Buddha, Buddha en nog eens Buddha

25 februari 2017 - Ayutthaya, Thailand

In Chiang Mai is op iedere straathoek wel een tempel. We bezoeken de meest interessante. Bij één ervan zien we dat een monnik een nieuwe scooter inzegent voor de eigenaar. 's Middags nemen we vrijaf: het is dan te warm om echt iets te ondernemen. Gelukkig worden er in Thailand heerlijke 'iced coffees' en koude fruitshakes verkocht. Ook volgen we een korte kookcursus 'Thai Cooking'. We zijn de enige twee deelnemers... Wat we koken eten we ook zelf op en dat is heerlijk!

Vanuit Chiang Mai nemen we de trein naar Ban Pin, een klein dorpje. We stappen weer op de fiets en rijden over stille weggetjes door mandarijnenplantages en tabaksvelden. We zien grote groepen ooievaars op de natte rijstvelden. Na drie dagen komen we in Sukhothai. Het historische deel aldaar omvat bijna honderd sites uit de middeleeuwen met vele tempels en Buddha-beelden. Het is erg handig om hier met je fiets tussen de verschillende delen rond te kunnen rijden. En we hebben een hotel met zwembad zodat we 's middags kunnen afkoelen.

Onze laatste echte fietsetappe gaat naar Phitsanulok. Ook hier bezoeken we Buddha en nemen de volgende morgen de trein naar Ayuthaya, een rit van zes uur. Deze stad met veel middeleeuwse tempels was ooit een welvarende handelsstad, belangrijker dan Bangkok. De wereldstad Bangkok is onze laatste bestemming voordat we weer naar Nederland vliegen.

1. Greet Zweistra:
    25 februari 2017
    Hallo Yvonne en Frank, ik begrijp dat jullie bijna aan de thuisreis beginnen. Dat zal een flinke overgang zijn na jullie prachtige tocht door een interessant en prachtig stukje van de wereld. En thais koken lijkt mij ook wel wat; ik heb hier weleens thais gegeten, heerlijk !
    Kom behouden weerom !! Greet
  2. Femke Welles:
    25 februari 2017
    Ben zo benieuwd of jullie Thaise kookkunsten in Nederland ook zo goed smaken! En dat alles bij temperaturen waar een normaal mens van plat gaat. Sukothai en Ayuthaya, een waardig besluit van een prachtige reis. Sterkte met de laatste loodjes! Behouden thuiskomst gewenst, Femke.
  3. Willem:
    25 februari 2017
    De schorten staan jullie goed
  4. Henk:
    Ha Frank & Yvonne

Jullie avontuur zit er bijna op.... geniet van de laatste dagen, en welkom terug - t is hier lekker koel en storm. Het ijs is wel gesmolten.
    Henk
  5. Cocky:
    25 februari 2017
    Ohhhhh, thuisreis?? Laat ik nou in mijn hoofd hebben
    dat jullie eind maart terugkomen... Geniet er nog even van en tot gauw! Xx
  6. Ralph:
    25 februari 2017
    nog een goede reis toegewenst!!!!!!!!!!!!!!
  7. Elly:
    25 februari 2017
    Geniet van 'het staartje', Goede reis voor straks. Benieuwd naar de 'live' verhalen.
  8. Irma:
    25 februari 2017
    Wij hebben grotendeels op grote afstand en in januari twee weken iets dichter bij, erg genoten van jullie afwisselende reis en boeiende verhalen. Nog een paar dagen genieten. Veel plezier en veel groeten!
  9. Nel:
    25 februari 2017
    Een goede afsluiting van jullie mooie reis gewenst. Veel liefs, Nel
  10. Hans Fafie:
    26 februari 2017
    Ik heb genoten van jullie reisverhalen en vooral van de mooie foto's.
    Een goede terugreis gewenst met nogmaals dank.
  11. Johan Nyqvist:
    26 februari 2017
    Het is voor mij nog moeilijk te bevatten om zoiets groots te volbrengen
    maar alle respect en bewondering. Ik ben enigszins anders gaan denken
    over het gebied daar en toch wel veel positiever.
    Nog een paar prachtige dagen en een fijne en plezierige thuisreis.
  12. Cocky:
    26 februari 2017
    Heel charmant die roze schorten.
    Jullie laten toch wel de fietsen inzegenen???
    Nog een fijn verblijf in Thailand en een goede reis terug.
    Lieve groet,
    Cocky Kleingeld
  13. Pim Ziegelaar:
    27 februari 2017
    Wat een stralend duo op de foto met een Thais hapje. Laat jullie fietsen ook nog maar even instralen voor de terugreis. Wat heeft de ooievaar een rare bek. Anders dan bij ons volgens mij. Verder reuze bedankt voor alle verhalen en prachtige foto's.
    Een heel goede reis naar de kou, maar de krokus en narcis bloeien! Ook leuk.
    Warme groet,
    Pim
  14. Miriam:
    27 februari 2017
    Nog een paar hele mooie dagen en een voorspoedige terugreis en zachte landing gewenst !!! Ik heb erg genoten van jullie verhalen en foto's,
  15. Jan Luijks:
    28 februari 2017
    Wat een schitterende foto's hebben jullie geplaatst! Ik heb vakantie en nog maar eens "even" alle foto's bekeken. Ofwel als het ware een stukje mee gefietst. CU soon! Groet, Jan
  16. Anne-Marie:
    28 februari 2017
    Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Ik heb genoten van de verhalen met de prachtige foto's. tot ziens in nederland. groet van Annemarie
  17. Sanne Janssen:
    5 maart 2017
    Wens jullie een behouden thuiskomst! Weet niet meer precies wanneer jullie terug kwamen.
    Hartelijk groet
    Sanne