig fietsen.
    Liefs Sjakkelien
  4. Erna:
    24 november 2014
    Tsjonge wat zien jullie veel mooie en indrukwekkende dingen!
    Geweldige reis die jullie maar mooi in the pocket hebben!

Groeten! Erna
  5. Frank:
    24 november 2014
    Wat een mooie bloemetjes, Yvonne! Staan ze in je gids? Wij beginnen hier een beetje af te tellen totdat jullie weer terug komen. Hoe is dat voor jullie? Zouden jullie nog wel 3 maanden verder kunnen/willen. Op de foto waar jullie samen op de boot staan is wel te zien dat jullie gewend zijn geraakt aan een wijde blik en ver kunnen kijken.
    groet, Frank
  6. Cocky:
    24 november 2014
    Wat een bijzondere belevenissen weer en wat een prachtige natuur. Ik kom woensdag een klein btje jullie kant uit! en als ik dan terug kom, zijn jullie ook bijna weer thuis...
    xxx
  7. Michiel Galama:
    25 november 2014
    Lees natuurlijk al jullie reisverhalen en bekijk met veel plezier jullie foto's. Bij Zuid Amerika denk ik altijd aan hitte maar dat is niet zo merk ik. Zelfs als het daar zomer is. Over een aantal dagen is daar de langste dag neem ik aan. Hier is de temperatuur nog niet onder nul geweest. Dus nog geen ijs. Ik neem aan dat jullie nu weer wat noordelijker trekken. Nog veel plezier en kom veilig thuis.

Michiel
  8. Math:
    26 november 2014
    Fijn om zo bij jullie achter op de bagagedrager te zitten. Wat een wind, hè? Krom gebogen over het stuur, de bovenbenen aangespannen en de harde kuiten - en ik trap niet eens mee. Mooie verhalen, prachtige foto's. Goesting om ook weer eens die kant op te trekken (met of zonder Jelle), heerlijk. Het zal straks wennen zijn terug in dit (ons) koude, platte kikkerland.
  9. Linda:
    30 november 2014
    Leuk hoe Math het verwoordt.. want ja zo voelt het.. jullie nemen ons mee en nemen daarbij het zware werk op je... wij: goh - ah - brrr - oooh....
    :) Linda