Terug in Namibië

26 mei 2018 - Gobabis, Namibië

Op de campsite bij South Gate in Moremi NP is het meteen prijs: zodra het schemert, loopt de eerste hyena schichtig rond over de camping, zelfs op zo’n twee meter langs ons. Als we hem in het licht van onze zaklamp hebben, lichten z’n ogen op als lampjes, een eng gezicht. ‘s Nachts horen we de hyena’s schreeuwen, maar echt last hebben we er niet van. Vier dagen rijden we rond in Moremi en weer zien we van alles, maar geen leeuw of luipaard. Heel veel olifanten, twee ‘nieuwe’ soorten bokken waaronder de mooie sabelantiloop. Een grote groep pelikanen, diverse soorten ooievaars, buffels, hippo’s, krokodillen etc. En natuurlijk veel vogels. Daarvan inmiddels meer dan honderd soorten geïdentificeerd.

Na twee dagen verhuizen we binnen Moremi naar de campsite bij North Gate. Een baviaan probeert uit alle macht de auto open te maken, maar gelukkig zit die op slot. Een mooie hornbill bekijkt zichzelf in de autospiegel. Een paar keer rijden we over een gammele brug en ook soms door het water. De laatste avond in Moremi maken we een kampvuurtje.

Na Moremi een lange rit zuidwaarts via Maun naar Ghanzi. Lange rechte wegen. Bij Thadaku-Lodge lossen we eindelijk het vervelende probleem op met het autoalarm, dat regelmatig zomaar afgaat. We rijden richting grens Namibië en hebben een leuke ontmoeting met twee Nederlandse fietsers. De ene is tien maanden geleden uit Nederland vertrokken en op weg naar Kaapstad. Het kan nog gekker, want even later spreken we een Zwitserse fietser die al 2,5 jaar onderweg is en waarschijnlijk komen daar nog wel een paar jaar bij!

Terug in Namibië slapen we vannacht comfortabel in Zelda’s Game Farm. Aan het eind van de middag worden luipaarden en cheetah’s gevoederd, die hier in gevangenschap leven. Morgen op bezoek bij de bushmen en daarna nog twee nachten in een luxe lodge, voor we woensdag weer naar huis vliegen. De laatste dag gaan we opnieuw proberen om de auto krasvrij te maken.

1. Sjakkelien:
    26 mei 2018
    Wij hebben ooit de auto die we geleend hadden weer heel mooi gekregen met turtlewax. Geen idee of dat daar te verkrijgen is, maar ik herinner me nog dat ik erg opgetogen was van het resultaat. Je mocht het niet in de zin doen, weet ik nog...
    geniet de laatste dagen van jullie mooie reis!
  2. Bert Tuinzaad:
    Mooi verhaal, geniet!
    Wij nu intussen 3 fietsetappes gereden van Bilbao naar Burgos met prachtig landschap en sterk wisselend weer, zo'n en zware buien. Groet, Bert en ine
  3. Peter en Betty van Doorn:
    26 mei 2018
    Prachtig verhaal jongens! Aan de Kway River geen leeuwen gezien?
    Prachtig verslag. Nog even de prachtige Lodge en nagenieten.
  4. Femke Welles:
    26 mei 2018
    Lijkt me eng om daar te fietsen met al die beesten!
    Veel plezier nog en een behouden terugreis gewenst 🤗
  5. Greet Zweistra:
    26 mei 2018
    Dank weer voor de mooie foto's en voor jullie verhaal. Ik begrijp dat jullie deze keer minder lang weg zijn. En als je volgende week terugkomt: 't is hier ook lekker warm ! Kom behouden weerom !
    Hartelijke groet, Greet.
  6. Nico Jansen:
    26 mei 2018
    Wat een spannend verhaal.
  7. Henk:
    26 mei 2018
    Ha Frank en Yvonne, jullie maken wel wat mee.... ! Jullie fietsen doen het beter dan die auto , zo lijkt het een beetje - maar jullie lossen alles mooi op

Geniet!&^Henk
  8. Bep Kamphuis:
    26 mei 2018
    Dank voor weer een prachtig reisverslag. Wel een groot verschil met jullie vorige reis, toen jullie veel meer schreven over de bevolking.
    Ik was juist zo benieuwd, of je een groot verschil zou opmerken tussen Aziaten en Afrikanen.
    geniet van de laatste dagen en wel thuis.
    bep kamphuis
  9. Nel:
    26 mei 2018
    Ha Frank en Yvonne, Wat bijzonder weer om jullie verhaal te lezen en de mooie foto's te zien. Heel erg leuk. Geniet er nog even van en goede thuisreis woensdag.
  10. Mariet Mathot:
    27 mei 2018
    mooi allemaal hoor en zo herkenbaar, ik krijg heimwee
    jullie nog even genieten daar!!!
  11. Cocky:
    27 mei 2018
    Wat een belevenissen, geweldig. Dat wordt afkicken in Nederland met poezen en honden!
    !
  12. Jan Luijks:
    27 mei 2018
    Wat mooi weer om te lezen en de foto's te zien. Wij zitten net de 1800 foto's van Malawi uit te zoeken.( Van drie fotografen hoor) en dan nog de filmpjes... We fietsten gisteren nog door Westbroek.;
  13. Michiel Galama:
    27 mei 2018
    Hallo Frank en Yvonne, Ik heb jullie reisverhalen gevolgd en fotos bekeken . Wel een heel mooie en soms toch ook wel spanend verhaal. Nog een paar mooie dagen en een goede en veilige terugreis naar westbroek.
  14. Pim Ziegelaar:
    28 mei 2018
    Ja lui, luipaarden laten zich zelden zien. Bavianen des te meer en het zijn met recht brutale apen. Al met al hebben jullie weer een super reis. Succes met de krassen op de truck en goede reis naar huis.
  15. Jeanette:
    28 mei 2018
    Nou wat een belevenissen, nog een fijne paard dagen en hopelijk geen extra betaling voor jullie vehicle . en een goede reis terug