De eerste week in Madagaskar

14 oktober 2019 - Morondava, Madagaskar

Na onze fietsreis door Chili van afgelopen winter zijn we nu sinds een week op Madagaskar. We maken een rondreis op dit interessante eiland ten oosten van Afrika, dat zo groot is als Frankrijk en de Benelux samen. Onze fietsen hebben we dit keer ingeruild voor een auto met chauffeur, en na een week weten we dat dat echt niet overdreven is. Veel onverharde wegen zijn zeer slecht tot nog slechter. Onze ervaren en vriendelijke chauffeur Rija weet er gelukkig wel raad mee.

Dinsdagavond laat landen we in de hoofdstad Antananarivo (‘Tana’) en na de nodige formaliteiten komen we rond middernacht aan in ons hotel. De dag erna is om bij te komen en een eerste indruk te krijgen van het land. We zijn in een levendig dorp terecht gekomen met veel simpele winkeltjes, overal mensen en heel veel kinderen. De armoede is duidelijk zichtbaar. Iedereen is vriendelijk (‘Bonjour’), maar voor het restaurantbezoek ‘s avonds wil ons hotel ons toch een escorte meegeven voor onze veiligheid. Er wordt veel gewaarschuwd voor criminaliteit en corruptie. Nederlanders in het hotel zijn fors bestolen door de douaniers die hun fouilleerden op het vliegveld!

Donderdagmorgen maken we kennis met chauffeur Rija. De eerste lunchstop is in Antsirabe. Daar ontmoeten we tot onze grote verrassing onze goede vrienden Frank en Mieke uit Maartensdijk. Wat een leuk toeval! Even bijkletsen en onze wegen scheiden weer.

In de dagen die volgen, zien we hoe arm dit land is. We rijden veel door erg primitieve dorpjes, waar kinderen zwaaien, de auto aanklampen en om snoepjes vragen. We zien bij Kirindy de eerste kameleon en de eerste lemuren (aapachtigen die alleen hier voorkomen). Ook veel mooie vogels en twee fossa’s (katachtig roofdier).

Bij Morondava zien we de beroemde ‘Allée des Baobabs’. Alweer vanwege de veiligheid wordt er twee dagen lang een konvooi van jeeps gevormd, begeleid door gewapende politiemannen. Een vreemde ervaring. Met bijzondere veerboten steken we twee rivieren over. We bezoeken het Nationale Park ‘Tsingy de Menahara’, een uniek gebied van kalksteenformaties. Dan terug naar Morondava, vanwaar we morgen verder zuidwaarts reizen.

1. Tineke van Schooten:
    14 oktober 2019
    Wat een spannende reis! Nog heel veel plezier!
  2. Henk:
    14 oktober 2019
    Ha Frank en Yvonne, weer een nieuw avontuur! Klinkt wel spannend, jullie hebben gelukkig veel reiservaring..... Geniet ervan!
    Henk
  3. Henriëtte:
    14 oktober 2019
    De foto’s zijn weer prachtig.
    De noodzaak van de beveiliging lijkt mij ook een vreemde ervaring.
    Ik kijk uit naar jullie volgend bericht!!!
  4. Bert en Ine:
    14 oktober 2019
    Ha Frank en Yvonne, erg boeiend om weer jullie belevenissen te vernemen. Veel succes en plezier. Groetjes, BertIne
  5. Nel:
    14 oktober 2019
    Wat een mooie foto's maken jullie toch. Bijzonder om iets te zien en te horen van dit mij onbekende eiland.
  6. K.abgaryan:
    14 oktober 2019
    Hallo Frank en Yvonne .heel anders dan andere fietsvakanties van jullie .ook heel leuk en indrukwekkend.veel plezier nog samen .
    Groetjes van uit maartensdijk .karine
  7. Pim Ziegelaar:
    15 oktober 2019
    Ha Yvonne en Frank. Wat een verrassing te lezen dat jullie op pad zijn in Madagaskar. Zag van de week een docu over dit eiland op de t.v. Hoorde ook van de armoede op het eiland en de palmolie plantages. Genieten jullie nog maar van de natuurpracht en bijzondere dieren nu het nog kan. Pim
  8. Heinjan:
    Hoi Frank en Yvonne
    Wat een avontuur zeg! H groet, Heinjan
  9. Yvonne van Vilsteren:
    15 oktober 2019
    Wat een mooie plaatjes. Wat geweldig dat jullie weer samen een reis maken.
    Heel veel liefs
  10. Femke Welles:
    15 oktober 2019
    Leuk om met jullie mee te kunnen kijken op Madagaskar! Benieuwd naar de komende avonturen. Veel plezier!
  11. Fabiënne Weimar:
    15 oktober 2019
    Wat een bijzonder avontuur weer! Geweldig om dit land via jullie reisverslagen te leren kennen. Veel plezier! Groetjes, Fabiënne
  12. Cocky:
    Ha Yvonne en Frank,
    Via jullie foto’s krijg ik een mooie indruk van het land.
    In konvooi rijden brengt een bijzondere spanning met zich mee. Ik heb het in Egypte meegemaakt.
    Geniet van de reis.
    Groet,
    Cocky
  13. Nico Jansen:
    15 oktober 2019
    Ziet er geweldig uit. Geniet ervan.

