Chileens Patagonië

11 november 2014 - Natales, Chili

Inderdaad valt er een heftige sneeuwbui als we op weg gaan naar de Paso Cardinal Samoré (1.305m), waar we voor de tweede keer Chili binnenkomen. We dalen na de grens bijna 1.000 meter af en de omgeving wordt groener en groener. We wandelen dezelfde middag nog in de omgeving van Anticura door een prachtig oerwoud met veel watervallen, enorme planten en gigantische bomen. De volgende dag fietsen we verder naar Entre Lagos en zien van afstand de vulkaan Osorno. De bedoeling is dat we deze vulkaan de komende dagen steeds in het zicht zullen hebben. Maar helaas, de wolken belemmeren vaak het uitzicht. We kamperen tussen productiebossen van eucalyptusbomen en rijden regelmatig door een Nederlands aandoend landschap. We bezoeken de watervallen bij Petrohoe. Vanuit Ensenada fietsen we door heftige regenbuien naar Puerto Montt, waar we opdrogen, de was laten doen en een mooie wandeling maken over het Isla Tenglo. Voor we aan boord gaan van het Navimag-schip 'Eden' zien we nog zeeleeuwen en zwarthalszwanen in de haven. In drie dagen varen we naar Puerto Natales, een stuk zuidelijker (en kouder) in Patagonië.

1. Frank:
    12 november 2014
    Hoi Frank en Yvonne, weer een indrukwekkend verhaal met prachtige foto's. Wat verwarrend die seizoenen zo door elkaar. Dik door de sneeuw fietsen, dan weer tropische planten zien groeien, gevolgd door een vulkaan met sneeuw op de top en tegelijk moet het ook lente zijn, want de zwanen hebben jonkies, terwijl hier het Sinterklaas journaal hoge kijkcijfers haalt.
    Kunnen jullie het allemaal nog een beetje bijbenen? En straks nog kouder?
    Sterkte op de fiets en sneeuwkettingen om voor de afdaling!
    groet, Frank
  2. Mariet Mathot:
    15 november 2014
    mooi allemaal hoor!
  3. Alex:
    16 november 2014
    Dag werelddeelreizigers,
    het schiet goed op naar beneden toe. Mooie videootje van dat machtige smeltwater met die besneeuwde top daarachter. En dat te bedenken dat we ons water danken aan verre meteorieten in het heelal. Zij ook wij geen aliens? (= hier onze discussie in de kranten). Jullie zijn het zeker, met al die wonderlijke, bijzondere omgevingen. Geniet ervan!
  4. Nico Jansen:
    16 november 2014
    Beste Yvonne en Frank,

wat maken jullie een mooie reis. De foto's zijn prachtig. Het is goed te horen dat de fietstocht zo goed verloopt en jullie zo genieten van jullie wereldreis.

Geniet en veel plezier.

Nico
  5. Marjolijn:
    23 november 2014
    Hai Yvonne en Frank,
    De mailtjes kreeg ik al lang niet meer dus mijzelf maar weer aangemeld.
    Wat een fantastische foto's en filmpjes. Heftige reis hoor.
    Heb dus niet al jullie km gevolgd maar ga dat nu weer doen.

Geniet van al dat moois.
    Liefs Marjolijn