Stressvol einde van een prachtige reis

22 maart 2024 - Panama City, Panama

Om de vulkaankrater uit te komen nemen we een andere route dan op de heenweg, deze weg is mooier en een stuk makkelijker. Op de Pan American Highway is het vaak onduidelijk hoe hard je mag rijden en we zien diverse politiecontroles.
Na een brug over het Panamakanaal gaat de weg door dicht oerwoud. We zijn dan vlakbij Panama City, maar we koersen richting Portobelo aan de Caribische kust. We zien armoede, veel zwerfvuil en bergen niet opgehaald huisvuil.

We rijden vlak langs de zee, die niet zo blauw is als we hadden gedacht. ‘Casita Rio Indio’ ligt iets landinwaarts, we hebben daar voor drie dagen een huisje gehuurd. Het is er vochtig en warm. De brulapen en toekans zijn er ook. De volgende dag rijden we terug naar de kust en zwemmen in de Caribische zee. In het dorpje ‘Nombre de Dios’ loopt het hele dorp in t-shirts van een politieke partij. Het is er een drukte van belang en daar hoort dan natuurlijk keiharde muziek bij.

’s Morgens vroeg gaan we met de Franse gids Pascal op jungletocht. Geen gebaande paden hier, maar met laarzen aan door een riviertje en met klimmen en klauteren komen we bij de grot van de poema, die overigens niet thuis was. Pascal is een echte natuurman, zo leren we bijvoorbeeld over hoe te overleven in de jungle. Op de terugweg zien we een Kippenslang van zeker 2,5 meter. We kunnen hem lang volgen, het is een spectaculair gezicht. Daarna bezoeken we ‘s middags het stadje Portobelo, met twee oude forten. Het is er toeristisch maar tegelijkertijd armoedig.

Op weg naar Panama City komen we in een file, veroorzaakt doordat iemand een elektriciteitspaal omver heeft gereden die nu in stukken over de weg ligt. Het betekent ruim een uur oponthoud. Gelukkig is het verhuurbedrijf coulant als we de auto iets te laat terugbrengen.
We fietsen Panama City in en worden even later hartelijk verwelkomd door onze gastheer Julio. We hebben een compleet benedenhuis in een rustige buitenwijk, grenzend aan een stukje jungle met onder andere toekans en agouti’s.

In Panama City is een schitterend Biodiversiteits museum, waar we een hele ochtend doorbrengen. Die middag fietsen we naar het ‘Miraflores Visitors Center’, waar enorme schepen door de sluizen van het Panamakanaal gaan. Heel indrukwekkend.
Op de laatste dag bezoeken we de vismarkt en de ‘Casco viejo’ (oude stad) waar we moeten schuilen voor plotselinge tropische stortbuien. Tenslotte nog een bezoek aan een leuk biercafé.

Donderdag staat in het teken van onze terugreis naar Nederland. Gastheer Julio heeft ons getipt dat we met de fiets in de metro naar het vliegveld kunnen. In de praktijk blijkt dat nog een hele onderneming te zijn: twee keer overstappen, diverse roltrappen en de fietsen één voor één proppen in (te) kleine liften. We zijn goed op tijd op vliegveld ‘Tocumen’ en prepareren de fietsen in plastic hoezen zoals we altijd doen. Helaas wordt dit door het vliegveldpersoneel niet geaccepteerd en na uren wachten op het antwoord van een manager blijft het antwoord ‘nee’. We zijn boos en gefrustreerd want het betekent voor ons een regelrechte ramp: we missen onze vlucht! We gaan in het donker terug naar het huis van Julio, waar we gelukkig nog een nacht kunnen blijven.

Vrijdagmorgen regelen we (dure) nieuwe vliegtickets en verpakken bij een fietsenwinkel de fietsen in grote dozen die vervolgens op het dak van een taxi worden vastgebonden voor de rit naar het vliegveld. Het inchecken gaat nu probleemloos. Bij aankomst op Schiphol is het nog even spannend, want de fietsdozen zijn zoek. Na ruim twee uur wachten komen ze gelukkig toch boven water en kunnen we met de trein naar Utrecht en van daar naar huis fietsen.

Het einde was dan wat minder leuk, maar wat overheerst is toch het gevoel dat het een schitterende reis is geweest !