Nico
  14. Terenia:
    Hallo Yvonne en Frank,

Wat fijn dat ik weer een stukje mag meereizen met jullie.
    De eerste foto's geven al een goede indruk, Geniet van jullie mooie reis.
  15. Rutger van Leeuwen:
    15 oktober 2019
    Wat een prachtige ervaringen, zowel met mooi land als alle voorzorgen die jullie moeten nemen. Is in schril contrast met een gewone dag werken op Eikenstein vandaag. geniet met volle teugen. Ik zie jullie blog en de verhalen later bij thuiskomst met plezier tegemoet. Groet Rutger en Regina.
  16. Theo Beijaard:
    16 oktober 2019
    Fijne vakantie in dit mooie land. Mooie foto’s aparte vogels. Veel plezier nog.
  17. Willem:
    16 oktober 2019
    Zeer toffe vakantie, dat zie ik zo, maar de bermen zijn wel kaal...
  18. Agata:
    Hallo Yvonne en Frank,
    Wat een leuke foto's weer! Geniet van jullie vakantie!
  19. Erna:
    17 oktober 2019
    Wauw! Weer heerlijk samen op reis! Veel plezier en geniet lekker!
  20. Irma:
    18 oktober 2019
    Mooi verhaal Yvonne en Frank. Ook wel spannend wat mij doet terugdenken aan ons bezoek aan Cairo vorig jaar november waar we alle dagen een auto met chauffeur én een persoonlijke gids hadden. Niet overdreven bleek achteraf.
    Je laat prachtige en aandoenlijke foto's zien Frank. Mooi beeld van Yvonne met de kinderen. Fijne tijd nog!
  21. Jeanette:
    18 oktober 2019
    Beetje laat maar inmiddels jullie blog gelezen. Wat een avontuur weer!
    En ook best spannend hoor! Gelukkig hebben jullie een goede chauffeur. Wat een mooie foto's prachtige natuur, vogels etc. Daarnaast jullie verhaal over de armoede die er heerst, lijkt me niet altijd makkelijk. Liefs Jeanette
  22. Irene:
    18 oktober 2019
    Ik sluit me bij alle voorgaande commentaren aan. En wat leuk dat jullie Frank en Mieke er ook ontmoet hebben. Zat vast in de planning en geen toeval..;-)
  23. Riena:
    19 oktober 2019
    Dag Frank en Yvonne,
    Wat weer een mooie reis en leuk dat jullie het verhaal weer delen. Heel veel reisplezier en veel mooie indrukken en ervaringen gewenst. Geniet.
    Groet, Riena
  24. Wout:
    20 oktober 2019
    Ja, en wij leden van knotgroep Achtersloot maar een beetje bomen zagen in Royères. Verschil moet er duidelijk zijn. Ik wens jullie nog een heel mooie reis.
    Groet, wout