In het gebied van de Mapuches

16 februari 2019 - Tirúa, Chili

In Valdivia bezoeken we op een regenachtige zondagmorgen drie musea en fietsen langs de Kunstmann-brouwerij, dé toeristische trekpleister van de stad. De helaas drukke weg naar het noorden loopt dwars door een mooi natuurgebied. We komen uit in de kleine badplaats Mehuin waar die dag de ‘Virgen de Lourdes’ wordt vereerd met een fiesta.

We fietsen met een harde wind verder omhoog langs de kust. In Nueva Toltén gaan we kijken bij een Mapuche-huis waar ‘tortilla’s’ worden gebakken. Dat is hier de naam van platte broden die worden gebakken in de hete as van een vuur. Daarna worden ze met een soort slijptol schoongemaakt. De bakker vertelt dat Hollanders hier meer dan welkom zijn omdat het dorp Toltén na de zware aardbeving van 1960 met hulp van Nederland geheel opnieuw is opgebouwd. Vandaar ook de toevoeging ‘Nueva’. Deze aardbeving - ook wel de grote of Chileense aardbeving genoemd - is de zwaarste ooit gemeten en werd gevolgd door een tsunami die veel dorpen heeft weggevaagd. Een groot gebied aan de kust heeft hier mee te maken gehad en de tsunami reikte zelfs tot in Californië.

Via Hualpin en Carahue fietsen we opnieuw naar de kust. We zien op de weg en op bushaltes teksten die verwijzen naar de onrust en spanning tussen Mapuches (de oorspronkelijke indiaanse bevolking van dit gebied) en de Chileense autoriteiten. In een voormalige molen, ooit aangedreven door de motor van een oude tractor, horen we hier meer over en ook over de ruilhandel die vroeger plaatsvond met de Mapuches.

Ook de kustplaats Puerto Saavedra is in 1960 geheel weggespoeld en daarna opnieuw opgebouwd. In een modern ‘park’ is er opeens een prachtig fietspad met overdreven veel verkeersborden. Ook worden er de slachtoffers herdacht van de tsunami én van het Pinochet-regime, en staan er veel grote houten beelden van indianen.

Op zoek naar een camping komen we uiteindelijk terecht in Boca Budi waar het grote Lago Budi bijna tot aan de Stille Oceaan reikt. Een grote groep pelikanen vliegt vlak over ons heen. Als we de volgende dag terugfietsen naar Puerto Saavedra mogen we vanwege wegwerkzaamheden over de voorgoed afgesloten oude weg. Op de foto is goed te zien hoe een deel van het asfalt in de diepte is verdwenen.

Op een hete dag fietsen we verder over een rustige in 2018 geasfalteerde weg.

1. Raymond:
    16 februari 2019
    Prachtig fietspad en van zulke broden krijg je vanzelf honger!
  2. Femke Welles:
    16 februari 2019
    Blauwe fietspaden...staat best leuk! Zou in Nederland niet misstaaan. Een bijzondere wereld, die ik een beetje leer kennen door jullie reisverhalen. En wat zien jullie er bruinverbrand uit! Prachtig fietsen zo te zien, door die ruige natuur. Geniet er nog maar even van!
  3. Nel:
    16 februari 2019
    Mooi verhaal weer, en mooie foto's. Heel leuk om te zien allemaal.
  4. Wim en Tanneke:
    16 februari 2019
    Weer genoten van jullie verhaal en foto’s.
  5. Bert en Ine:
    Mooie belevenissen!
    Hier is hier lente, alles knalt de grond uit.
    Smorgens nog even de ruiten van de auto ijsvrij maken en smiddags op een terrasje.
    Op 'ons landgoed Eyckenstein' liggen intussen 5 prachtige ringen haardhout te drogen in het mooie voorjaarsweer.
    We zien allen uit naar de dag dat Frank de ploeg weer komt versterken!
    Veel plezier, bert en ine.
  6. Bert en Ine:
    Wat een mooie belevenis!
    Hier is het lente, alles knalt de grond uit.
    Jammer dat jullie dat missen.
    Op 'ons landgoed Eyckenstein' heeft de ploeg intussen 5 nieuwe ringen gekloofd hout opgebouwd om te drogen, ca 80 m3. Met genoegen zien we uit naar de datum dat Frank ons weer komt versterken!
    Geniet nog een paar weekjes!
    Bert en Ine
  7. Henriëtte:
    16 februari 2019
    Mooie beelden weer. Op die afgebroken weg moet je niet s nachts rijden zeg. 🥺Ook totaal geen waarschuwing. Veel plezier nog.
  8. Ralph:
    Weer
    mooie (hollands) belevenissen en tekenende foto's
  9. Greet Zweistra:
    16 februari 2019
    Wat een mooie foto's weer !Het is een prachtige en vast en zeker interessante reis en jullie zijn intussen lekker gekleurd! Maar voor de zon kun je hier ook terecht: 16 februari-16*. Een mooie voortgang van jullie reis gewenst !
    Greet.
  10. Willem:
    17 februari 2019
    Leuke foto's! En steeds met zo'n lekker frisse zonnige zeelucht .
  11. Irene:
    17 februari 2019
    De superlatieven over en weer..wat heeft het leven toch veel te bieden, zeker nu de zon alles weer " aan" zet. Mooi reisverhaal weer Hartelijk dank!!
  12. Peter van der Houwen:
    17 februari 2019
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en foto's en video's.
    En nog veel plezier de komende tijd op deze interessante reis !
  13. Marian:
    19 februari 2019