1. Riena:
    Welkom terug,
  2. Sjakkelien:
    22 maart 2024
    Jammer van dit stressvolle einde en welkom in het koele thuisland weer! Dat uiteindelijk de mooie herinneringen het laatste stuk doen vergeten…
  3. Roelien:
    22 maart 2024
    Ik heb genoten van jullie mooie verhalen. Vooral jaloers op de prachtige vogels die jullie hebben gezien. En wat een mooie foto's. Dank dat ik met jullie mee mocht reizen.
  4. Femke:
    22 maart 2024
    He wat stom dat die hoezen hier niet werden geaccepteerd en op jullie andere reizen wel.
    Het belangrijkste is en blijft natuurlijk dat jullie veilig thuis aankomen. Met fietsen en al...
  5. Joke:
    22 maart 2024
    Ik heb genoten van jullie verhalen en bijpassende foto’s.🤗😍👏 Goede reis terug naar Nederland!🛫
  6. Bert en Ine:
    23 maart 2024
    Bravo! Mooie belevenissen. Goede reis terug. Hier is het voorjaar. Bij ons zijn ook brulapen... in de politiek 😅
  7. Marianne:
    23 maart 2024
    Nu ja, toch wel iets om boos over te worden! Wat maakt het uit, de fietsen gaan toch het ruim in. Nu ja, jullie zijn gezond en zonder diefstal, of erger teruggekomen. En de reis was prachtig! Nu op naar de zomer in Nederland!
  8. Nico Jansen:
    23 maart 2024
    Welkom terug. Ik hoop je snel weer te zien en te spreken.
  9. Arie:
    23 maart 2024
    Wat een fantastische reis! En dus weer heelhuids terug. Geweldig. Ik hoo jullie weer gauw te zien.
  10. Anne-Marie:
    23 maart 2024
    Welkom terug. Ook ik heb genoten van jullie reisverhalen en de prachtige foto's. Wat een prachtige reis!
  11. Henk:
    23 maart 2024
    Welkom terug in de koelte van het vlakke Nederland!
  12. Annelies en Ton:
    23 maart 2024
    We hebben genoten van jullie verhalen over jullie prachtige reis
    Welkom thuis
  13. Petra Willems:
    23 maart 2024
    Bedankt voor alle mooie verhalen. Wij hebben ervan genoten. Wat een prachtige reis!
  14. Anton:
    23 maart 2024
    Wat een bijzondere reis met prachtige verhalen en foto's. Jammer dat het zo moest eindigen op het vliegveld. Welkom terug in Nederland.
  15. Getine:
    23 maart 2024
    Het is leuk geweest jullie te kunnen volgen in alle avonturen. Bedankt hiervoor en welkom weer in Nederland.
  16. Peter van der Houwen:
    23 maart 2024
    Bedankt voor jullie mooie avontuurlijke verhalen. Goede thuiskomst gewenst !
    En sterkte met wennen aan de kou hier.
  17. Joost:
  18. Wim:
    23 maart 2024
    Wat een pech met die fietsen....
    Goede reis terug en we spreken jullie snel weer
  19. Simone:
    23 maart 2024
    Bedankt voor jullie leuke verslag, het was leuk om jullie op deze manier weer te volgen. Jammer van de problemen met de fietsen, maar het is nog goed gekomen.
  20. Cocky:
    23 maart 2024
    Dank Yvonne en Frank voor jullie prachtige verhalen en foto’s. Ik heb ervan genoten.
    Het was een bijzondere reis. Het zal wel weer wennen zijn in Nederland.
    Goede thuisreis.
    Hartelijke groet
  21. Pim Ziegelaar:
    23 maart 2024
    Wat een ellende met de fietsen en wat een incasseringsvermogen hebben jullie. Maar, het was inderdaad een bijzondere en mooie reis. Bedankt dat ik dit, weliswaar op afstand, mocht mee beleven. Nu op weg naar jullie huis op dit vlakke land {en de poes!}
  22. Caro van Slooten:
    23 maart 2024
    Welkom thuis in Nederland, na deze prachtige reis!
  23. Ralph:
    23 maart 2024
    Vanochtend na mijn operatie donderdag naar de knotgroep gegaan, waar ik jou, Frank, verwacht had te zien, maar Andy wist me inmiddels uit de droom te helpen.
    Mooie zomer toegewenst
  24. Luut:
    23 maart 2024
    Welkom in dit koude, natte en winderige kikkerland.
  25. Willem C.:
    23 maart 2024
    Goeie terugreis en welkom thuis!
  26. Jaap en Marja:
    24 maart 2024
    Met plezier jullie mooie reisverhalen gelezen en de foto's bekeken!
    Welkom terug in ons koude kikkerdorp....
  27. Kees Otte:
    24 maart 2024
    Bedankt voor de mooie verhalen en prachtige foto's!
  28. Jeroen:
    24 maart 2024
    Welkom thuis, bedankt voor de mooie verhalen!
  29. Kathy & Pete:
    26 maart 2024
    Glad to hear you are home safe. We very much enjoyed reading about your amazing trip and seeing all your beautiful photos. Thank you for sharing. You two are so adventurous and strong. Wonderful!
  30. Riet Sanders-Janssen:
    27 maart 2024
    En nu fijn nagenieten. Alle mooie spannende momenten de revue laten passeren en genieten van jullie eigen bed. Ik heb genoten van de mooie verhalen.

Jouw reactie