Eerste ontmoeting met 'collega' wereldfietser

7 december 2016 - Sen Monorom, Cambodja

Vanuit Can Tho fietsen we naar An Binh waar we slapen in een 'homestay'. An Binh is een mooi eiland tussen twee armen van de Mekong-rivier. Prachtige smalle weggetjes tussen hoge bamboestruiken. Langs de weg worden overal levende etenswaren aangeboden zoals kippen, eenden, slangen, ratten, katten en padden. We zien bij een 'slager' voor het eerst een gevilde hond hangen. Gelukkig komen we ook regelmatig vegetarische restaurants tegen. We fietsen verder door de Mekong-delta richting Ho Chi Minh City. Behalve rijst worden er veel 'dragon fruits' gekweekt, een soort roodgekleurde handgranaten waarvan we er allebei onderweg een paar krijgen. Best lekker. Het lukt ons om de grote stad te naderen via kleinere wegen, dat wil zeggen op de laatste twintig kilometer na. Yvonne koopt een mooi monddoekje tegen het inademen van uitlaatgassen. HCMC is een stad van zeven miljoen inwoners, waarvan de meeste een motorfiets lijken te hebben. We leren steeds beter om ons in de verkeerschaos staande te houden, zowel op de fiets als te voet (de 'Saigon-walk' betekent zonder aarzelen oversteken bij een zebra, liefst met meerdere voetgangers tegelijk). We bezoeken enkele musea, waaronder het War Remnants Museum over de gruwelijke strijd tussen Amerika en de Vietcong in de jaren 60-70. Een ander hoogtepunt is het door Gustave Eifel ontworpen postkantoor met het portret van Ho Chi Minh.

Het lukt ons niet om een bus naar het noorden te vinden die onze fietsen mee wil nemen en we besluiten daarom om toch de stad uit te fietsen. Zoals overal in Vietnam zien we veel communistische propaganda-posters. Tientallen kilometers fietsen we door rubberplantages. Bij drinkpauzes hebben we vaak contact met kinderen die hun paar woordjes Engels oefenen. Engels leren ze met name via de tv, Chinees is hier de tweede taal.

Vlak voor de grens met Cambodja ontmoeten we na vijf weken de eerste 'collega' wereldfietser, Nathaël uit België, die een leuke foto van ons maakt. We wisselen wetenswaardigheden uit en gelukkig wil hij onze Vietnamese dongs wel wisselen voor dollars.

1. Ralph:
    7 december 2016
    weer mooie ervaringen.
    practische vraag: als je een museum in gaat, waar laat je dan je fietsen en bagage? idem als je ergens gaat overnachten?
    grrrrrrrrr
    Ralph Kortenhorst
  2. Peter van der Houwen:
    8 december 2016
    Komt mij allemaal heel bekend voor. In HCMC gwoon met de stroom motorfietsen meerijden. Hebben jullie ook de Cu Chi tunnels uit de Vietnamoorlog bezocht? En waar gaan jullie de grens met Cambodja over. Onze tocht begint over 3 dagen.
    Een goede en veilige tocht verder!
    Peter
  3. Greet Zweistra:
    8 december 2016
    Hallo Yvonne en Frank, dank weer voor de mooie foto's en jullie verslag van de interessante tocht die jullie maken ! Als je geen bus naar het noorden vindt, bereik je dan de stad helemaal op de fiets?
    Een goede voortzetting van jullie tocht!
    Hartelijke groet, Greet
  4. Cocky:
    9 december 2016
    Ja, de Saigon walk, met z'n allen naar de overkant. Een hele ervaring.
    En nu de grens over naar Cambodja. Ben benieuwd hoe het er nu is.
    Hartelijke groet van
    Cocky