Driedaagse boottocht en veel lemuren

3 november 2019 - Andasibe, Madagaskar

Vanuit de chique ‘Vahiny Lodge’ in Mananjary maken we een driedaagse boottocht over het Kanaal van Pangalanes, dat allerlei bestaande meren met elkaar verbindt tot een doorgaande vaarroute. Het is rond 1900 gegraven door gevangenen van de Franse overheersers. We zijn de enige passagiers op de grote boot. Verder een stuurman, een hulp, een kokkin - er is een keukentje op de boot - en onze leuke gids Oliva.

Voor het donker wordt meren we af bij een dorp, en eten in het donker op de boot, terwijl ons tentje wordt opgezet. Ook is er een douchetent met een emmer water.

De volgende dag staan we met zonsopgang op en varen we verder. Vanaf het water zien we het Malagasi-leven. Mensen wassen zichzelf en hun kleren in het kanaal, zwemmen, vissen en varen, voornamelijk in ‘pirogues’, de houten kano’s uit één boomstam. Vaak zijn er stukken plastic van jerrycans gespijkerd op de lekke plaatsen. Af en toe stoppen we bij een dorp om rond te kijken. Regelmatig zijn er ook andere vracht- of overvolle passagiersboten. Iedereen zwaait ons toe. De tweede avond worden de tentjes opgezet op een smalle strook tussen kanaal en oceaan. Om half zes ‘s morgens varen we verder. De derde dag worden we in Mahanoro opgewacht door onze chauffeur. Na een tussenstop in Vatomandry gaan we naar het alleen per boot bereikbare NP Palmarium. Er klinkt een luid welkom door de aanwezige ‘Black & White Ruffed Lemurs’ die enorm veel kabaal kunnen maken (klinkt ongeveer als vechtende honden). Dezelfde avond in de storm een spannende boottocht naar het eiland waar de ‘Aye-Aye’ leeft, een bijzonder dier dat ‘s nachts tot leven komt. Gelokt door kokosnoten zien we hem diverse keren. De volgende morgen een privé-excursie met de gids Costello. We zien wel vijf soorten lemuren waaronder de grote ‘Indri-Indri’, twee bijzondere kikkers - de kleinste ca. 1 cm lang - en de ‘Panther Kameleon’ die door Costello hoog uit een boom wordt gehaald. Nadat we nog een mooie vleesetende plant hebben bewonderd, neemt onze gids ons mee naar een bijzondere ceremonie bij een begraafplaats. Elk jaar wordt op 2 november contact gemaakt met de overledenen. Het is speciaal om hier bij te zijn. Na het serieuze gedeelte wordt er gedanst en stort men zich op het bier en de aanwezige jerrycans met zelfgemaakte rum. In de regen lopen we terug naar het Palmarium Hotel.

De komende dagen bezoeken we nog twee natuurparken en tenslotte de hoofdstad Antananarivo (‘Tana’).

1. Frank:
    Ha Frank en Yvonne,

Heerlijk nog even wat bekende beelden en geluiden te ontvangen uit Madagaskar. Fijn dat jullie er zo van genieten. Vast heel bijzonder om ook nog in een tentje te slapen langs de waterkant.
    Geniet van de laatste dagen en tot straks weer in het koude en natte kikkerlandje.
    groet, Frank
  2. Rutger van Leeuwen:
    3 november 2019
    Het zet me weer aan het denken over het plannen van ook zo'n tocht door Madagaskar. Tot graag je adviezen hierover. De blog was weer heel erg mooi.
    Groet Rutger
  3. Femke Welles:
    3 november 2019
    Mooi hoor, die rieten daken en houten bootjes. Kikkers van een meter en vleesetende planten...dan ben je er toch echt even helemaal uit ;-)
    Nog veel plezier daar!
  4. Nel:
    3 november 2019
    Bijzondere belevenissen! Jullie maken er weer een mooi verhaal van. Bedankt!
  5. Kathy & Pete:
    4 november 2019
    We are enjoying your stories and beautiful pictures.
    Thanks for sharing,
    Pete & Kathy
  6. Wim en Tanneke:
    4 november 2019
    Dag lieve mensen, wat een avonturen weer en wat een prachtige foto’s. Zo kunnen we toch een beetje meegenieten. Maar Royères was ook heerlijk, drie reuzen geveld.
    Fijne tijd nog. Groet, Wim en Tanneke.
  7. Jan Luijks:
    4 november 2019
    Wat een mooie reis weer!
    Schitterende foto's hoor. Daar heb je toch nog een goede zoomlens voor nodig.
    Groet, Jan
  8. Pim Ziegelaar:
    6 november 2019
    Een geweldige reis maken jullie weer. Leuk om middels de prachtige foto's een beetje mee te reizen. Wat een enig filmpje van die stoeiende lemuren. Schitterende dieren. Geniet nog maar van het heerlijke weer want hier is het NOVEMBER !!!!!!!!
  9. Jeanette:
    7 november 2019
    Prachtige foto's! Eentje leek wel op een kleurrijke vis op het droge! Wat zullen jullie je ogen uitkijken. En ook bijzonder dat je de bevolking van nabij meemaakt. Van die plaatjes die ik alleen maar in documentaires heb gezien.